یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

انعکاس خوش‌بینی نفتی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶۰ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۸۵۳ واحدی متوقف شد. روز گذشته خوش‌بینی‌ها نسبت به حمایت قیمت جهانی کالاها و حرکت نفت نزدیک به سطح ۵۰‌دلاری عامل حمایت از شاخص شد. در شرایط کنونی با وجود تداوم فضای انتظاری و نبود محرک جدی در بازار، به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها نسبت به نفت، حمایت کف ۷۶ هزار واحدی را تشدید کرده است. در شرایط کنونی عواملی از جمله فاصله انتظارات با واقعیت، کمبود نقدینگی در بازار و عدم تحقق اخبار (که رشد شاخص را در ماه‌های پیش رقم زده بود)، همچنین تلاش برای کسب سودکوتاه‌مدت در فضای کنونی، حرکت معامله‌گران به سمت تک سهم‌ها را رقم زده است. در شرایط نبود لیدر‌محوری پایداری قیمت جهانی کالاها می‌تواند بخش بزرگ‌تری از بازار سهام را رونق ببخشد.

بازار ارز

افت دلار پس از ۵ روز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی به نرخ 3462 تومان معامله شد. روز گذشته افزایش عرضه درهم در بازار با توجه به نرخ ثابت برابری درهم و دلار، عامل فشار بر نرخ دلار شد. همچنین شناسایی سود میان معامله‌گران پس از 5 روز رشد متوالی فشار فروش را میان معامله‌گران افزایش داد. اما همچنان نرخ دلار نزدیک به بالاترین سطح از 9اردیبهشت نوسان می‌کند. در روزهای اخیر رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی (رشد بیش از 3 درصدی ارزش دلار در سطح بین‌المللی از ابتدای ماه مه) با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از دلار در بازار داخلی شد. در شرایط کنونی انتظار می‌رود رشد نرخ دلار افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها را به همراه داشته باشد. بنابراین با وجود حمایت عوامل بنیادین (عدم همگامی ارزش ریال متناسب با ارزش دلار در سطح بین‌المللی) فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

کف‌شکنی در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۱ هزار تومانی به قیمت ۹۹۶ هزار تومان معامله شد. روز گذشته قیمت اونس طلای جهانی به کمترین سطح در ۷ هفته (۲/ ۱۲۲۰ دلار) رسید. احتمال تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا در یکی از سه نشست تابستان (رشد شاخص دلار) چشم‌انداز نزولی اونس میان معامله‌گران را تقویت کرده است. این عامل در کنار کاهش اندک نرخ دلار قیمت سکه را به کمترین سطح از ۹ اسفند ۹۴ رساند. به این ترتیب کف یک میلیون تومانی سکه برای اولین بار در سال جاری شکسته شد. تردید معامله‌گران نسبت به پایداری رشد اخیر اونس (با رسیدن به سطح ۱۳۰۰ دلاری در هفته‌های اخیر) باعث تشکیل و تداوم حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه نزدیک به یک ماه شده است. اما افت اخیر اونس تا حدی حباب منفی سکه را تخلیه کرده است.

بازار طلای جهانی

کمترین سطح اونس در ۷ هفته

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس را به کمترین سطح در 7 هفته اخیر(2/ 1220 دلار) هم رساند و در این محدوده به نوسان پرداخت آمار فروش مسکن آمریکا در آوریل به بیشترین سطح از ابتدای 2008 رسید. امری که با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در کوتاه مدت روز سه شنبه شاخص دلار را به بیشترین سطح در 2 ماه گذشته رساند. روز گذشته نیز با وجود افت اندک، شاخص دلار نوساناتی نزدیک به سطح پیشین داشت. همچنین روز گذشته شاخص بازارهای سهام به بیشترین سطح در 2 هفته اخیر رسیدند. به نظر می‌رسد بازارهای سهام با چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا شوکی را تجربه کردند، اما در شرایط کنونی این عامل در بازارها پیش خور شده است. همچنان آمارهای اقتصادی و اظهارات روز جمعه رئیس فدرال رزرو می‌تواند بر روند اونس تاثیرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

حمایت سطح 80 هزاری از «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۹/ ۰ درصدی همراه شدند. افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه و نرخ سود وام می‌شود. نرخ سود واقعی وام ۲/ ۲۲ درصد است. کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود وام در شرایط روند نزولی نرخ تورم تاکید دارند. همچنین چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی و چشم‌انداز رونق غیرتورمی مسکن تقویت شده است. این عوامل معامله‌گران را برای دریافت وام محتاط تر کرده است. با نزدیک شدن به فصل تقاضا و تقویت قدرت خرید متقاضیان حمایت سطح ۸۰ هزار تومانی را تقویت کرده است.به این ترتیب وجود با نزدیک شدن به فصل تقاضا شاهد رشد تدریجی «تسه»ها هستیم، به‌صورتی که میانگین این اوراق در اردیبهشت با رشد ۲/ ۱ درصدی نسبت به فروردین و در هفته ابتدایی خرداد با رشد ۶/ ۲ درصدی نسبت به میانگین اردیبهشت مواجه شده است. بنابراین تداوم رشد تدریجی «تسه»ها احتمال دارد.

بازار نفت

عبور مقطعی WTI از برنت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 49 دلار معامله ‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش حجم ذخایر نفت تجاری این کشور (14/ 5 میلیون بشکه ای) روز گذشته قیمت نفت را به بالاترین سطح در 7 ماه اخیر رساند. کارشناسان بخشی از این کاهش را به دلیل افت صادرات کانادا به دلیل اختلالات عرضه (کاهش بیش از یک میلیون بشکه در روز) می‌دانند. اما آمار دقیق حجم ذخایر نفت تجاری توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) تصویر روشن تری ارائه می‌دهد. این عامل قیمت نفت WTI را برای لحظاتی بالاتر از برنت قرار داد. تداوم اختلالات عرضه و نشانه‌های کاهش تولیدات شیل و افزایش تقاضا رشد 85 درصدی قیمت نفت را از کف 13 ساله (از فوریه) رقم زد. اما چشم‌انداز رشد شاخص دلار و سطح بالای موجودی نفت تردیدهایی برای پایداری نفت در سطح کنونی را به وجود آورده است.