بیژن زنگنه صبح دیروز در هفتمین جشنواره روابط عمومی‌های برتر صنعت نفت با اشاره به تغییرات صنعت نفت از سال گذشته تا به امروز اظهار کرد: امسال با حمایت مقام معظم رهبری و تلاش دولت توانستیم در مذاکرات ١+٥ به موفقیتی برسیم و امیدواریم کشور هرچه زودتر از تحریم‌های ستمگرانه نجات یابد و کشور وارد دوران جدید حیات اقتصادی و توسعه شود. به گزارش «شانا»، وی با اشاره به اینکه به‌زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود، افزود: با این اتفاق فصل جدیدی برای همکاری ایران با کشورهای دیگر جهان آغاز می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه شرایط پساتحریم ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: روابط عمومی‌های صنعت نفت باید با ابعاد پساتحریم آشنا باشند و خود را آماده آن کنند. زنگنه با اشاره به اینکه هدف اصلی تحریم‌ها به زانو درآوردن صنعت نفت ایران و درآمدهای حاصل از صادرات نفت بوده است، گفت: تحریم‌ها سبب شد تا صادرات کشور به کمتر از نصف برسد و دسترسی به درآمدها نداشته باشیم و در جایی هم که دسترسی به بخشی از درآمدها داشتیم با کم شدن قدرت اقتصادی و اثربخشی آن روبه‌رو‌ بودیم. وی با اشاره به اینکه نخستین قدم پس از لغو تحریم‌ها، به دست آوردن سهم ایران در بازارهای جهانی است، ادامه داد: افزایش دو برابری صادرات نفت ایران، در دسترس قرارگرفتن پول‌های قفل شده و استفاده درست از آنها برای توسعه کشور، جذب منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری‌های معطل مانده در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و ارتقای دانش و فناوری برای ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور از دیگر اولویت‌ها برای شرایط پس از تحریم است.

وزیر نفت به اولویت صنعت نفت در بخش میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های زیادی نیز در توسعه گازرسانی، صنایع پتروشیمی، صنایع پالایشی، ساخت خطوط لوله، صادرات گاز به‌صورت ال‌ان‌جی و به‌ویژه در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در کشور صورت گیرد. زنگنه نقش روابط عمومی‌ها را در این بخش به‌عنوان نیروی آگاهی‌بخش بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: امسال با تدبیر مقام معظم رهبری سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده که این راهبرد مهم درواقع فلسفه اصلی و وجودی روابط عمومی‌ها است که باید چه در درون سازمان و چه خارج از سازمان فضای همدلی و همزبانی را همسو با اهداف سازمان ایجاد کند. بنابراین، این شعار برای همه کشور به‌ویژه روابط عمومی‌ها کاربرد بیشتری دارد.

به بالاترین رکورد گازرسانی در تاریخ نفت رسیده‌ایم

زنگنه با اشاره به اینکه در شرایط تحریم، وزارت نفت توانست به بالاترین رکورد گازرسانی در تاریخ صنعت نفت برسد، تصریح کرد: این رضایت عمومی را از صنعت نفت، روابط عمومی‌ها باید به درستی به مسوولان و مردم منتقل کنند و حق مردم ایران است که جایگاه برجسته‌ای در منطقه داشته باشند. وزیر نفت با بیان اینکه حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت بسیار گسترده است، افزود: در این حوزه با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله نوسازی کامیون‌ها، ارتقای کارآیی موتورخانه‌ها، جایگزینی تاکسی‌ها، توسعه مترو و توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی می‌توان به بهینه‌سازی کمک کرد و شدت مصرف انرژی را کاهش داد.

این روزها مراقب نباشیم، جای بدهکار و طلبکار عوض می‌شود

زنگنه با اشاره به اینکه این روزها باید مواظب بود که جای بدهکار و طلبکار عوض نشود، اظهار کرد: آدمی پیدا می‌شود که می‌گوید ٢ میلیارد یورو برای ما پول خرد است؛ چقدر داری که ٢ میلیارد یورو برایت پول خرد حساب می‌شود؟ ولی برای مردم ایران ٢ میلیارد یورو پول خرد نیست. وی با اشاره به اینکه مردم ایران نفری حدود ١٣٠ هزار تومان از تو طلب دارند، ادامه داد: برای یک خانواده ٤ نفره، حدود ٥٠٠ هزار تومان پول کمی نیست. وزیر نفت افزود: یعنی شما ٢٠٠ میلیارد یورو داری که ٢ میلیارد یورو برایت پول خرد است؟ از کجا آورده‌ای؟ زحمت کشیده‌ای؟ داستان سرهم کردن هم حدی دارد. حالا باشد پول خرد تو است، دستت درد نکند همین پول خرد را بده که حق ملت ایران را بدهیم. زنگنه با اشاره به اینکه مرتب اعلام می‌کنند که وزارت نفت شماره حساب اعلام نمی‌کند، یادآور شد: شما توی حساب خودت یا دادگاه این پول را بریز و بگو ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار در حساب من پول هست، بسیار خوب خیال ما راحت می‌شود که پول هست، بالاخره جمهوری اسلامی ازتو این پول را می‌گیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه ادعا شده است دوشنبه این پول را می‌دهند، گفت: عده‌ای برای دور زدن تحریم، مردم و اقتصاد ایران را دور زدند و بزرگ‌ترین‌ فشارها را در سخت‌ترین شرایط به ملت ایران تحمیل کردند. وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی باید شفاف باشد، اظهار کرد: باید با فساد، دروغگویی و دروغ‌پردازی مبارزه کرد. زنگنه با اشاره به اینکه وضع رسانه‌های کشور نسبت به ١٥ سال گذشته بسیار تغییر کرده است، گفت: امروزه، سواد و تخصص رسانه‌ها بیشتر شده و اهل رسانه و حرفه‌ای‌ها باید با دروغگویان برخورد کنند و آنها را طرد و حذف کنند و در فضای رسانه، دروغگویی زرنگی نیست.