نفت و پتروشیمی: روز گذشته معاون نخست‌وزیر لهستان میهمان بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان شد تا بعد از مدت‌ها دوری این کشور از ظرفیت‌های نفتی ایران، مذاکرات برای افزایش سطح همکاری‌ها بین دو کشور آغاز شود. در این دیدار یانوش پیخوچنسکی، معاون نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد کشورش آماده است تا نفت ایران را خریداری کرده و به عبارتی مشتری جدید نفتی کشور ما شود.


وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی کشورمان برای فروش نفت خام به لهستان خبر داد و گفت: نخستین قدم برای آغاز دور جدید روابط بین دو کشور، امضای قرارداد خرید نفت خام با این کشور است. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد لهستان، درباره مهم‌ترین‌ محور این مذاکرات گفت: لهستان در بخش‌های مختلف انرژی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده است و با توجه به اینکه پالایشگاه‌های لهستان نوسازی شده می‌توانند از نفت خام ایران استفاده کنند که بر همین اساس ایران پیشنهاد داده است این کشور در نخستین مرحله اقدام به خرید نفت خام از ایران کند. وی محور دیگر مذاکرات را ال‌ان‌جی عنوان کرد و با بیان اینکه در این زمینه در گذشته نیز مذاکراتی انجام شده است، افزود: در لهستان پایانه‌هایی برای واردات ال‌ان‌جی ساخته شده است و قرار شد ایران به این کشور ال‌ان‌جی صادر کند. به گفته زنگنه، با تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی در کشور ایران اقدام به صادرات آن خواهد کرد. وزیر نفت به علاقه‌مندی لهستان برای حضور در بخش پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این زمینه آنها می‌توانند با بخش پتروشیمی ایران مذاکره کنند.


وزیر نفت ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز و بهینه‌سازی مصرف انرژی را دیگر محور این مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اینکه در این دیدار بیشتر درباره کلیات بحث شده است، اظهار کرد: شرکت‌های دو کشور درباره نحوه همکاری با یکدیگر بیشتر مذاکره خواهند کرد.