یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام شاخص در شرایط احتیاطی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۲۰ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۴۱۳ واحدی متوقف شد. شاخص برای سومین روز متوالی با رشد همراه شد و رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی را ثبت کرد. در روزهای اخیر رشد قیمت جهانی کالاها عامل حمایت از شاخص بود. با وجود رونق نسبی معاملات، اما همچنان کاهش ۲۵ درصدی حجم و ۲۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین فروردین نشان می‌دهد معامله‌گران در شرایط کنونی با احتیاط رفتار می‌کنند. رشد اخیر قیمت نفت و نوسانات نه چندان پایدار قیمت سایر کالاهای پایه، خوش‌بینی‌هایی را در بازار به وجود آورده است. پایداری این محرک‌ها اصلاح بیشتر شاخص را دور از انتظار می‌کند. همچنان شاهد تداوم شرایط انتظاری در بازار هستیم. در روزهای آتی همچنان انتظار بر انتشار صورت‌های مالی وجود دارد. همچنین بازگشایی نماد «خساپا» پس از تعدیل سود مثبت، می‌تواند بر روند گروه خودرو تاثیرگذار باشد.

بازار ارز

تداوم روند کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی به نرخ 3442 تومان معامله شد. در هفته اخیر بازه نوسان دلاردر پایان معاملات تنها 4 تومان بود. با اینکه در شرایط نبود تقاضای جدی در بازار ارز، نوسان‌گیران برای کسب سود تلاش به شناسایی سود در کف قیمتی می‌کنند. اما هر بار نزول دلار تا سطح 3430 تومانی، با افزایش تقاضا روبه‌رو‌ می‌شود؛ امری که حمایت کف 3440 تومانی را تقویت کرده است. همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند (عدم کاهش ارزش ریال متناسب با ارزش دلار در سطح بین‌المللی). اما انتظار برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و نبود محرک تقاضا مانع از رشد دلار است. روز گذشته ارزش دلار در سطح جهانی به بیشترین میزان در 3 هفته اخیر رسید. تداوم رشد چشمگیر ارزش دلار در سطح بین‌المللی می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی تحرکی را در بازار داخلی ایجاد کند.

بازار سکه

نوسانات اندک سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در شرایط نوسان اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا تقویت شد (عامل فشار بر اونس طلای جهانی). اما همچنان رشد تقاضای محافظه‌کارانه مانع از افت شدید اونس شد. در هفته‌های اخیر شاهد حمایت سطح ۱۲۷۰ دلاری اونس هستیم. در بازار سکه در شرایط وجود تقاضای مناسبتی، معامله‌گران تمایل به کاهش نوسانات سکه دارند. بنابراین این عامل در کنار تردیدها برای پایداری مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری اونس، باعث تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه طی ۳ هفته اخیر شده است. همچنان صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو با تاثیر بر شاخص دلار می‌تواند سیگنالی بر اونس طلای جهانی و بازار سکه باشد.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر اونس

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1272 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و رسیدن به بیشترین سطح در 3 هفته اخیر عامل فشار بر اونس بود. با این وجود افت بازارهای سهام جهانی (رسیدن شاخص سهام چین به کمترین سطح در 2 ماه) مانع از افت شدید اونس شد. آمارهای اقتصادی آمریکا شامل نرخ تورم (بیشترین سطح در 3 سال اخیر) و تولیدات صنعتی و آمار مسکن بیشتر از پیش بینی‌ها منتشر شد؛ همچنین اظهارات دو نماینده فدرال رزرو بر احتمال 2 بار افزایش نرخ بهره در سال جاری و احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر عامل رشد شاخص دلارشد؛ صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.با این حال برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ بهره آمریکا با افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها عامل فشار بر بازارهای سهام به ویژه در کشورهای نوظهور می‌شود.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۸۰ هزار و ۸۸۴ تومان معامله شدند. نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی ۱/ ۲۲ درصد است. رشد قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه و نرخ سود واقعی وام می‌شود. بنابراین در هفته گذشته با نزدیک شدن اوراق به سطح ۸۳ هزار تومانی، شاهد مقاومت سطح مزبور در مقابل «تسه»ها بودیم. روند نزولی نرخ تورم و چشم انداز رشد تدریجی قیمت مسکن، باعث تقویت احتیاط برای دریافت وام میان متقاضیان شده است. از سوی دیگر با نزدیک شدن به فصل تقاضا و اقدامات دولت در راستای تقویت تقاضا، شاهد رشد تدریجی «تسه»ها بودیم. به این ترتیب میانگین قیمت «تسه»ها هفته گذشته رشد ۸/ ۳ درصدی نسبت به میانگین ماه فروردین را ثبت کرد. بنابراین رشد تدریجی «تسه»ها و حمایت سطح ۸۰ هزار تومانی از «تسه»ها دور از انتظار نیست.

بازار نفت

بازگشت نفت از اوج ۲۰۱۶

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت3/ 48 دلار معامله شد. روز گذشته افزایش شاخص دلار (با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا) عامل فشار بر قیمت نفت شد، اما پیش تر طی معاملات روز سه‌شنبه، اختلالات سمت عرضه در کنار خوش‌بینی‌های موجود قیمت نفت را در‌ بالاترین سطح سال جاری قرار داد؛ WTI به 76/ 48 دلار و برنت به 75/ 49 دلار رسید. اختلالات سمت عرضه در روزهای اخیر به ویژه از سوی کانادا و نیجریه تشدید شده است. عرضه به میزان حدود 8/ 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اما همچنان افزایش تولیدات تولیدکنندگان بزرگ از جمله ایران می‌تواند این اثر را تا‌حدی خنثی کند. در شرایط کنونی خوش‌بینی‌ها در قیمت‌ها پیش خور شده است و با اینکه انتظار می‌رود سطح 50 دلاری مقاومت کند، اما برخی کارشناسان محرک‌های بنیادی و تکنیکال برای عبور از این سطح را کافی می‌دانند.