بازار سهام

پایان هفته سبز بورس

1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته سبز پوش شد و رشد بیش از 10‌هزار واحدی را ثبت کرد. این رشد معادل 76/ 0‌درصد بود که در نهایت شاخص کل در محدوده یک‌میلیون و 442‌هزار واحدی به کار خود پایان داد. شایان ذکر است که شاخص هموزن نیز در این روز افزایشی معادل47/ 1 واحد داشت. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در این روز به مبلغ 2512‌میلیارد تومان بود. با وجود فراز و فرود‌‌‌های ذاتی در هر بازار مالی، نماگر اصلی بورس در سال‌جاری عملکرد مثبت 5/ 5‌درصدی را به ثبت رسانده است. در روز معاملاتی گذشته نرخ دلار کاهش اندکی داشت اما به‌دلیل افزایش در قیمت نفت شاهد سبز پوشی برخی نماد‌های گروه پالایشگاهی بودیم. همچنین این روزها فعالان بازارهای مالی در انتظار پاسخ از سوی آمریکا درخصوص نتیجه مذاکرات هستند.

بازار سکه

پتانسیل پنهان سکه

2

سکه امامی در روز معاملاتی چهارشنبه، با کاهش نسبت به‌روز معاملاتی قبل مبادله شد. روزهای ابتدایی هفته شاهد تحرک نرخ سکه و ورود به کف کانال 13‌هزار تومان بودیم اما در خرید و فروش‌ روزهای بعد با تغییرات در اونس جهانی طلا و نرخ ارز، هر قطعه سکه به 13‌میلیون و 900‌هزار تومان جهش پیدا کرد. در روزهای پایانی قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شدند و در نهایت این مسکوک چهارشنبه در قیمت 13میلیون و 470 هزارتومان داد و ستد شد. کاهش بیش از 5/ 1 درصدی بهای سکه در روز گذشته مربوط به کاهش توام در اونس جهانی طلا و نرخ ارز بوده است. همچنین حباب سکه یاد شده مجددا در سطوح بالای 6/ 1میلیون تومان قرار گرفته است. اما با این حال گفته می‌شود که پتانسیل جهش سکه با توجه به شرایط بازار نامعلوم است.

بازار طلای جهانی

ترس از روند قیمت طلا

3

روز چهارشنبه هر اونس طلای جهانی در قیمت 1745 دلار مورد معامله قرار گرفت. شاخص دلار از اواسط سال میلادی گذشته روند صعودی را آغاز کرد که در سال 2022 نیز تداوم داشت. سیاست‌های سخت‌‌‌گیرانه برای مهار تورم جهانی توسط فدرال رزرو، نرخ بهره و شاخص دلار را در مسیر صعود قرار داده است. به طوری که با افزایشی شدن دو مورد یاد شده جذابیت سرمایه‌گذاری روی طلا برای معامله‌‌‌گران کمرنگ شده و باعث تغییر مسیر سرمایه‌گذاران به بازار سهام شد. به عقیده برخی کارشناسان با وجود احتمال افزایش مجدد نرخ بهره، طلا در کف 1700 تا 1750 دلار امکان نوسان دارد. با این وجود ترس از رکود اقتصادی باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند و تمایل زیادی به حضوری کامل در این بازار نداشته باشند.

بازار اوراق مسکن

افت و خیز قیمت تسه

4

تسه 9912 روز چهارشنبه در قیمت 111‌هزار تومان شروع به کار کرده و با افزایش تقاضا معاملات تا سقف قیمت 120هزار تومان ادامه پیدا کرد و در نهایت میانگین معاملات نزدیک به 115‌هزار تومان به ثبت رسید. بازار مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌‌‌های اقتصادی، از تغییرات در میزان بهای تمام شده، سطح عرضه و تقاضا و سیاست‌های داخلی تاثیر می‌‌‌پذیرد. در دهه اخیرکاهش صادرات نفت و سیاست کاهش هزینه‌‌‌ای دولت، بودجه‌‌‌های عمرانی و مسکن ملی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با کاهش نرخ ارز بهای تمام شده ساخت مسکن کاهش پیدا می‌کند. به‌طوری‌که با افزایش توان خرید و تقاضا، سمت عرضه نیز تقویت می‌شود. نکته قابل‌توجه دیگر با کاهش میزان تورم و نرخ بهره داخلی، انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های متنوع غیر از مسکن تقویت می‌شود.

بازار نفت

مسیر مارپیچ نفت

5

پس از آنکه عربستان سعودی این هفته پیشنهاد کرد که اوپک در واکنش به نقدینگی ضعیف در بازار آتی نفت خام برنت و ترس از رکود اقتصادی جهانی، کاهش تولید خود را در نظر بگیرد، روز چهارشنبه به‌قیمت نفت برنت بالای 100‌دلار در هر بشکه صعود کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت برنت روز چهارشنبه در محدوده 101 دلار معامله شد. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت به سطح 94 دلار و 75 سنت رسید. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه تهدیدهای احتمالی عرضه نفت، قیمت طلای سیاه و چشم‌‌‌انداز عرضه نشان می‌دهد که کاهش اوپک‌پلاس در حال حاضر تضمینی نیست. علاوه بر این با نزدیک شدن به اوج فصل توفان آمریکا، عرضه جهانی نفت ممکن است آسیب ببیند. بنابراین انتظار می‌رود که روند تغییرات قیمت نفت با توجه به فشارهای موجود تا حدود زیادی کند باشد.