بازار سهام

هفته اصلاحی بازار سرمایه

1

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته را همچون سه روز معاملاتی گذشته بر مدار منفی پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با افت47/ 0‌درصدی همراه بود و در سطح یک‌میلیون و 402‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات دیروز به میزان 2‌هزار و 869میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که پس از 4 روز خروج پول حقیقی از بازار در جریان معاملات امروز نیز به میزان 54میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. بر این اساس کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که فعالان بازار سرمایه برای تحلیل  ارقام بودجه انتظار می‌‌‌کشند. اگر لایحه بودجه موجب افزایش هزینه تمام شده نماد‌ها شود، این موضوع در کنار آثار ناشی از افزایش سود بانکی و عدم‌اصلاح عرضه اوراق گام می‌تواند موجب افت ادامه‌دار بازار  شود. اگرچه پیش‌تر عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا شوک مثبتی برای بازار ایجاد کرد اما استعفای ناگهانی رئیس سازمان بورس تا حدی این موازنه مثبت را بر هم زد.

بازار سکه

ترمز سکه کشیده شد

2

سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را بر مدار منفی پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز گذشته در قیمت 17‌میلیون و 320هزار تومان معامله شد. همواره دو عامل مهم و تاثیر‌گذار بر قیمت سکه، نرخ دلار آزاد و قیمت طلای جهانی بوده است. بر همین اساس کارشناسان عقیده دارند که با عقب‌نشینی بازیگران ارزی، سکه‌بازان هم تغییر تاکتیک دادند و کمتر کسی در موقعیت خرید قرار گرفت. در حالی که فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت سکه در بورس کالا بر اساس افت قیمت اونس طلا رخ داده است. بر این اساس برخی از کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که سکه بالای قیمت 17‌میلیون و 300‌هزار تومان معامله شود، نباید انتظار عقب‌نشینی قیمت آن  را داشت و در صورت رشد نرخ دلار احتمال افزایش قیمت سکه در بازار محتمل خواهد بود. با این حال برخی دیگر عقیده دارند با توجه به فاصله چشمگیر ارزش ذاتی سکه و قیمت نقدی در صورت عدم‌حمایت دلار، این امر می‌تواند موجب عقبگرد سکه تا سطح 17‌میلیون تومان شود.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار تورم آمریکا

3

طلای جهانی روز چهارشنبه با تغییرات منفی مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس فلز گرانبها (تا ساعت 16) در قیمت 1772 دلار به ازای هر اونس معامله شد. به عقیده کارشناسان شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا برای ماه نوامبر که قرار است در روز جمعه منتشر شود، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته، چون روند افزایش نرخ بهره بانک مرکزی وابسته به نرخ تورم در این کشور است. در این میان فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده آخرین اجلاس خود در سال 2022 را برگزار می‌کند. در حالی که انتظار می‌رود میزان افزایش نرخ بهره پایین‌تر از جلسات گذشته باشد، اما این بانک هشدار داد نرخ بهره در سال آینده بیشتر از حد انتظار افزایش خواهد یافت. بر این اساس بازار فلزات در سال‌جاری میلادی ضربه سختی از افزایش نرخ بهره آمریکا خورده، زیرا بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری فلزات گرانبها را افزایش داده و تمایل برای خرید آنها را پایین می‌‌‌آورد.

بازار اوراق مسکن

روز‌های مثبت تسه

4

تسه 9912رشدی معادل 09/ 1درصدی داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه تسهیلات یاد شده در سطح 108هزار و 902تومان به معاملات خود خاتمه داد. بررسی آمار‌‌‌ها نشان می‌دهد اوراق یاد شده در هفته معاملاتی گذشته بازدهی مثبت 46/ 3درصدی را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان این حوزه در کنار افزایش قیمت‌های دائمی تحت‌تاثیر بالا رفتن تورم، گزارش‌ها حکایت از این واقعیت دارد که قیمت برخی مصالح کلیدی ساختمان نیز رکورد‌‌‌های جدیدی را ثبت کرده است. وقتی قیمت‌ها به شکل جدی صعودی شده اما همزمان قدرت خریدی در جامعه وجود ندارد، بازار با یک رکود تورمی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی نه خریداری در بازار وجود دارد و نه سرمایه‌گذاران رغبت می‌کنند که برای ورود به طرح‌های جدید اقدام کنند که در چنین شرایطی صاحبان واحد‌های کلیدنخورده نیز ترجیح می‌دهند خانه خود را به بازار وارد نکنند.

بازار نفت

تداوم افت قیمت نفت

5

قیمت نفت روز چهارشنبه را همچون دو روز معاملاتی قبل منفی بود. به طوری که نفت خام برنت در قیمت 79دلار و 47سنت و نفت WTI در نرخ 74دلار و 37سنت مورد معامله قرار گرفت. به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه نگرانی‌های ناشی از رکود اقتصادی بر روی نفت سایه افکنده، قیمت نفت در حال کاهش است. به عقیده آنان با توجه به قوی‌تر شدن شاخص دلار و فعالیت‌های محتاطانه در بازارهای سهام آسیایی فشار بر قیمت نفت افزایش یافته است. در این میان انتظارات افزایش تقاضای چین بعد از آنکه دو روز متوالی تعداد کمتری از موارد ابتلا به ثبت رسیده در نتیجه کاهش محدودیت‌های کووید-19 و همچنین اجرای تحریم‌ها بر نفت روسیه همچنان به عنوان محرک مثبت برای نفت به حساب می‌‌‌آید. در این میان باید توجه داشت با توجه به اینکه افزایش نرخ تورم انتظارات در خصوص رشد نرخ بهره را افزایش می‌دهد، معامله‌‌‌گران از این رو انتظار انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در جمعه را دارند.