یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نگاه بورس به مجامع

شاخص کل بورس پس از ۶ هفته نزولی با رشد هفتگی یک درصدی همراه شد. رشد ۴۵ درصدی حجم و ارزش معاملات نسبت به نیمه اول تیر، ارزنده شدن برخی سهام، سیگنال بازارهای جهانی و مجامع شرکت‌ها از شاخص حمایت کرد. رشد هزینه‌های مالی چین (تزریق پول از سوی دولت) در ژوئن، آمارهای تجاری مناسب بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام و افت شاخص دلار از قیمت جهانی کالاها حمایت کرد. با وجود رشد قیمت فولاد (قیمت میلگرد چین به بالاترین سطح از ۲۰۱۳) اما پیش‌بینی‌ها از کند شدن تقاضای چین در نیمه دوم سال روز جمعه افت قیمت فولاد و روی و مقاومت سطح تکنیکال مس را در مسیر نزولی قرار داد. توقف نمادها با مجامع و ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها احتیاط را در آخرین روز معاملات رقم زد. بازگشایی پالایشی‌ها با تعدیل مثبت نیز می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

رفت و برگشت محدود دلار

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 1/ 0 درصدی به نرخ 3783 تومان معامله شد. با وجود رسیدن نرخ دلار تا سطح 3793 تومانی در میانه هفته، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران افت دلار به سطح 3780 تومانی را رقم زد. از ابتدای تیر، افزایش مسافرتی دلار در کنار افزایش نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم و رشد تقاضای آربیتراژی از سوی کشورهای همسایه، رشد 2/ 1 درصدی نرخ دلار را رقم زد. اما انتظار مقاومت سطح 3800 تومانی در برابر دلار با تقویت احتیاط میان معامله‌گران نوسان دلار در سطح 3780 تومانی را در 8 روز از 9 روز معاملاتی اخیر رقم زد. در صورت تداوم کم‌نوسانی دلار و نبود عامل بنیادین، شناسایی سود میان معامله‌گران می تواند دلار را با افت مواجه کند.

بازار سکه

افت سکه با ناامیدی از بازارهای اثرگذار

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. در بازار طلای جهانی شاهد حرکت اونس طلای جهانی تا سطح ۱۲۰۴ دلاری در میانه هفته بودیم. با این وجود، افت شاخص دلار با چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا (با وجود احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری) بازگشت طلا از کف را رقم زد؛ اما همچنان سطح ۱۲۲۰ دلاری در مقابل رشد طلا مقاومت می‌کند. در بازار ارز نیز با مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی، نوسان دلار در سطح ۳۷۸۰ تومانی رقم خورد. با اینکه پیش‌تر کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی پس از افت ۸۰ دلاری در یک ماه اخیر، حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) سکه را به ۱۲۵ هزار تومان رسانده بود، اما ناامیدی معامله‌گران از رشد قابل توجه بازارهای اثرگذار، افت ۷ هزار تومانی قیمت سکه را روز پنج‌شنبه رقم زد.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله شد. در روزهای اخیر اظهارات جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در مقابل کنگره و ارائه چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره عامل فشار بر شاخص دلار شد و از اونس طلا حمایت کرد. رئیس فدرال رزرو اعلام کرد، با وجود رشد تدریجی اقتصاد، امکان افزایش تدریجی نرخ بهره به وجود آمده است، اما روند افزایش نرخ تورم ریسک قابل توجهی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین با وجود یک بار احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری، اما چشم‌انداز تدریجی بودن رشد نرخ بهره آمریکا رشد هفتگی بازارهای سهام آسیا به بالاترین سطح از مارس را رقم زد. همچنین بیشترین رشد هفتگی بازارهای سهام اروپا در 2 ماه اخیر با چشم‌انداز مناسب رشد اقتصادی، مانع از رشد قابل توجه طلا شد. همچنان نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

دومین هفته صعود «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد هفتگی ۴/ ۱ درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی و به قیمت ۷۷ هزار و ۷۸۳ تومان معامله شدند. با آغاز فصل رونق مسکن، شاهد رشد تدریجی تقاضای مسکن و بنابراین افزایش تدریجی قیمت «تسه»ها هستیم. با اینکه پیش‌تر سطح ۷۷ هزار تومانی در مقابل رشد قیمت اوراق مقاومت می‌کرد اما هم‌اکنون اوراق تسهیلات جدیدتر تا سطح ۷۸ هزار تومان نیز معامله می‌شوند. با این وجود مقایسه روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در تیر سال جاری، به کند شدن شتاب رشد «تسه»ها نسبت به تیر سال گذشته اشاره دارد. با وجود افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان (تا پایان شهریور) اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

رشد نفت با سیگنال‌های مثبت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 46 دلار معامله شد. کاهش 56/ 7 میلیون بشکه موجودی نفت آمریکا (بیشترین کاهش از سپتامبر) و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تقاضا در سال 2017 و رسیدن به 4/ 1 میلیون بشکه در روز (100 هزار بشکه در روز بیشتر از گزارش پیشین) از نفت حمایت کرد. با این وجود رشد تولیدات آمریکا به 4/ 9 میلیون بشکه در کنار رشد تولیدات اوپک در ژوئن به 6/ 32 میلیون بشکه در روز، با افزایش تولیدات لیبی، نیجریه و تولید عربستان بالاتر از میزان تعهدشده نفت را زیر 50 دلار حفظ کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) رشد تولیدات لیبی و نیجریه، کاهش تولیدات سایر اعضای اوپک را در ژوئن از 920 هزار بشکه در روز به 470 هزار بشکه در روز کاهش داد. در نشست اعضای اوپک با روسیه امکان ایجاد سقف برای نیجریه و لیبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.