یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

خوش‌بینی همراه با ابهام در آبان

شاخص کل بورس در آبان با رشد ۵/ ۱ درصدی همراه شد. از ابتدای پاییز، خوش‌بینی به تداوم رشد چین و نوسازی زیرساخت‌های آمریکا، جهش قیمت جهانی کالاهای پایه را رقم زد. با وجود این افزایش سفته‌بازی احتمال عدم پایداری رشد تقاضای چین و رسیدن شاخص دلار به سقف ۱۳ ساله، روند صعودی قیمت جهانی کالاها را متوقف کرد. این عامل در کنار شناسایی سود و رشد انتظارات بیش از واقعیات بر بورس فشار آورد. با وجود رشد ۱۶ درصدی حجم و ۱۷ درصدی ارزش معاملات در پاییز نسبت به میانگین تابستان، اما همچنان ابهامات در مورد سیاست‌های خارجی ترامپ، توقف نمادهای بزرگ بانکی و توقف نماد «خساپا» مانع از رشد پایدار شاخص هستند؛ بنابراین تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت، رشد ۱/ ۹ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) در مقابل رشد ۷/ ۳ درصدی شاخص کل را در پاییز رقم زده است.

بازار ارز

بیشترین رشد دلار در یک سال

هر دلار آمریکا با رشد ماهانه ۴/ ۲ درصدی، با ثبت بیشترین رشد ماهانه در یک سال اخیر، برای ششمین ماه متوالی صعودی شد. ارزش جهانی دلار با ثبت رشد ماهانه ۳ درصدی، به سقف ۱۳ ساله رسید. موضوعی که با افزایش تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. افزایش تقاضای ارز مسافرتی توسط زائران کربلا، همچنین افزایش تقاضا به‌صورت سنتی در ماه آذر (با نزدیک شدن به پایان سال میلادی) نیز از دلار حمایت کردند. افت ۱۰۰ دلاری اونس طلا نیز با افزایش تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) از نرخ دلار حمایت کرد؛ بنابراین دلار به ۳۷۰۰ تومان نزدیک شد. حمایت عوامل بنیادین، حرکت دلار در مسیر صعودی را تسهیل کرده است. اما تقویت احتیاط با چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۳۷۰۰ تومانی را تشدید کرده است.

بازار سکه

حرکت سکه خلاف جهت طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه ۶/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود افت نزدیک ۵ درصدی اونس طلای جهانی در یک ماه اخیر، اما رشد ۴/ ۲درصدی نرخ دلار در کنار تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه از قیمت سکه حمایت کرد. در یک ماه اخیر با تقویت ریسک‌پذیری پس از پیروزی ترامپ و در ادامه رشد شاخص دلار (به سقف ۱۳ ساله) با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر نوسانات اونس طلای جهانی تشدید شد و پس از افت حدود ۱۰۰دلاری طلا نزدیک سطح ۱۲۰۰ دلاری ایستاد. همچنان روند شاخص دلار می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز با وجود حمایت عوامل بنیادین، اما مقاومت سطح ۳۷۰۰ تومانی در برابر رشد دلار محتمل است؛ بنابراین با وجود کم‌واکنشی سکه به ریزش اخیر طلا، شکسته شدن سطح حمایتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی سکه دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

طلا در کف 1200 دلاری

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۶/ ۱ درصدی، دومین هفته نزولی را ثبت کرد. رشد شاخص دلار (رسیدن به بیشترین سطح از آوریل ۲۰۰۳) همچنین شکستن سطوح تکنیکال اونس طلا را به کمترین قیمت پایانی در ۹ ماه اخیر (۴/ ۱۲۰۷ دلار) رساند. رشد نرخ تورم در بیشترین سطح ۲ سال اخیر در اکتبر و اشتغال نزدیک به کامل آمریکا در کنار اظهارات رئیس فدرال رزرو با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ۱۴-۱۳ دسامبر، عامل فشار بر اونس طلا شد. همچنان در بلندمدت روند افزایش نرخ بهره، با احتمال سیاست‌های تورم‌زای ترامپ می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در صورت شکسته شدن سطح تکنیکال ۱۲۰۰ دلاری نزول اونس طلا تا ۱۱۷۰ دلار نیز محتمل است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۹ کارشناس روند صعودی و ۹ نفر حرکت نزولی اونس طلا را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

سومین ماه نزول «تسه‌»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ماهانه ۹/ ۶درصدی همراه شدند و برای سومین ماه متوالی نزولی شد. از میانه مرداد با عبور «تسه»ها از سطح ۱۰۰ هزار تومان، اقدامات در راستای تقویت سمت عرضه از جمله افزایش نرخ سود سپرده حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد)، در کنار تمدید مهلت اعتبار اوراق، عامل فشار بر «تسه»ها شد. همچنین کاهش تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) نیز فشار بر اوراق را تشدید کرد. با وجود این، عواملی از جمله رشد ۱۱ درصدی تعداد معاملات و رشد ۲/ ۳ درصدی قیمت مسکن در ۷ ماه ابتدایی و تداوم رشد تعداد معاملات مسکن در آبان در تهران، عوامل حمایت از اوراق هستند. به این ترتیب میانگین اوراق در آبان به سطح ۷۸ هزار و ۵۴۶ تومان رسید و حرکت «تسه»ها در بازه ۷۷ تا ۸۰ هزار تومانی رقم خورد.

بازار نفت

بازگشت خوش‌بینی به توافق

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۳ هفته روند نزولی، با رشد ۳/ ۵ درصدی همراه شد. بازگشت خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک در نشست ۳۰ نوامبر، از قیمت نفت حمایت کرد. وزیر نفت کشورمان پس از دیدار با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به توافق بر کاهش سقف تولیدات در نشست اوپک ابراز خوش‌بینی کرد. تغییر لحن عراق نیز که پیش‌تر عدم تمایل به کاهش تولیدات داشت، خوش‌بینی‌ها به اولین توافق در ۸ سال اخیر را پررنگ‌تر کرده است. با وجود این رشد ۱۹ موردی تعداد دکل‌های نفتی شیل در هفته اخیر، بیشترین رشد در ۱۶ ماه، همچنین قرارگرفتن شاخص دلار در سقف ۱۳ ساله بر قیمت نفت فشار می‌آورد. برخی کارشناسان معتقدند، توافق می‌تواند با رشد قیمت نفت، با افزایش توجیه‌پذیری تولیدات شیل، مانع از بازگشت تعادل عرضه و تقاضای نفت شود.