آمارهای رویترز و دیگر فعالان بازار انرژی حاکی از این است که صادرکنندگان بزرگ نفت جهان در ۹ ماه نخست امسال بیش از نیم میلیارد بشکه بیشتر از تقاضا نفت تولید کردند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر به‌طور متوسط روزانه ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که روزانه بیش از دو میلیون بشکه بالاتر از تقاضای بازار است.

در مجموع بیش از ۵۵۰ میلیون بشکه نفت تولید شده که تمام آن باید در جایی ذخیره شود. کشورهای عضو اوپک تحت هدایت عربستان تقریبا یکسال قبل تصمیم گرفتند که به جای دفاع از قیمت‌ها تمرکز خود را روی حفظ سهم بازار بگذارند و در نتیجه عرضه مازاد ایجاد شده در بازار قیمت‌ها را به پایین‌ترین سطح در ۶ سال اخیر رساند. نفت برنت در هفته گذشته حدود ۴۹ دلار در هر بشکه داد‌‌و‌ستد شد. در ماه اوت قیمت نفت برنت به پایین‌ترین سطح از مارس ۲۰۰۹ رسید. ذخایر نفتی سراسر جهان امسال پر شده به‌طوری‌که ذخایر تجاری سوخت در کشورهای صنعتی توسعه یافته در ماه اوت به سطح بی‌سابقه دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون بشکه رسید. آمار آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک و دولت آمریکا نشان می‌دهد: عرضه مازاد جهانی نفت از سوی اوپک در سه ماه دوم امسال به سطح دو میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز رسید. عرضه مازاد نفت خام در سه ماه سوم به حدود روزانه یک میلیون و ۶۹۰ هزار بشکه کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر پایان این روند دیده نمی‌شود و پیش‌بینی‌کنندگان بازار نفت افزایش ذخایر در سال ۲۰۱۶ را نیز پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیلگران معتقدند اگر تحریم‌های اقتصادی ایران سال آینده لغو شوند عرضه مازاد حتی بیش از این خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: رکود پیش‌بینی شده در تقاضا در سال آینده و ورود محتمل نفت ایران به بازار احتمالا اشباع بازار در سال ۲۰۱۶ را ادامه خواهد داد.