مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر آمادگی همه جانبه برای گذر از زمستان امسال، از ذخیره‌سازی مطلوب سوخت مایع در همه بخش‌ها به‌ویژه نیروگاه‌های برق خبر داد. سید ناصر سجادی در نشست خبری دیروز در تشریح آخرین وضع تامین انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه در زمستان امسال که زمستانی سرد پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این شرکت بنابر رسالت ذاتی خود امسال نیز آماده است و سوخت همه بخش‌ها را در حد مطلوبی تامین کرده و این مهم در بخش نیروگاهی دو برابر پارسال است.

وی تاکید کرد: به لحاظ ذخیره‌سازی انواع فرآورده‌های نفتی در انبارهای نفت و مخازن وضع بسیار مطلوبی داریم و پیش‌بینی سوخت‌های جایگزین در همه بخش‌ها شده است.

سجادی درباره توزیع و مصارف انواع فرآورده‌های نفتی در هفت ماه نخست امسال، گفت: با وجود آنکه گفته می‌شد با تک‌نرخی شدن بنزین (لیتری هزار تومان) رشد مصرف بنزین خواهیم داشت؛ اما در این بازه زمانی (هفت ماه نخست) رشد مصرف این فرآورده نفتی منطقی و در حد ۲/ ۳ درصد بود. وی میانگین مصرف روزانه بنزین را در ٢١٦ روز نخست امسال، ۷/ ۷۲ میلیون لیتر اعلام و اظهار کرد: با وجود پیش‌بینی رشد چهار تا پنج درصدی بنزین، مصرف این فرآورده رشد ۲/ ۳ درصدی داشته که رقمی منطقی است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: نفت سفید مصرفی در ٧ ماه نخست امسال نیز با توجه به سیاست‌های کلی وزارت نفت مبنی (کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی با جایگزینی گاز طبیعی) کاهش ١٦ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است. سجادی با بیان اینکه عرضه نفت گاز نیز رشد منفی داشته است، اظهار کرد: در هفت ماه نخست امسال مصرف این فرآورده نفتی در قیاس با مدت مشابه پارسال ١٨ درصد کاهش داشت و نزدیک به چهار میلیارد لیتر نفت گاز کمتر از پارسال مصرف شد. وی این کاهش عرضه را در نفت کوره هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷/ ۲ میلیارد لیتر ( ٣٤ درصد) اعلام کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: امسال گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به هفت ماه پارسال افزایش داشته به گونه‌ای که ۴/ ۵ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌های کشور تحویل و نزدیک به همین مقدار نیز سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) کمتری در این بخش مصرف شد. وی ادامه داد: در عرضه و مصرف نفت کوره پارسال ٣٠ درصد کاهش داشتیم.

نفوذ بازارهای منطقه با تقویت صادرات فرآورده‌های نفتی

سجادی درباره فعالیت‌های برون‌مرزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز گفت: مهم‌ترین‌ هدف در زمینه صادرات انواع فرآورده‌های نفتی نفوذ در بازارهای منطقه است و همسو با این هدف از ابتدای امسال فعالیت‌های خوبی انجام شد که هم‌اکنون نیز ادامه دارد. به گفته وی، با توسعه گازرسانی، استفاده بیشتر از این سوخت پاک و در نتیجه ایجاد امکان برای صادرات فرآورده‌های نفتی، در هفت ماه امسال، ٨٠٠ هزار تن نفت گاز به بازارهای هدف ( افغانستان، عراق، پاکستان و ارمنستان) صادر شده است. به گفته سجادی صادرات ٣٠ هزار تن گاز مایع (‌ال‌پی‌جی) به پاکستان از دیگر فعالیت‌های برون‌مرزی شرکت ملی پخش در هفت ماه نخست امسال بوده است.

بانکرینگ 5/ 2 میلیون تن فرآورده نفتی در خلیج فارس

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) را ازدیگر فعالیت‌های این شرکت برشمرد و گفت: با توجه به هدف ٢٠ درصدی امسال بانکرینگ، از ابتدای امسال ١١٦ هزار و یکصد تن نفت گاز بانکر شده است که نسبت به هفت ماه نخست پارسال٦٠ درصد رشد نشان می‌دهد. وی بانکرینگ نفت گاز هفت ماه نخست پارسال را ٧٢ هزار و ٤٠٠ تن اعلام کرد. سجادی همچنین تصریح کرد: در این بازه زمانی، ۲ میلیون و ٥٤٠ هزار تن بانکرینگ سوخت در خلیج فارس انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال (۲ میلیون و ١٢٠ هزار تن) ٢٠ درصد رشد نشان می‌دهد.

تقویت فروش مرزی با هدف کاهش قاچاق سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره فروش مرزی فرآورده‌های نفتی نیز گفت: یکی از اهداف مهم فروش فرآورده در مرزهای مختلف کشور، کاهش قاچاق سوخت است و رشد سه برابری فعالیت در این بخش نشان از موفقیت آن دارد. به گفته سجادی، فروش مرزی فرآورده نفتی در مرزهای کشور (دوغارون، باشماق و سیران بند) در نیمه نخست امسال به ٢١٥ میلیون لیتر رسید در حالی که در مدت مشابه پارسال میزان فروش آن ٧١ میلیون لیتر بوده است. وی درباره عرضه سی ان جی نیز گفت: رشد عرضه این سوخت پاک نسبت به ٦ ماه نخست پارسال، پنج درصد بوده است. سجادی ادامه داد: در نیمه نخست امسال به‌طور میانگین، روزانه ٢٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)معادل ۷/ ۱۹ میلیون لیتر بنزین عرضه و مصرف شد.

توزیع روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین در ٦ ماه نخست امسال

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره توزیع بنزین یورو ٤ نیز گفت: با تولید این فرآورده در پالایشگاه‌های کشور کلان‌شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، اصفهان، تبریز، مشهد و به تازگی شیراز زیر پوشش عرضه بنزین یورو ٤ قرار گرفته‌اند و در ٦ ماه نخست امسال، روزانه ١٢ میلیون لیتر از این فرآورده عرضه می‌شود. سجادی همچنین گفت: توزیع نفت گاز یورو ٤ نیز در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، شیراز، قم و مشهد انجام می‌شود؛ به‌طوری که در ٦ ماه نخست امسال ١٠ میلیون لیتر در روز از این فرآورده توزیع شده است. وی تاکید کرد: با افزایش تولید محصولات یورو ٤، عرضه آن نیز افزایش خواهد یافت.

اجرای طرح پیمایش با هدف عدالت در توزیع سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اجرای طرح تخصیص سوخت به ازای پیمایش پرداخت و گفت: این طرح با همکاری وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور از مهرماه امسال در سراسر کشور اجرایی شده است. سجادی هدف از اجرای این طرح را عدالت در توزیع سوخت در ناوگان حمل بار و مسافر و تخصیص سوخت به ازای عملکرد واقعی خودروها دانست. به گفته وی، در این طرح، براساس اطلاعات بارنامه خودرو که وزارت راه و شهرسازی آن را تایید کرده باشد، سوخت تخصیص و تحویل می‌شود. سجادی اظهار کرد: در این طرح، تخصیص سوخت به دو صورت ارائه بارنامه و جدول قبلی (١٥ درصد کمتر) انجام می‌شود. وی تصریح کرد: در مرحله نخست، آنچه اهمیت دارد، فرهنگسازی و آشنایی بیشتر با این طرح و عدالت در توزیع گازوئیل است و مصرف واقعی آن نیز هدف مهم دیگری است که به آن توجه شده است.