مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد: قالب قراردادهای جدید نفتی ایران بیع متقابل و ۲۰ ساله است و برای جذب سرمایه‌گذاران حق‌الزحمه‌ای بیشتر از گذشته پرداخت می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ایران برای جذب ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بازسازی صنعت نفت و گاز خود، به شرکت‌های خارجی حق‌الزحمه‌ای بیشتر از قراردادهای بیع متقابل گذشته می‌پردازد.


رکن‌الدین جوادی در گفت‌وگو با بلومبرگ تصریح کرد: ایران همچنین قراردادهای 20 ساله برای پروژه‌های نفت و گاز طبیعی پیشنهاد خواهد کرد. رابین میلز، ‌مشاور نفتی در دبی که در سمت مشاور در سال‌های 1998 تا 2003 برای پروژه‌های شرکت شل در ایران فعالیت می‌کرد. درباره قالب جدید قراردادهای ایران گفت: «آنچه تاکنون اعلام شده است نشان می‌دهد که این قراردادها جذاب هستند و اصلاحات عظیمی در قراردادهای بیع‌متقابل صورت گرفته است.»


جوادی توضیح داد: شرایط قرارداد‌های جدید به‌عنوان بخشی از طرح‌ها برای افزایش تولید نفت به روزانه ۷/ ۵ میلیون بشکه و تولید گاز به روزانه ۴/ ۱ میلیارد مترمکعب تا سال ۲۰۲۱، ماه آینده رونمایی خواهد شد. وی افزود: «قراردادهایی که قرار است رونمایی کنیم، فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در عملیات و تولید برای طولانی‌مدت برای مثال ۲۰ سال سرمایه‌گذاری کنند.»جوادی ادامه داد: قراردادهای بیع متقابل گذشته به شرکت‌های نفتی تنها یک حق‌الزحمه ثابت طی ۵ تا ۷ سال می‌پرداخت، بدون اینکه به سرمایه‌گذاران سهمی از تولید میادین نفتی در طولانی‌مدت بپردازد. قراردادهای جدید، میزان پرداخت به شرکت‌های نفتی را به میزان تولید و برداشت از میادین نفتی مرتبط خواهند کرد.


به گفته میلز، بر اساس قراردادهای بیع متقابل، سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه و عملیات در میدان نفتی پیش از تحویل به مقامات ایران پول دریافت می‌کند و در صورت تولید بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده پاداشی دریافت نمی‌کند. ایران تنها هزینه‌های تولید را باز‌پرداخت می‌کرد و حق الزحمه‌ای 12 تا 15 درصدی می‌پرداخت.میلز با اشاره به اینکه این قراردادها یکی از جذاب‌ترین قراردادها در خاورمیانه از نظر اندازه و کیفیت میادین خواهند بود، خاطرنشان کرد: قراردادهای جدید ایران برای سرمایه‌گذاران از حق‌الزحمه‌ای که عراق پیشنهاد کرده است، جذاب‌تر به نظر می‌رسند و همچنین برخی ویژگی‌ها نظیر توافق سهم بری از تولید نیز دارند.مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: قراردادهای جدید ایران در روزهای 27 و 28 نوامبر در تهران رونمایی خواهد شد. جوادی در مورد افزایش تولید نفت ایران گفت: خریداران اروپایی و آسیایی قبلا برای افزایش تولیدی که ایران به محض برداشته شدن تحریم‌ها در نظر دارد، صف کشیده‌اند. ایران یک هفته پس از لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه نفت بیشتر تولید خواهد کرد و به فروش خواهد رساند و در 6 ماه بعد 500 هزار بشکه دیگر در روز افزایش خواهد داد.


جزئیات جدید از قراردادهای نفتی ایران

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی نیز گفت: در قراردادهای جدید نفتی (IPC) برنامه توسعه میدان‌های نفتی انعطاف‌پذیر است و بازگشت هزینه‌ها از زمان نخستین برداشت آغاز می‌شود. به گزارش «ایسنا»، سید مهدی حسینی با اشاره به پتانسیل ایران برای جذب سرمایه‌گذاری اظهار کرد: صنعت نفت ایران از پتانسیل‌ها و جاذبه‌های متعددی به منظور جذب سرمایه‌گذار خارجی برخوردار است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت ایران در دوران لغو تحریم‌ها طرح توسعه میدان‌های مشترک نفتی و پروژه‌های اکتشافی است به تشریح ویژگی قراردادهای جدید نفت (IPC) نسبت به قرارداد بای بک پرداخت و گفت: در قراردادهای جدید، برنامه توسعه میدان‌های نفتی انعطاف‌پذیر است و بازگشت هزینه‌ها از زمان نخستین برداشت آغاز می‌شود.


حسینی به انعطاف‌پذیری قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) اشاره کرد و گفت: در این قرارداد برنامه و بودجه سالانه کار در مقابل هزینه‌ها ثابت نگه داشته می‌شوند. وی بازگشت هزینه کامل، به کارگیری روش تعادل میان ریسک - پاداش، پاداش انعطاف پذیر با درنظر گرفتن تحولات قیمت‌های جهانی نفت خام، اصلاح روند تصمیم‌سازی و شانس فعالیت‌های اکتشافی بیشتر در بلوک‌های همسایه در صورت ناموفق بودن‎ را از دیگر ویژگی‌های این نوع قرارداد عنوان کرد.براساس گزارش وزارت نفت، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به همکاری شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی در این قرارداد افزود: انتقال تکنولوژی در این قراردادها بسیار مهم است.