یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

معاملات احتیاطی در بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در دی ماه افت ۹/ ۰ درصدی را تجربه کرد و در رقم ۷۹ هزار و ۳۸۲ واحدی ایستاد. در این مدت ارزش معاملات روزانه نیز نسبت به میانگین ۹ ماهه بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت. نوسانات قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نااطمینانی از رشد نرخ دلار، سیاست‌های ترامپ پس از آغاز رسمی ریاست جمهوری و انتظار برای گزارش‌های فصلی شرکت‌ها مهم‌ترین مواردی بود که احتیاط معامله‌گران در معاملات بورس تهران را تشدید کرد. با این حال، مناسب بودن گزارش‌های فصلی در برخی گروه‌ها و همچنین احتمال ورود نقدینگی جدید از سوی حقوقی‌ها (مصوب شده که صندوق‌های درآمد ثابت حداقل ۵ درصد از پرتفوی خود را به سهام اختصاص دهند) می‌تواند باعث تحرکات مثبتی در معاملات پیش رو شود. در این میان، ریسک دلار و همچنین سیاست‌های ترامپ همچنان باقی است که مانعی برای رشد بورس خواهد بود.

بازار ارز

دو نیمه متفاوت ارز در دی ماه

بازار ارز که ابتدای ماه گذشته با ورود به کانال ۴۰۰۰ تومانی روند صعودی را تجربه می‌کرد، در ادامه تغییر مسیر داد و با افت نرخ به ویژه در هفته گذشته، در کل ماه افت ۸/ ۲ درصدی را به ثبت رساند. در میانه دی ماه و هم‌زمان با کاهش تقاضای فصلی ابتدای سال میلادی، نرخ‌ها در بازار ارز تعدیل شدند. هفته گذشته نیز فشار عرضه از سوی بازارساز، تایید مجدد سیاست دولت مبنی بر پایین نگه داشتن نرخ دلار و کاهش ارزش جهانی دلار باعث افت قیمت‌ها تا سطح ۳۸۱۰ تومانی شد. با این حال، برخی فعالان بازار ارز همچنان به روند قیمت‌ها در ماه آینده امیدوارند. برگشت نرخ‌ها در معاملات پنج‌شنبه به ۳۸۵۵ تومان از یکسو و اعتقاد به ضعف سنتی تقاضا در دی ماه از سمت دیگر موجب افزایش خوش‌بینی این دست از معامله‌گران خواهد بود.

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش

در ماه گذشته، هر سکه طرح جدید توانست با رشد ۹/ ۳ درصدی به قیمت یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان برسد. این در حالی بود که در این مدت دلار افت ۸/ ۲ درصدی را تجربه کرده بود و این رشد ۴/ ۶ درصدی اونس طلای جهانی بود که به کمک سکه آمد. به این ترتیب مشاهده می‌شود سکه بر اساس عوامل اثرگذار بیرونی (طلای جهانی و نرخ دلار) همچنان در برابر ریزش مقاومت نشان می‌دهد. موضوعی که سبب شده حباب قیمتی سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) به ۹۰ هزار تومان نزدیک شود. در این شرایط، هرچند برخی خوش‌بینی‌ها به دلار وجود دارد، اما فشار عرضه مانع از رشد چشمگیر نرخ‌ها در بازار ارز می‌شود. طلای جهانی اما با توجه به ریسک سیاست‌های اقتصادی ترامپ و همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند حمایت شود که خبر خوشی برای سکه است.

بازار طلای جهانی

بازی دلار با طلا در مرز 1200 دلاری

طلای جهانی از ابتدای هفته جاری و هم‌زمان با افت شاخص دلار بالای ۱۲۰۰ دلار تثبیت شده بود، اما مجددا در روزهای پایانی هفته و به دنبال تغییر مسیر شاخص دلار رفت و برگشت‌هایی را حول سطح مزبور تجربه کرد. در روزهای ابتدایی هفته، سخنان ترامپ مبنی بر خسران آمریکا از بالا بودن ارزش دلار و همچنین سخنرانی مثبت نخست وزیر بریتانیا (تقویت پوند) موجب ریزش شاخص دلار تا کف ۱۰۰ واحدی شدند. اما چهارشنبه، سخنان رئیس کل فدرال رزرو و تاکید بر افزایش چندمرتبه‌ای نرخ بهره (در حالی که بازار دو بار افزایش در سال را انتظار داشت) موجب افزایش شاخص دلار شد. پنج‌شنبه نیز، آمار اقتصادی مناسب آمریکا در کنار اعلام رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر ادامه سیاست‌های انبساطی (تضعیف یورو) موجب رشد شاخص دلار به سطوح نزدیک ۵/ ۱۰۱ واحدی شد و بر طلا فشار آورد.

بازار اوراق مسکن

اثر ضعف تقاضای فصلی بر «تسه»ها

در پایان ماه گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۳ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۳۶ تومان رسیدند. میانگین قیمت این اوراق در دی ماه نیز حدود ۷۳ هزار تومان بود که نشان می‌دهد «تسه»ها روند کم‌نوسانی را در هفته‌های گذشته تجربه می‌کنند. هم‌زمان با کاهش سنتی تقاضای مسکن در زمستان مشاهده می‌شود قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز کاهش یافتند. به این ترتیب، حدود ۲ ماه است که قیمت اوراق در بازه‌ای بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان نوسان می‌کنند. سال گذشته در این دوران با افزایش سقف وام مسکن شاهد رشد ناگهانی قیمت‌ها بودیم؛ به طوری که قیمت‌ها تا نزدیک ۹۰ هزار تومان نیز در اسفند ماه رشد کردند. اما امسال به نظر نمی‌رسد چنین محرکی برای اوراق تسهیلات مسکن وجود داشته باشد و احتمالا تداوم نوسانات محدود در این بازار را شاهد خواهیم بود.

بازار نفت

نوسان نفت در نیمه پایینی کانال 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۲ دلار معامله می‌شد. رشد ۳/ ۲ میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا (چهارشنبه شب اعلام شد) و رشد روزهای اخیر شاخص دلار از جمله عوامل فشار بر نفت بودند. دیروز اما، آمار مثبت از رشد اقتصادی و تقاضای نفت چین موجب حمایت از طلای سیاه شد. فارغ از ریسک ترامپ برای تمامی بازارهای جهانی، بازار نفت توجه ویژه‌ای به اقدامات اوپک دارد. آژانس بین‌المللی انرژی تاکید می‌کند بازار در شرایط کنونی، روند کاهش تولیدات اوپک و میزان تطابق آن با توافق کشورهای صادرکننده نفتی را به دقت رصد می‌کند و هر آماری در این خصوص می‌تواند موجب نوسان قیمت‌ها شود. در حالی مقامات این کشورها نسبت به اجرای کاهش تولیدات امیدوارند که آمارهای ماه‌های اخیر تردیدهایی را میان معامله‌گران به وجود آورده و مانع از جهش قیمت نفت شده است.