یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

غلبه فضای احتیاط بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۰۱ واحدی (۲۶/ ۰ درصدی) همراه شد. از روز سه شنبه بازگشایی نماد «وبملت» بازار را با شوک مقطعی همراه کرد. روز گذشته با اینکه روند نزولی «وبملت» تا حدی متوقف شد، اما همچنان ریسک‌های موجود در بازار، به ویژه چشم انداز بازگشایی نمادهای بانک‌های تجارت و اقتصاد نوین، با توجه به انتشار گزارش‌های ۹ ماهه عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. به‌صورتی که با وجود رشد قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها، قرار گرفتن مس نزدیک سطح ۶۰۰۰ دلار، روی بالاتر از ۲۸۰۰ دلار، همچنین رشد قیمت سنگ‌آهن و فولاد و با وجود حمایت حقوقی‌ها، اما همچنان فضای منفی بازار، افت صنایع مربوطه را رقم زد. به نظر می‌رسد تردید در پایداری رشد قیمت جهانی کالاها، ریسک‌های تجاری میان آمریکا و چین، نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی ترامپ و کاهش انتظارت برای رشد قابل توجه دلار در کوتاه‌مدت عوامل فشار بر سهام هستند.

بازار ارز

تعادل نسبی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 3865 تومان معامله شد. پس از کاهش فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها از روز سه شنبه، روز گذشته فضای تعادلی را در بازار ارز شاهد بودیم. افت 3/ 3 درصدی ارزش جهانی دلار در 4 هفته اخیر با کاهش تقاضای آربیتراژی و فشار بر نرخ درهم، با توجه به رابطه مستقیم نرخ دلار و درهم، همچنین با کاهش تقاضا از سوی مناطق مرزی عامل فشار بر نرخ دلار شد، موضوعی که در کنار اظهارات بازارساز با تقویت چشم‌انداز مداخله بیشتر دولت در مسیر صعودی و همچنین افزایش عرضه صرافی بانک‌ها در ابتدای هفته حمایت سطح 3800 تومانی را به‌صورت مقطعی شکست. اما با افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران پس از شناسایی کف، بازگشت دلار از سطح مزبور رقم خورد. تعادل نسبی بازار، دلار را بالاتر از سطح 3850 تومانی حفظ کرده است.

بازار سکه

بی‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر معامله شد. در شرایط رشد ۷تومانی نرخ دلار و افت اونس طلا شاهد بی واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار بودیم. با کاهش تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه حمایت سطح ۱۲۱۰ دلاری اونس طلا شکسته شد. اما همچنان تردیدها نسبت به سیاست‌های ترامپ، شاخص دلار را نزدیک به کف ۷ هفته‌ای حفظ کرده است و حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرد. در بازار ارز نیز با کمتر شدن فشار صرافی بانک‌ها و عواملی از جمله کاهش ارزش جهانی دلار نرخ دلار در شرایط نسبتا تعادلی به سر می‌برد. همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای مناسبتی سکه، انتظار حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی دلار و حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا حباب سکه (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری از طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1206 دلار معامله ‌شد. با وجود حرکت شاخص دلار نزدیک به کمترین سطح از 8 دسامبر، اما همچنان افزایش ریسک پذیری معامله‌گران در کنار کاهش تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین با نزدیک شدن به تعطیلی سال نو چینی، حمایت سطح 1210 دلاری از اونس طلا را شکست. در بازارهای جهانی رشد صادرات ژاپن برای اولین بار در 6 سال گذشته، گزارش‌های مناسب فصلی شرکت‌ها و خوش‌بینی به رشد حاشیه سود بانک‌ها با افزایش نرخ بهره با تقویت ریسک پذیری معامله‌گران، شاخص بازارهای سهام جهانی (MSCI World Index) را نزدیک به بالاترین سطح از 2015 رساند. همچنان اظهارات ترامپ و نامزد وزیر خزانه‌داری وی از اثرات نامطلوب کوتاه‌مدت بالا بودن ارزش دلار بر شاخص دلار فشار می‌آورد. سیگنال‌های سیاست‌های ترامپ از جمله وعده کاهش مالیات برای تولیدکنندگان خودرو می‌تواند بر اونس طلا و شاخص دلار اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

حرکت صعودی «تسه»ها در بهمن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۶/ ۱درصدی همراه شدند. با وجود تشدید روند نزولی «تسه»ها در دی ماه و رسیدن به کف ۱۳ ماهه، اما از ابتدای بهمن، رشد ۷/ ۴ درصدی اوراق رقم خورد. افزایش ۴۰ درصدی حجم معاملات در تهران، با کاهش روند نزولی «تسه»ها، افت ۳ درصدی اوراق را در دی رقم زد. همچنان افت تقاضای مسکن، عامل کاهش ۱۸ درصدی «تسه» از مهر تا ابتدای بهمن است. با اینکه رشد تعداد معاملات مسکن در اولین ماه زمستان، بر خلاف روند سال‌های اخیر خوش‌بینی به خروج تدریجی سمت تقاضا از رکود را تقویت کرده است. اما همچنان احتمال تشدید نوسانات قیمت مسکن در بلندمدت با رشد غیرتورمی قیمت مسکن، تقاضای بالقوه و کندی خروج سمت عرضه از رکود و افزایش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز نیز می‌تواند عامل تقویت تقاضا در ماه‌های اخیر باشد.

بازار نفت

تشدید نوسانات نفت در ۵۲ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 52 دلار معامله ‌شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به کاهش تولیدات، اما همچنان تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 93/ 2 میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری عامل فشار بر قیمت نفت است. چشم انداز کاهش 5/ 1 میلیون‌بشکه از 8/ 1 میلیون بشکه تعهد شده و اعلام وزیر نفت عراق از کاهش 180 هزار بشکه در روز و برنامه برای کاهش 30 هزار بشکه در روز بیشتر، از میادین در دست دولت، عوامل خوش‌بینی به قیمت نفت هستند. گلدمن ساکس با چشم‌انداز افزایش سایر تولیدکنندگان به ویژه شیل، (رشد 6 درصدی تولیدات از میانه 2016) سقف 60 دلاری را برای نفت پیش‌بینی کرد. همچنان سیاست ‌های ترامپ از جمله توسعه خط لوله کی استون، از آلبرتای کانادا به پالایشگاه‌های آمریکا و تسهیل واردات نفت خام از کانادا، در کنار سیاست‌های تجاری وی در مورد چین می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد.