بازار سهام

سطح مقاومتی شاخص سهام

01

بازار سرمایه در معاملات روز یکشنبه مجددا با فشار عرضه روبه‌رو شد و مجددا ابرکانال 5/ 1میلیون واحدی را از دست داد و با افت مواجه شد. به طوری که شاخص کل در واکنش به سفر گروسی به ایران 64/ 2درصد ریزش را تجربه و به رقم یک میلیون و 489 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. همچنین شاخص کل هموزن هم‌جهت با روند کاهشی بازار سرخ‌پوش شد و 87/ 2درصد افت کرد. با توجه به وضعیت داد و ستدهای روز گذشته بورس، ارزش معاملات به کمترین سطح از 17 مرداد ماه و همچنین بیشترین خروج پول حقیقی در شهریور ماه رسید. به گفته تحلیلگران فنی، روند کنونی بازار سهام و نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در سطح مقاومت فنی قوی قرار گرفته و قدرت کافی را برای عبور از این موقعیت در حال حاضر ندارد.

 

بازار سکه

جلب توجه سکه به نرخ دلار

03

بی‌‌‌تحرکی بهای سکه امامی در بازارهای داخلی روز یکشنبه نیز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 12 میلیون و 80 هزار تومان معامله شد و تغییراتی ناچیز را به خود دید. یکی از عوامل ثبات قیمتی سکه، تغییرات ناچیز دلار در چند روز اخیر است که احتیاط معامله‌گران این بازار را به همراه داشته است. علاوه بر این تغییرات اونس طلا در معاملات بازار جهانی نیز به صورت محدود بر بی‌‌‌تحرکی بازار تاثیرگذار است. باید گفت حباب سکه‌های کوچک‌تر نیز در حال پایین آمدن است در حالی که حباب قیمت سکه امامی در جهت افزایشی قرار دارد. به باور برخی تحلیلگران، بازار سکه با کمبود تقاضای فیزیکی از سوی افراد عادی روبه‌رو است و همین موضوع خود را در کاهش حباب سکه‌های کوچک‌تر نشان داده است.

 

بازار طلای جهانی

موانع رشد اونس

04

اونس طلا در معاملات هفته گذشته مرز مهم و مقاومتی ۱۸۰۰ دلاری خود را از دست داد و افت ۲ درصدی را در کارنامه به ثبت رساند. از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر از مزیت فنی کلی کوتاه‌مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۶دلار در هر اونس بوده و در صورتی که روند صعودی شاخص دلار و محرک‌های نزولی طلا تقویت شود، هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی 1750دلار در هر اونس است. به گفته کارشناسان ابهامات رو به رشد بازار همچنان تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را حفظ می‌کند و این فلز گرانبها تقلای زیادی برای رشد بیشتر دارد. اما دلار آمریکا نسبتا قوی مانده و این شاخص ارزی قابل‌توجه‌ترین مانع در برابر طلا است.

 

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمت تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سهام برخلاف روند روز قبل از آن رفتاری مثبت از خود نشان داد و رشد قیمت را به ثبت رساند. به این ترتیب هر ورق از تسه 9812 با 68/ 3درصد معادل 2062تومان افزایش به قیمت 58 هزار و 86 تومان صعود کرد. همچنین داد و ستدهای این تسهیلات بانکی با تعداد 102 معامله و به ارزش بیش از 52 میلیون تومان به معاملات خود پایان بخشید. به عقیده برخی فعالان این بازار از عوامل رونق تقاضای مسکن می‌توان به ترمیم قدرت خرید متقاضیان آن از طریق افزایش سقف تسهیلات و همچنین جلوگیری از احتکار ملکی توسط برخی سوداگران اشاره کرد. حتی اگر قدرت خرید مسکن ترمیم شود، مادام که چاره‌‌‌ای برای احتکار ملکی اندیشیده نشود، سودی به نفع خروج بازار مسکن از رکود و خانه‌‌‌دار شدن متقاضیان خانه اولی نخواهد داشت.

 

بازار نفت

هفته مثبت نفت

06

شاخص‌های نفتی در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر محدودیت عرضه در آمریکا در پی وقوع توفان آیدا و تماس تلفنی سران واشنگتن و پکن، صعود چشمگیری داشتند. این تماس امیدها به روابط گرم‌تر و تجارت جهانی بیشتر را برانگیخت. از طرفی وقوع توفان آیدا و توقف فعالیت پالایشگاه‌‌‌های خلیج مکزیک تا حدودی فشار ناشی از افزایش موارد ابتلا به سویه دلتای کرونا و رشد ارزش دلار را تعدیل کرد. به این ترتیب بهای معاملات نفت WTI  در روز جمعه در نزدیکی ۷۰ دلار بسته شد و 4/ 1درصد رشد را در مقیاس هفتگی به ثبت رساند. به گفته کارشناسان بازار مجددا در حال تمرکز روی عرضه محدود نفت توسط تولیدکنندگان عمده بوده و این عامل موجب افزایش مجدد قیمت نفت شده است. هرچند چین در حال آزادسازی بخشی از ذخایر نفتی استراتژیک خود است، اما کاهش تولید نفت در خلیج مکزیک این آزادسازی ذخایر را خنثی کرده است.