یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

استراحت شاخص در فضای ابهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۵۱۳ واحدی ایستاد. با وجود آمار مناسب تولید چین، اما شناسایی سود مجددا افت قیمت جهانی فلزات اساسی را رقم زد. حرکت WTI زیر ۵۰ دلاری در کنار افت نرخ ارز و شناسایی سود میان معامله‌گران شاخص را در ۴ روز ابتدایی هفته با افت ۸/ ۰ درصدی مواجه کرد. نماد «آپ» در دومین روز بازگشایی پس از تقسیم سود ۱۰۰ تومانی در مجمع بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «شخارک» با توجه به روند نزولی محصولات پتروشیمی در کنار «حکشتی» و «فملی» با شناسایی سود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای بزرگ تر از جمله «وامید»، «شتران» و «ومعادن» بودیم. علاوه بر این شاهد حمایت سطوح تکنیکال در برخی نمادها از جمله «خپارس» هستیم.

بازار ارز

حبس دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی به نرخ 3736 تومان معامله شد. با کاهش تقاضای سفته بازی دلار شاهد کاهش نوسان نرخ دلار هستیم. با تثبیت دولت فعلی از ابتدای خرداد، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه افت 7/ 0 درصدی نرخ دلار در خرداد نسبت به میانگین دلار در اردیبهشت را رقم زد و میانگین نرخ دلار به 3736 تومان رسید. با اینکه پیش تر تمایل به کسب سود از نوسانات دلار، تشدید نوسانات دلار در بازه 3730 تا 3750 تومانی را باعث شد، اما تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها خروج سفته بازان از بازار ارز را رقم زد. از جمله عوامل فشار بر نرخ دلار، به کاهش تقاضای آربیتراژی نیز می‌توان اشاره کرد که با افت 6/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر همگام شد. با این وجود، به نظر می‌رسد سطح 3730 تومانی از دلار حمایت می‌کند.

بازار سکه

افت سکه به زیر سطح حمایتی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان معامله شد. با تداوم روند کم‌نوسان طلا و دلار، همچنین کاهش تقاضای مناسبتی سکه در ماه رمضان حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه شکست. با تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک با نزدیک شدن به انتخابات انگلیس و ایتالیا، تشدید تنش‌ها در واشنگتن اونس طلا در سطح ۱۲۶۰ دلاری نوسان داشت. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری در برابر طلا را رقم زده است. با خروج تقاضای سفته‌بازی، فشار عرضه و کاهش تقاضای آربیتراژی نرخ دلار نزدیک کف سال جاری نوسان دارد. همچنان نوسانات طلا می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد. کم واکنشی سکه به رشد حدود ۴۵دلاری اونس طلا در ۳ هفته اخیر، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را از ۱۲۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در سطح 1260 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1264 دلار معامله شد. روز گذشته شاهد تداوم حرکت اونس طلا در سطح 1260 دلاری بودیم. نرخ تورم اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها در کنار افت پوند با کاهش احتمال پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات 8 ژوئن در نظرسنجی‌ها، تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. آمار هزینه مصرف‌کننده در بالاترین سطح در 4ماه اخیر و تقویت چشم انداز دو بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا نیز اندکی از شاخص دلار حمایت کرد. اما همچنان شاهد روند کم‌نوسان شاخص دلار برای آمارهای اقتصادی از جمله مسکن، همچنین نرخ تورم آمریکا و نوسان اندک یورو پیش از سخنرانی ماریو دراگی بودیم. همچنان تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک، از جمله انتخابات انگلیس و ایتالیا، تهدیدهای نظامی کره شمالی و تنش‌های سیاسی واشنگتن، از طلا حمایت می‌کند. در شرایط کنونی احتمال 84 درصدی افزایش نرخ بهره در ژوئن مانعی برای رشد طلا است.

بازار اوراق مسکن

بازگشت اوراق به مسیر صعودی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۴۹۶ تومان معامله شد. با اینکه پیش تر با شروع ماه رمضان و کاهش حجم معاملات مسکن به‌صورت سنتی شاهد افت قیمت «تسه»ها تا سطح ۷۳ هزار تومانی بودیم اما اعلام جزئیات بیشتر از افزایش سقف وام جعاله، مجددا قیمت «تسه»ها را از روز سه شنبه در مسیر صعودی قرار داد؛ به‌صورتی که روز گذشته اوراق جدیدتر تا سطح ۷۶ هزار تومانی نیز رشد داشتند. روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرد افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تنها به متقاضیان خرید مسکن و در شرایط کنونی تا پایان شهریور ارائه می‌شود. امری که با تسریع خرید متقاضیان، روند صعودی اوراق را شدت بخشیده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

فضای منفی در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۸ دلار معامله شد. با وجود آمار مناسب اقتصادی چین، دومین مصرف‌کننده نفت اما گزارش موسسه تامسون رویترز از رشد صادرات لیبی به ۵۰۰ هزار بشکه تا کنون، در مقایسه با میانگین صادرات ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ و چشم‌انداز رشد تولیدات این کشور تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز عامل فشار بر قیمت نفت شد. با وجود تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز برای مدت ۹ ماه، اما مستثنی شدن لیبی و نیجریه در کنار چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل نوسانات نفت را زیر سطح ۵۰ دلاری رقم زده است. گلدمن ساکس با توجه به رشد منابع عرضه در آینده و مقاومت تولیدکنندگان شیل، چشم‌انداز قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۰ تغییر داد. ذخایر نفت تجاری می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.