یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تلاش بورس برای حفظ کانال

شاخص سهام در چهارمین روز نزولی خود با کاهش ۹۶ واحدی مواجه شد تا به این ترتیب، بازدهی این بازار از ابتدای سال به کمتر از ۲۵/ ۴ درصد محدود شود. در شرایطی که نماگر بورس روز گذشته به ۸۰ هزار و ۵۱۲ واحد رسید، بررسی‌ها نشان می‌دهد سهامداران حقوقی به شدت از قیمت سهام حمایت می‌کنند. به این ترتیب، از زمان ورود شاخص به کانال ۸۰ هزار واحدی بیش از ۷۶ میلیارد تومان تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها رخ داده است. به عبارت دقیق‌تر، گرچه فضای عمومی بازار منفی است، اما سهامداران حقوقی در تلاش هستند با حفظ قیمت‌ها در سطوح فعلی، سطح ۸۰ هزار واحدی را به حمایت جدید بورس تهران تبدیل کنند. مساله‌ای که در صورت تداوم تا روزهای بعد از مجامع، به دلیل تعدیل قیمت‌ها به دنبال تقسیم سودهای احتمالی، می‌تواند به هدف خود برسد.

بازار ارز

افت و خیزهای کوچک بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با یک تومان کاهش به نرخ 3734 تومان معامله شد. گرچه عواملی مانند افت نسبی ارزش درهم بر این کاهش نرخ اثرگذار بود، اما مهم‌ترین دلیل رفتار فعلی بازار ارز را می‌توان در خروج نوسان‌گیران پس از گذار از دوره انتخابات جست و جو کرد. به این ترتیب، سفته‌بازان از نوسانات محدود دلار خسته شده و دیگر تقاضای کاذب در بازار ارز وجود ندارد. این امر در کنار فروکش هیجانات سیاسی موجب شده بازار ارز نوسانات آرام‌تری را تجربه کند. بر این اساس، بازه نوسانی دلار در سطوح پایین‌تری ادامه می‌یابد که البته کم‌تحرکی معاملات در ماه مبارک رمضان نیز بر این امر اثرگذار بوده است. از سوی دیگر، دلار در معاملات دیروز در نر‌خ‌های کمتر از 3730 تومان به شدت حمایت شد که تا حدودی احتمال ریزش نرخ دلار را تضعیف می‌کند.

بازار سکه

حمایت از سکه در مرز روانی

هر سکه طرح جدید با افت ۶ هزار تومانی معاملات روز گذشته خود را در قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به پایان رساند. از نگاه بازاری، کاهش نسبی نرخ دلار و افت اندک اونس طلای جهانی مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت در بازار سکه بودند. همچنین، فعالان بازار کاهش تقاضای فصلی در بازار سکه را به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان یکی از عوامل فشار بر قیمت‌ها می‌دانند. موضوعی که سبب شده طی روزهای اخیر حباب قیمتی سکه به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برسد. با این حال، در معاملات دیروز سکه در قیمت‌های زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به شدت حمایت شد تا این مرز روانی شکسته نشود. هرچند کم‌نوسانی بازار ارز محتمل‌ترین سناریوی پیش‌رو است، اما ممکن است نوسانات ناشی از ریسک‌های ژئوپلیتیک در بازار طلای جهانی قیمت سکه را متاثر سازد.

بازار طلای جهانی

تقابل ریسک‌های اقتصادی و سیاسی در بازار طلا

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1263 دلار معامله شد. به دلیل انتظار افزایش نرخ بهره دلار از سوی فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن میلادی، سطح 1270 دلاری همچنان مقاومتی جدی در برابر اونس طلا نشان می‌دهد. با این حال، تشدید ریسک‌های غیراقتصادی در بازار جهانی تقاضای سرمایه‌های امن نظیر طلا را بالا نگه داشته است. بحث بحران بدهی‌های یونان، نتیجه انتخابات بریتانیا و ایتالیا از جمله این نگرانی‌ها در حوزه یورو محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، آمریکا که اکنون به دلیل ابهامات مسائل داخلی (مربوط به ارتباط احتمالی ترامپ با روسیه) وضعیتی نامشخص دارد، با کره شمالی نیز درگیری‌هایی دارد. به‌طوری که رهبر کره شمالی پس از تست موشک بالستیک روز دوشنبه، ادعا کرده با استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر آمریکا را غافلگیر خواهد کرد. این تقابل عوامل اقتصادی- سیاسی نوسانات بازار طلا را محدود کرده است.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با هشدار محدودیت زمانی

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۲۵۳ تومان معامله شدند. در هفته‌های اخیر اعلام شد که سقف تسهیلات جعاله مسکن از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ موضوعی که محدوده نوسانی «تسه»ها را از نزدیکی ۷۰ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان افزایش داد. روز گذشته نیز، فرابورس با ارائه اطلاعیه‌ای جدید بر محدودیت زمانی استفاده از این تسهیلات تاکید کرد. بر اساس این اطلاعیه، افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن تا پایان شهریورماه مهلت دارد و ادامه این طرح در ادامه سال منوط به وضعیت منابع مالی بانک مسکن است. این موضوع ممکن است از به تعویق افتادن تقاضای وام جلوگیری کند و به رشد قیمت «تسه»ها منجر شود. هرچند اکنون کاهش سنتی تقاضای مسکن در ماه مبارک رمضان، این اثر را محدود خواهد کرد.

بازار نفت

سرگیجه معامله‌گران در بازار نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با افتی محدود به قیمت 4/ 49 دلار معامله شد. گرچه تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولیدات از سوی صادرکنندگان بزرگ نفت و ورود به فصل پرتقاضای نفت، خوش‌بینی‌هایی را میان معامله‌گران ایجاد کرده، اما هنوز نگرانی‌هایی از بازگشت پرقدرت تولیدات شیل وجود دارد. در این خصوص می‌توان به افزایش تعداد دکل‌های حفاری شیل طی 19 هفته اخیر اشاره کرد. اوپک معتقد است با توافق اخیر می‌تواند موجودی نفت را به سطوح متعادل خود برساند و مازاد عرضه را از سر بازار برهاند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران نسبت به اوج‌گیری عرضه در سال‌های آینده ابراز نگرانی می‌کنند. به‌طوری که موسسه گلدمن ساکس معتقد است براساس رشد قابل توجه تولیدات شیل و اوپک، قیمت نفت در معاملات بازار آتی سال‌های 2018 و 2019 باید بین 45 تا 50 دلار باشد.