یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت هیجان به گروه خودرویی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۵ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۸۰۵ واحدی ایستاد. روز گذشته موج هیجانی در گروه خودرویی، بیش از ۲۰ درصد ارزش معاملات را به این گروه اختصاص داد. اخباری از جمله واریز اولین قسط مشترک سایپا کاشان و سیتروئن به سایپا، با خوش‌بینی به رشد سودآوری اقبال معامله‌گران از خودرویی‌ها را رقم زد و «خودرو» در کنار «خساپا» بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. با این وجود مقاومت سطوح تکنیکال و عرضه از سوی حقوقی‌ها نشانه‌های عدم ثبات رشدهای اخیر است. افت قیمت سنگ‌آهن به ۷۵ دلار، کمترین سطح از نوامبر و پیش‌بینی‌ها از تداوم روند کاهشی آن در سال ۲۰۱۷ (با تقویت سمت عرضه) در کنار افت اخیر قیمت جهانی فلزات اساسی از جمله مس، «کگل» و «فملی» از نمادها با بیشترین اثر منفی بر شاخص بودند.

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۴ تومانی به نرخ ۳۷۶۳ تومان معامله شد. افت نرخ حواله‌ای درهم تا سطح ۱۰۳۱ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل فشار بر دلار شد. همچنین با وجود انتظارات برای رشد تقاضای محافظه‌کارانه اما شاهد بی‌توجهی معامله‌گران به حمله موشکی آمریکا به سوریه بودیم. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز فشار را بر دلار تشدید کرد. پیش‌تر با فشار عوامل، نرخ دلار تا سطح ۳۷۶۰ تومان افت داشت اما با شناسایی کف از سوی معامله‌گران و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، رشد دلار از سطح مزبور رقم خورد. اما در شرایط کنونی، شکسته شدن سطح حمایتی مزبور دور از انتظار نیست. تقویت دورنمای مداخله دولت بر بازار ارز فشار را بر دلار حفظ کرده است. اما رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کند.

بازار سکه

ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی همراه شد. افت دلار و افت اونس طلا در ساعات پایانی معاملات بر سکه فشار آورد. در هفته‌های اخیر تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با احتمال ریزش بازارهای سهام رشد حدود ۵۰ دلاری طلا را رقم زد. اما با حمله ناگهانی آمریکا به سوریه اونس طلا مقاومت سطح میانگین ۲۰۰روزه را شکست و بالاتر از سطح ۱۲۶۴ دلاری قرار گرفت. اما در ادامه با بازگشت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با آمار اشتغال آمریکا اونس طلا مجددا به کانال ۱۲۵۰ دلاری بازگشت. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از اونس طلا در کنار بی‌واکنشی دلار به عوامل ژئوپلیتیک افت سکه و تخلیه اندک حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را رقم زد. اما همچنان عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه می‌تواند حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را تقویت کند.

بازار طلای جهانی

تشدید نوسانات طلا در روز پایانی

اونس طلای جهانی با ثبت رشد ۴/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. با اینکه طی معاملات روز جمعه، حمله موشکی آمریکا به سوریه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را تا سقف ۵ماهه (۱۲۷۱دلار) افزایش داد، اما در ادامه آمار اشتغال آمریکا با تشدید روند صعودی شاخص دلار، اونس طلا را مجددا زیر سطح ۱۲۶۰ دلاری قرار داد. با وجود افزایش ۹۸هزار شغل جدید، کمترین سطح در ۱۰ ماه اخیر، در مقابل پیش‌بینی‌ها که از افزایش ۱۸۰ هزار شغل جدید حکایت داشت، اما رسیدن نرخ بیکاری به کمترین سطح در نزدیک به یک دهه اخیر، ۵/ ۴ درصد و رشد نرخ دستمزد مطابق پیش‌بینی‌ها با تقویت خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی آمریکا، رشد شاخص دلار را رقم زد. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک، احتمال ریزش بازارهای سهام با توجه به تردیدها به اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا عوامل حمایت از اونس طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

نشانه‌های بازگشت معاملات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۱درصدی همراه شدند. روز گذشته با رشد تقاضا، شاهد رشد قیمت «تسه»ها بودیم به صورتی که قیمت آخرین معاملات تا سطح ۷۳ هزار تومانی نیز رشد داشتند؛ امری که چشم‌انداز تشدید روند صعودی اوراق را تقویت کرده است. در هفته‌های اخیر کاهش تقاضای اوراق با توجه به پایین آمدن حجم معاملات مسکن افت قیمت اوراق را به کمترین سطح از دی ۹۴ رقم زد. اما همچنان شناسایی کف از سوی معامله‌گران با توجه به چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، حمایت سطح ۷۰ هزار تومانی از اوراق را رقم زد. عواملی از جمله تقویت سمت عرضه با توجه به رشد تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی و تعدیل رشد منفی مسکن، در کنار چشم‌انداز تقویت سمت تقاضا از جمله با ورود موج جدید تقاضا از سوی خانه‌اولی‌ها می‌تواند رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

بازار نفت

صعود نفت با ریسک سیاسی

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۲/ ۳ درصدی، دومین هفته رشد را ثبت کرد. حمله آمریکا به سوریه روز جمعه و تقویت احتمال اختلال عرضه، رشد قیمت نفت به بالاترین سطح در یک ماه اخیر را رقم زد. با وجود افت شدید تولیدات روسیه در سال‌های اخیر به‌دلیل ناآرامی‌های داخلی، اما موقعیت سوریه در خاورمیانه و مجاورت آن با دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک (عراق) نگرانی‌هایی را برای اختلالات عرضه به وجود آورده است. علاوه‌بر اینکه با توجه به حمایت ایران و روسیه از استقرار حکومت بشار اسد، اثر این عامل را تقویت کرد. با وجود این، قرار داشتن موجودی نفت تجاری در بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲، همچنین گزارش بیکرهیوز از افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دوازدهمین هفته متوالی فشار بر نفت را حفظ کرده است.