بازار سهام

احتمال استراحت در روند صعودی شاخص

1

بازار سهام روز معاملاتی سه‌‌‌شنبه را بر مدار مثبت سپری کرد. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل 29/ 1درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 668هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد بورس به میزان 7هزار و 139میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز اخیر به میزان 75میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد. به عقیده کارشناسان وضعیت خرید و فروش در حال حاضر مطلوب است و در روز جاری نماگر بازار توانست بالای سطح یک میلیون و 650هزار واحد قرار بگیرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در صورت اصلاح، اگر بازار زیر ناحیه مذکور نفوذ کند می‌تواند سیگنال یک روند نزولی باشد و در غیر ‌این‌‌‌صورت اصلاح احتمالی را می‌توان یک «پولبک» دانست. با این حال وضعیت ارزش معاملات در حال حاضر قابل قبول است که نشانه‌‌‌ای از احتمال تداوم رشد بازار سرمایه است.

بازار سکه

عقبگرد قیمت سکه

2

قیمت سکه طلا روز سه‌‌‌شنبه را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. بر این اساس سکه امامی در این روز با قیمت 21میلیون و 50هزار تومان معامله شد. بنابر نظر کارشناسان این حوزه حباب در بازار سکه خصوصا ربع‌سکه به حدی بالاست که بهتر است سرمایه‌گذاران برای خرید کمی با احتیاط بیشتری عمل کنند. از همین رو بانک مرکزی برای کنترل این موضوع از عرضه ربع‌سکه در بورس‌کالا خبر داده که به عقیده فعالان بازار این امر می‌تواند موجب کاهش قیمت سکه در بازار شود.با این وجود طلای جهانی همچنان با قدرت در مسیر صعود قرار دارد و به عقیده کارشناسان هرنوع اصلاح در آن موقتی بوده و چشم‌انداز رکود اقتصادی در سال 2023 و کاهش نرخ بهره در آمریکا موجب مثبت شدن چشم‌انداز بازار فلزات گرانبها در سال جدید میلادی خواهد شد. بنابراین این عامل در کنار رشد ملایم نرخ ارز از جمله مهم‌ترین عواملی است که موجب تقویت حرکت مثبت سکه می‌شود.

بازار طلای جهانی

رشد متوالی قیمت طلا

3

قیمت طلای جهانی روز معاملاتی سه‌‌‌شنبه را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. به‌‌‌ طوری که این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1873دلار  معامله شد. به عقیده کارشناسان تمرکز فعالان بازار طلا در حال حاضر به شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکاست که در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود و مسیر را برای سرمایه‌گذاران روشن‌‌‌تر از قبل خواهد کرد. بر این اساس کاهش قیمت مصرف‌کننده در آمریکا باعث می‌شود روند افزایش نرخ بهره آرام‌‌‌تر شده و در نتیجه موجب افت شاخص دلار شود که به دنبال آن طلای جهانی با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. در این میان چین همچنان به بازگشایی مرزها و اقتصاد خود، از جمله باز کردن سفر میان هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین، ادامه می‌دهد که موجب خوش‌بینی بازار شده است. عوامل این چنینی چشم‌انداز بهتری را برای اقتصاد جهانی در سال 2023 ترسیم می‌کند که منجر به تقویت سمت تقاضا برای گروه فلزات می‌شود.

بازار اوراق مسکن

روز کم‌رونق تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن روز معاملاتی سه‌‌‌شنبه را عمدتا خنثی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل26/ 0درصدی داشت. در پایان معاملات این اوراق در سطح 124هزار و 969تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن این روزها نشانی از بازگشت رونق ندارد چرا که حداقل معاملات ماهانه ملکی در شرایط رونق به طور معمول 12هزار فقره است و التهاب دلار نتوانست معاملات آذرماه را به بیش از 10هزار فقره برساند. با این اوصاف قرمزپوش شدن فهرست قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن تنها نشانه‌‌‌ای از این واقعیت است که انتظارات تورمی در بازار مسکن غالب شده و این موضوع بر رفتار فروشنده‌‌‌ها اثر گذاشته است. در این میان با وجود رکود در این بازار و نبود خریدار، قیمت ملک از آنجا که کاملا منطبق با نرخ ارز خود را تنظیم می‌کند، در حال افزایش است.

بازار نفت

حضور تمایلات نزولی در بازار نفت

5

قیمت نفت دومین روز معاملاتی هفته را در مسیر کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت‌های 79دلار و 77سنت و 74دلار و 92سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده کارشناسان نفت خام با وجود اینکه در ابتدای سال بنابر تحولات کووید چین و نگرانی از رکود با افت قابل‌توجهی روبه‌رو بود، پس از بازگشایی اقتصاد در چین و چشم‌انداز انقباض پولی کمتر از سوی فدرال رزرو، لحن مثبتی را برای بهبود تقاضا ایجاد کرده است. در این میان ترس از رکود نیز عاملی است که همچنان به عنوان یک ریسک برای نزول نفت محسوب می‌شود، که این ترس با انتشار آمارتورم اصلی اتحادیه اروپا که نشان داد به بالاترین حد خود رسیده، افزایش یافت. با این حال باید توجه داشت که اوپک‌پلاس انگشت خود را روی نبض بازار نفت نگه‌‌‌ داشته و آماده است تا دوباره تولید را تغییر دهد و از افت بیش از اندازه آن جلوگیری کند.