بازار سهام

تلاش بورس برای ثبات

بازار سهام پس از یک روز تعطیلی افزایش قابل‌توجهی را شاهد بود. به طوری که تمامی نماگرهای بازار و صنایع با رشد همراه بودند. به این ترتیب شاخص کل روز دوشنبه با ۲۵/ ۲‌درصد افزایش نزدیک به ۳۷‌هزار واحد صعود کرد. بر این اساس دماسنج اصلی بورس تهران با یک گام چشمگیر رو به جلو کار خود را در ارتفاع یک میلیون و ۶۸۰‌هزار واحد به پایان رساند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در کنار خالص تغییر مالکیت سهامداران از رونق و رشد برخوردار بود. برخی از کارشناسان تکنیکال بر این باور هستند که شاخص کل می‌تواند تا سطح مقاومت روانی ۷/ ۱میلیون واحد به رشد خود ادامه دهد و پس از آن یک اصلاح منطقی را در بازار شاهد باشیم. اما در این میان برخی دیگر معتقدند که بورس با قدم‌زنی در محورهای بهبود، درتلاش برای تثبیت جایگاه فعلی خود (کانال ۶/ ۱ میلیون واحد) است.

15-01

 

بازار سکه

پله‌‌‌‌های صعود سکه

سکه امامی روز معاملاتی دوشنبه را نیز صعودی پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه از مسکوک یاد شده روز گذشته در سطوح قیمتی 21 میلیون و 345‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که تمایلات صعودی در بازار جهانی طلا و عقب‌نشینی بهای آن در روز اخیر و وجود محرک‌‌‌‌های صعودی در بازار ارز آزاد، باعث شد تا در نهایت سکه به ارزش خود بیفزاید. برخی از کارشناسان بازار طلا و سکه بر این باور هستند که با وجود افزایش حباب و ریسک سرمایه‌گذاری در سکه، انتظار می‌رود تمایلات خرید تا حدود زیادی باقی بماند و تنها تقاضای سرمایه‌گذاری با گذشت زمان در بازار باقی بماند. به این ترتیب این عامل یاد شده نیز می‌تواند محرکی برای آرام شدن روند تند و تیز صعودی گذشته سکه شود. در مقابل نیز این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها جهش دیگر را نیز در پی انتظارات تورمی شاهد باشند.

15-02

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در سطوح بالا

قیمت طلای جهانی روز دوشنبه پر نوسان بود. به‌‌‌‌طوری که این فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 1912دلار معامله شد. به‌‌‌‌ عقیده کارشناسان با وجود اینکه هدف طلا در روزهای اخیر رسیدن به سطوح 1875 تا 1920دلار بود، اما امروز توانست از هردو سطح گام را فراتر بگذارد. بر این اساس قیمت طلا با تایید ساختار صعودی از مرز 1900دلار برای اولین بار در هفت ماه گذشته عبور کرد. در این میان بررسی‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که همواره هنگامی که فلز گرانبها پس از شکست نواحی مهم، مجددا وارد الگوی افزایش صعودی می‌شود معمولا افزایش مومنتوم صعودی خود را از سر می‌گیرد. در این شرایط در صورت صعود و سپس عقب‌‌‌‌نشینی به 1890دلار یا 1845دلار یک فرصت قدرتمند و کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاران با موقعیت‌‌‌‌های میان‌‌‌‌مدت و بلندمدت خواهد بود، در غیراین‌صورت شکست سطح 2075دلار می‌تواند یک فرصت خرید قوی برای طلا باشد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

رشد قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه عموما با افزایش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، با 9/ 0‌درصد افزایش معادل بیش از‌هزار تومان رشد دادوستدهای خود را در قیمت 126‌هزار و 880 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طرح ملی مسکن یکی از وعده‌‌‌‌های مهم و عملیاتی دولت سیزدهم بود که از همان ابتدای کار دولت، پیگیری  شد و در مرحله اجرا قرار گرفت. طرحی که نه تنها تعداد بی‌شماری از مستاجران و خانه به دوشان را به زیر سقف می‌‌‌‌برد بلکه سهم بزرگی در اشتغال‌زایی و ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی در کشور دارد. اما با وجود تمامی این امتیازها، طرح ملی مسکن همچنان در مراحل اولیه یا به عبارتی در مرحله وعده باقی مانده است.

15-04

 

بازار نفت

تمایلات نزولی در بازار نفت

قیمت نفت روز دوشنبه پر نوسان بود. در این میان نفت خام برنت و نفت WTI در قیمت‌های 84دلار و68 سنت و 79دلار و 35سنت (تا ساعت 16) معامله شد. به عقیده صاحب‌نظران این حوزه معامله‌‌‌‌گران در آستانه‌‌‌ پیش‌بینی‌‌‌‌های تقاضا از سوی اوپک و آژانس بین‌‌‌‌‌المللی انرژی و همچنین رگباری از داده‌‌‌‌های اقتصادی در هفته‌‌‌ جاری، محتاطانه رفتار کردند و به این ترتیب برخی از سودها محدود شد. بر این اساس گزارش ماهانه‌‌‌ سازمان کشورهای صادرکننده‌‌‌ نفت قرار است روز سه‌‌‌‌شنبه منتشر شود و همچنین گزارشی در مورد بازارهای نفت خام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی در روز چهارشنبه منتشر می‌شود که این دو رویداد در کنار آمار تورم منطقه یورو و انگلیس می‌تواند بر چشم‌‌‌‌انداز رکود اقتصادی در سال 2023 تاثیر بگذارد. تداعی وجود رکود تا حد زیادی هرگونه صعود را در بازارهای نفت خام محدود کرده است چون معامله‌‌‌‌گران از کاهش تقاضای نفت در این شرایط بیم دارند.

15-05