یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

دومین هفته افت شاخص

شاخص کل بورس با افت ۶/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. با وجود تداوم فضای رکودی (افت بیش از ۴۰ درصدی حجم و ارزش معاملات هفته اخیر نسبت به میانگین تیر و مرداد) حرکت معامله‌گران بر اساس اخبار در کنار تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت مانع از افت شدید شاخص شد. با این وجود، پیش‌خور شدن اخبار مثبت در گروه خودرویی می‌تواند مانع از پایداری رشد گروه مزبور شود. اخبار در مورد اعتراض پالایشگاه‌ها به نحوه قیمت‌گذاری از سوی شرکت ملی پالایش و پخش نیز نمادهای پالایشی را با رشد همراه کرد اما این امر بسیار دور از انتظار است. بنابراین عدم پایداری رشدهای مزبور، نبود محرک بنیادین، توقف روند کاهشی نرخ سود بین بانکی با اثرگذاری بر نرخ سود بدون ریسک، نزدیک شدن به زمان تسویه معاملات اعتباری و جذابیت بیشتر دارایی‌های کم‌ریسک‌تر (اوراق با درآمد ثابت) عوامل فشار بر شاخص هستند.

بازار ارز

ثبات نسبی دلار روی سطح حساس

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی مواجه شد. با ادامه فشار عرضه از سوی بازارسازان نرخ دلار در عمده ساعات معاملاتی پنج‌شنبه در نرخ‌های کمتر معامله می‌شد، در این میان رشد تقاضا در لحظات پایانی بازار باعث شد دلار اندکی از افت خود را جبران کند. به‌طور معمول با توجه به معاملات نیمه تعطیل پنج‌شنبه فعالان بازار ارز مانند صرافی‌های بانک‌ها (به‌عنوان بازارسازان ارزی) زودتر به کار خود پایان می‌دهند که کاهش فشار عرضه باعث رشد نرخ دلار در لحظات پایانی با تقاضای موجود می‌شود. تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در روزهای آتی نیز مورد انتظار است. این موضوع در مقابل تقاضای مسافرتی ارز (پایان تابستان) و همچنین انتظار همراهی قیمت سکه با افت طلای جهانی در روزهای گذشته (رابطه الاکلنگی طلا و ارز) می‌تواند بر دلار اثرگذار باشد.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳۵/ ۱ درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه با وجود افت اندک نرخ دلار، اما خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا رشد هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. افت شاخص دلار روز چهارشنبه اونس طلای جهانی را به بالاترین سطح در یک ماه (۱۳۵۷ دلار) رساند. اما انتظارات برای عدم پایداری سطح مزبور طلا، کم‌واکنشی سکه به رشد طلا را به همراه داشت. اما در ساعات ابتدایی معاملات روز پنج‌شنبه شاهد تداوم نوسانات طلای جهانی در سطح ۱۲۴۵ دلاری بودیم. بنابراین سکه اندکی خود را با اونس همراه کرد و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) اندکی تخلیه شد. با این وجود از میانه معاملات روز پنج‌شنبه روند نزولی طلای جهانی آغاز شد و روز جمعه تا سطح ۱۳۳۳ دلار رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت سکه را با خود همراه کند.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۳ دلار معامله شد. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا با تضعیف چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا روز چهارشنبه اونس طلا را به بالاترین سطح در یک ماه اخیر (۱۳۵۷ دلار) رساند. اما در ادامه شناسایی سود و افزایش عرضه، طلا را از سطح مزبور پایین آورد. روز پنج‌شنبه رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد با وجود فاصله نرخ تورم از نرخ تورم هدف (۲ درصدی) اما تشدید سیاست‌های انبساطی در دستور کار نشست این بانک قرار نگرفت(عامل رشد یورو). روز جمعه بازارهای سهام آسیا افت داشتند و بازارهای سهام اروپا نیز با نگرانی از وضعیت اقتصادی اروپا (با آمارهای نامناسب تجاری آلمان) با افت همراه شدند. با این وجود همچنان تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره و انتظار برای آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم در کنار اظهارات نمایندگان فدرال رزرو، باعث کم‌واکنشی طلا شد.

بازار اوراق مسکن

تداوم حرکت «تسه»ها در مسیر نزول

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. عوامل فشار بر «تسه»ها از ابتدای شهریور افت ۵/ ۱۰ درصدی اوراق را رقم زده است. کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن)، نزدیک‌ شدن به پایان فصل رونق (تابستان) و تقویت سمت عرضه باعث تغییر روند حرکت «تسه»ها از ابتدای شهریور شده است. با این وجود از ابتدای سال نشانه‌های تقویت سمت تقاضا آشکار شده است و به اعتقاد کارشناسان مسکن از فروردین وارد فاز پیش‌رونق شده است. به این ترتیب شاهد رشد تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر و افزایش شتاب رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر بودیم. امری که رشد ۲۲ درصدی «تسه»ها از ابتدای خرداد تا پایان مرداد را رقم زد. همچنان بالا بودن نرخ سود واقعی وام (۷/ ۲۲ درصد) نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار نفت

رشد بدون بنیاد نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۶ دلار معامله ‌شد. با کاهش ناگهانی ۵/ ۱۴ میلیون بشکه از ذخایر نفت تجاری در هفته گذشته و افت ۵/ ۱۳ میلیون بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی، رشد ۸/ ۴ درصدی قیمت نفت روز پنج‌شنبه رقم خورد. این میزان کاهش هفتگی ذخایر نفت تجاری از سال ۱۹۹۹ بی‌سابقه است. اما کارشناسان معتقدند دلیل بنیادی برای این کاهش وجود نداشت و گسترده شدن توفان خلیج‌مکزیک طبق گزارش EIA مانع رسیدن نفتکش‌ها و کاهش واردات شده است. روز جمعه اما شناسایی سود میان معامله‌گران باعث افت قیمت نفت شد. در هفته اخیر خوش‌بینی‌ها به اقدام مشترک میان صادرکنندگان بزرگ نفتی رشد ۹ درصدی نفت را رقم زده است. اما همچنان تردیدها نسبت به حصول توافق و اثرگذاری آن بر بازار نفت (با توجه به حجم بالای تولیدات کنونی) می‌تواند مانع از پایداری رشد نفت شود.