یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص پس از انتخابات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۹۲ واحدی (۵/ ۰ درصدی) بیشترین رشد از ۳۰ اردیبهشت را ثبت کرد. با رشد ۳۸ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به میانگین خرداد و شناسایی فرصت خرید با ارزنده شدن قیمت سهام پس از افت‌های اخیر، در روزهای اخیر اقبال معامله‌گران از گروه‌های خودرویی، قند و شکر و یارانه‌ای را شاهد بودیم. روز گذشته حرکت معامله‌گران در نمادهای با نقدشوندگی بالاتر از جمله خودرویی‌ها با احتیاط بیشتری همراه بود؛ اما با کاهش تردیدها در بازار با رسیدن ارزش معاملات بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان، در کنار سیگنال‌های مثبت قیمت جهانی کالاها، «فولاد»، «کگل»، «فملی» و «فخوز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. انعکاس رشد قیمت‌جهانی فولاد در رشد قیمت فولاد بورس‌کالا و بازگشت سنگ‌آهن از کف و ثبات نسبی مس و روی نزدیک سقف، عامل خوش‌بینی به این نمادها است.

بازار ارز


تداوم روند کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۷۸۹ تومان معامله شد. در ۶ روز معاملاتی اخیر شاهد نوسان نرخ دلار در سطح ۳۷۸۰ تومانی هستیم. از اول تیر تا ۱۴ تیر شاهد رشد ۳/ ۱ درصدی نرخ دلار بودیم. افزایش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، افزایش تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی در کنار افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی با چشم‌انداز صعودی نرخ دلار، از عوامل حمایت از نرخ دلار بود. با این وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار افت نرخ درهم، مانع از رشد بیشتر نرخ دلار شد، امری که کم‌نوسانی دلار را در روزهای اخیر تقویت کرده است. در صورت تداوم نوسان نرخ دلار در سطح کنونی و عدم توان عبور به سطح بالاتر از ۳۷۹۰ تومانی، افت نرخ دلار با شناسایی سود میان معامله‌گران محتمل است.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۹ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در ابتدای معاملات به کف ۴‌ماهه ۱۲۰۴ دلار، عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، رشد شاخص دلار با انتشار آمار مناسب اشتغال آمریکا و تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به‌شدت انبساطی، فشار را بر اونس طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است. این عامل در کنار چشم‌انداز رشد مناسب اقتصاد جهانی و ریسک‌پذیری معامله‌گران احتمال شکستن حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز شاهد روند کم‌نوسان دلار در سطح ۳۷۸۰ تومانی هستیم. تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه در شرایط افت طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۲۵ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در مرز حساس

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران با رشد بازارهای سهام، اونس طلا را به کف ۴‌ماهه (۴/ ۱۲۰۴ دلار) رساند. در روزهای اخیر، انتشار آمار اشتغال آمریکا در ماه ژوئن بیش‌تر از پیش‌بینی‌ها با وجود رشد نرخ دستمزدها کمتر از پیش‌بینی‌ها، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر را تقویت کرد و از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان سخنرانی جنت یلن روز چهارشنبه، می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا در کنار آمار مناسب تجاری آلمان، با خوش‌بینی‌ها به رشد اقتصادی از بازارهای سهام حمایت کرد . چشم‌انداز کاهش سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی فشار را بر طلا حفظ کرده است. در صورت شکسته شدن سطح تکنیکال ۱۲۰۰ دلاری، افت قابل‌توجه طلا محتمل است.

بازار اوراق مسکن

صعود آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. در روزهای اخیر رشد تدریجی قیمت «تسه»ها با افزایش معاملات مسکن در فصل رونق مسکن رقم خورد. بنابراین با اینکه پیش‌تر سطح ۷۷ هزار تومانی در مقابل رشد «تسه»ها مقاومت می‌کرد اما روز گذشته قیمت پایانی اوراق جدیدتر در سطح ۷۹ هزار تومانی نیز قرار گرفت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. روند معاملات سال گذشته با وجود کم‌نوسانی قیمت «تسه»ها در نیمه اول تیر، اما از نیمه دوم تیر رشد ۶ درصدی قیمت «تسه»ها را شاهد بودیم. با احتمال تعدیل شتاب رشد «تسه»ها نسبت به سال گذشته، اما همچنان با توجه به مهلت افزایش سقف وام تا پایان شهریور در کنار رشد معاملات مسکن، روند صعودی قیمت اوراق مورد‌انتظار است.

بازار نفت

نفت نزدیک کف 2‌هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۳ دلار معامله شد. روز گذشته بازگشت توجه بازار به چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه با رشد (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای بیست و چهارمین هفته در ۲۵ هفته اخیر، نوسان نفت را نزدیک کف ۲هفته‌ای (۶/ ۴۳ دلار) رقم زد. برخی از اعضای اوپک روز ۲۴ جولای در سن‌پترزبورگ با روسیه ملاقات دارند؛ از لیبی و نیجریه نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است. وزیر نفت کویت، المرزوق اعلام کرد امکان قرار دادن سقف تولیدات برای تولیدات لیبی و نیجریه که از توافق اوپک برای کاهش تولیدات مستثنا شدند، در نشست وجود دارد. در ماه‌های مه و ژوئن تولیدات لیبی و نیجریه، در مجموع ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته، اما مقامات لیبی با وجود اعلام آمادگی برای مذاکره اعلام کردند شرایط اقتصادی، سیاسی این کشور باید در نظر گرفته شود.