یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم روند نزولی شاخص

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۲/ ۱ درصدی همراه شد. در هفته اخیر شاهد تعمیق فضای رکودی بازار بودیم؛ امری که کاهش ۲۰ درصدی حجم و ۲۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته پیش تر را رقم زد. در ماه‌های ابتدایی تابستان و با ترافیک اخبار مجامع شاهد رشد قیمت سهام و تقویت انتظارات بیش از عوامل بنیادین بودیم، اما به نظر می‌رسد فروکش فضای هیجانی، نبود محرک بنیادین جدی، ناامیدی سهامداران از رشد بیشتر قیمت سهام و کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها در کنار نزدیک شدن به فصل تسویه اعتباری‌ها، از جمله عوامل تشدید فضای رکودی است. همچنان توقف نمادهای بزرگ بانکی نیز از جمله عوامل ابهام در بازار سهام است. بنابراین در هفته‌های اخیر با تشدید فضای رکودی بازار، شاخص کل از اوج ۷۸ هزار و ۷۰۰واحدی به سطح ۷۷ هزار واحدی نزدیک شده است.

بازار ارز

الاکلنگ سکه و ارز

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۴/ ۰ درصدی مواجه شد. گرچه دلار تنها رشد ۱۶ تومانی را تجربه کرد، اما شکستن بازه محدوده نوسانی به سمت بالا از اتفاقات مهم ارز در هفته گذشته بود. دلار برای ۲۶روز کاری متوالی در محدوده ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان نوسانات اندکی را تا پایان هفته گذشته به ثبت رسانده بود. از ابتدای هفته گذشته افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی بر قیمت سکه در بازار داخل فشار وارد کرد. در این شرایط بار دیگر به منظور حمایت از قیمت سکه شاهد افزایش تقاضای دلار بودیم. به این ترتیب با افزایش تقاضای دلار برای حفظ قیمت سکه شاهد سقف‌شکنی دلار بودیم. رابطه الاکلنگی طلا و ارز در روزهای پایانی تشدید شد. در این شرایط با ادامه افت قیمت طلا در بازار جهانی نرخ دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد.

بازار سکه

نگاه سکه به آمار اشتغال آمریکا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی همراه شد. افت اونس طلای جهانی عامل فشار بر سکه بود؛ اما رشد نرخ دلار مانع از افت شدید سکه شد. در هفته اخیر شرایط احتیاطی برای آمار اشتغال آمریکا، نوسانات طلای جهانی را محدود کرد اما آمار اشتغال بخش خصوصی بهتر از پیش‌بینی‌ها پیش از آمار رسمی (روز جمعه) اونس طلا را به مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری (۵/ ۱۳۰۱ دلار) نزدیک کرد. از ابتدای هفته، شاهد روند نزولی اونس طلای جهانی هستیم. این عامل باعث شد معامله‌گران سکه برای حمایت از سکه با اهرم دلار، اقدام به افزایش تقاضای دلار کنند و به این ترتیب دلار روز پنج‌شنبه به ۳۵۶۴تومان رسید. این عامل در کنار رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به اعیاد غدیر و قربان، باعث تعمیق حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

نوسانات طلا با سیگنال‌های آمریکا

اونس طلای جهانی با افت ماهانه ۱/ ۳ درصدی همراه شد. در میانه آگوست، سیگنال احتیاطی برای افزایش نرخ بهره آمریکا در صورتجلسه فدرال رزرو شاخص دلار را به کمترین سطح از ژوئن رساند، اما در ادامه آمارهای مناسب اقتصادی و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با تقویت چشم انداز تسریع افزایش نرخ بهره (رشد ۲ درصدی شاخص دلار از ۱۸ آگوست) عامل فشار بر طلا شد. آمار اشتغال بخش خصوصی بیشتر از پیش‌بینی‌ها روز چهارشنبه اونس طلا را به کمترین سطح در ۲ ماه اخیر (۵/ ۱۳۰۱ دلار) رساند و به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک کرد، اما افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) برای اولین بار در ۶ ماه (و بیشترین افت در ۲ سال اخیر) با تضعیف چشم انداز اقتصادی عامل فشار بر دلار شد، اما همچنان روز جمعه شرایط احتیاطی در بازارها برای آمار مهم اشتغال آمریکا نوسانات اونس طلا را محدود کرد.

بازار اوراق مسکن

افت 10 درصدی «تسه»ها در 2 هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۳ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد( افت ۱۰ درصدی). در شرایط کنونی کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق سپرده‌های بانک مسکن) به ۸ درصد در بافت فرسوده و ۵/ ۹ درصد در سایر بخش ها، با توجه به نرخ بالای سود واقعی وام اوراق (۷/ ۲۲ درصد) عامل فشار بر «تسه»ها است. این عامل در کنار تقویت سمت عرضه همچنین نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن(تابستان) نیز اوراق را از اوج ۱۰۰ هزار تومانی نزدیک به سطح ۹۰ هزار تومانی رسانده است. با این وجود مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از افزایش ۱۶ درصدی معاملات مسکن در ۵ ماه ابتدایی سال خبر داد؛ بنابراین چشم‌انداز رشد تقاضا عامل حمایت از «تسه»ها است، اما کاهش تعداد پروانه‌های ساخت در ماه‌های اخیر به تداوم شرایط رکودی در سمت عرضه اشاره دارد.

بازار نفت

ماه پر افت و خیز نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا در آگوست با رشد ماهانه ۵/ ۷ درصدی همراه شد. در ماه اخیر نوسانات شاخص دلار و چشم‌انداز احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در نشست غیررسمی سپتامبر نوسانات نفت را رقم زد. به‌صورتی که شاهد رشد ۲۳ درصدی قیمت از ابتدای ماه تا ۱۹آگوست بودیم، اما در ادامه کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به توافق، رشد شاخص دلار و بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین با توجه به حجم بالای موجودی نفت تجاری و بنزین (افزایش ۳/ ۲ میلیون بشکه موجودی نفت و رشد ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی در هفته اخیر) در کنار کاهش اختلالات عرضه (با کاهش ناآرامی‌های نیجریه) عامل فشار بر نفت شد. اظهارات روز گذشته پوتین مبنی بر اینکه توافق برای ایجاد سقف تولیدات تصمیم درستی خواهد بود و همکاری با ایران نیز ممکن خواهد بود، خوش‌بینی‌ها به توافق را پررنگ کرد.