یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد آرام بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۹ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) همراه شد. با برداشته شدن فشار فروش با اتمام تسویه‌های پایان سال و خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری شرکت‌ها در سال آینده، شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر قیمت سهام به ویژه در پالایشی‌ها و صنایع کالایی از شاخص حمایت کرد. با وجود این، این فضا تا حدی روز گذشته تعدیل شد و معامله‌گران به سمت تک‌سهم‌ها حرکت کردند. روز گذشته «مبین»، «وبانک»، «تاپیکو» و «شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما فضای منفی خودرویی‌ها، «خساپا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت؛ با توجه به P/ E بالای این گروه، نوسانات اکثر نمادهای این گروه در سطوح تکنیکال صورت می‌گیرد. چرخش فضای بازار رشد ۶/ ۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را در ۵ روز اخیر رقم زد، در شرایطی که رشد شاخص در همین بازه ۶/ ۰ درصد بود.

بازار ارز

تشدید روند صعودی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 25 تومانی به نرخ 3793 تومان معامله شد. پس از روند نزولی دلار در هفته‌های اخیر، رشد 2/ 1 درصدی در 2 روز اخیر رقم خورد. افزایش تقاضای معامله‌گران با شناسایی کف در سطح 3750 تومانی، همچنین کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها از عوامل حمایت از دلار در روزهای اخیر بودند. رشد نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1039 تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار شد؛ برآیند این عوامل نرخ دلار را به سقف 3 هفته‌ای رساند. چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به نوروز و دورنمای رشد تقاضای آربیتراژی با توجه به رشد بیش از 2 درصدی ارزش جهانی دلار در 5 هفته خوش‌بینی‌ها به رشد دلار را تقویت کرده است. امری که در روزهای اخیر افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی دلار را رقم زده است.

بازار سکه

بیشترین افت سکه در 10 هفته

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۷ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. با توجه به رشد سکه بدون حمایت عوامل اثرگذار، شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش عرضه عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی شرایط احتیاطی پیش از اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو همچنین انتخابات هلند اونس طلا را بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری حفظ کرد. همچنان با توجه به تداوم ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کارشناسان حمایت سطح تکنیکال ۱۱۸۰ دلاری را پیش‌بینی کرده‌اند. علاوه بر این در روزهای اخیر با رشد تقاضا و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، روند نزولی نرخ دلار متوقف شد. با وجود تخلیه اندک حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه، همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به نوروز، حباب سکه را بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان قرار داده است.

بازار طلای جهانی

غلبه احتیاط در طلای جهانی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1202 دلار معامله ‌شد. شرایط احتیاطی پیش از اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو و انتخابات هلند، نوسان اندک اونس طلا را در بازه 1200 تا 1205 دلاری رقم زد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو با رشد شاخص دلار اونس طلا را با افت حدود 60 دلاری در دو هفته اخیر مواجه کرده است. نتیجه نظرسنجی‌ها و تقویت احتمال باقی ماندن اسکاتلند در بریتانیا تا حدی از پوند حمایت کرد و عامل فشار بر شاخص دلار شد. با وجود فشار چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، اما همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام پس از بیش‌واکنشی به سیاست‌های ترامپ از اونس طلا حمایت می‌کند؛ ارائه بودجه ترامپ، نشست بانک مرکزی انگلیس، بانک ملی سوئیس و بانک ژاپن می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در کف 17 ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۸/ ۳ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۲۲۹ تومان معامله شدند. روز گذشته با تداوم کاهش تقاضا شاهد بازگشت «تسه»ها به کف ۱۷ ماهه بودیم. اوراق جدیدتر نیز در بازه ۷۴ تا ۷۶ هزار تومانی معامله می‌شدند. با نزدیک شدن به پایان سال، کاهش قابل توجه حجم معاملات مسکن عامل فشار بر «تسه»ها است. قوانین محدودکننده سفته‌بازی در بازار اوراق تسهیلات مسکن، معاملات «تسه»ها را با تقاضای واقعی مسکن همسو کرده است. اما همچنان شناسایی کف میان معامله‌گران با توجه به چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای مسکن به ویژه از سوی «خانه اولی‌ها» در سال ۹۶ و رشد غیرتورمی مسکن می‌تواند رشد قیمت «تسه»ها را از سطح کنونی رقم بزند. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

بازگشت آرام نفت از کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 48 دلار معامله ‌شد. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 531 هزار بشکه در روز حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا از نفت حمایت کرد. پیش‌تر با وجود تعهد 91 درصدی اعضای اوپک در دومین ماه توافق اما افزایش تولیدات عربستان قیمت نفت را به کف 3 ماهه (09/ 47 دلار) رساند. چشم‌انداز رشد تولیدات شیل، فشار را بر نفت حفظ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد 400 هزار بشکه در روز تولیدات غیراوپک را در سال 2017 پیش‌بینی کرد. همچنین رشد تقاضا را در سال جاری از 6/ 1 میلیون بشکه در روز به 4/ 1 میلیون بشکه در روز، با احتمال کاهش تقاضای ژاپن، آلمان، کره و هند اعلام کرد. اما در صورت تعهد اوپک و غیراوپک به توافق، کسری عرضه (500 هزار بشکه در روز) در نیمه اول 2017 را پیش‌بینی کرد.