بازار سهام

رفت و برگشت شاخص کل

1

بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه را نیز بر مدار نزولی سپری کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای پس از نزدیک به دو هفته متوالی بیشترین افت روزانه خود را که معادل 85/ 1 درصد بود تجربه کرد. به این ترتیب با عقب‌نشینی بیش از 33 هزار واحدی، شاخص کل، کانال 8/ 1 میلیون واحدی را از دست داد و کار خود را در سطح یک میلیون و 783 هزار واحد به پایان رساند. برخی از کارشناسان بازار سهام بر این باور هستند که  با توجه به افت‌‌‌های اخیر نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش امیدها نسبت به احیای احتمالی برجام، بورس تهران نیز تحت تاثیر این عوامل برای بازه زمانی کوتاه‌مدت با اصلاح منطقی روبه‌رو شود. با این حال با وجود انتظارات تورمی برای سال جدید تمایل به سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ و دلاری همچنان بیشتر از بقیه صنایع به چشم می‌‌‌خورد.

بازار سکه

تلاش سکه برای تثبیت

2

بازار طلا و سکه پس از آنکه احساسات امیدوار‌کننده‌ای از جانب مذاکرات به بازار تزریق شد و باعث عقب‌نشینی نرخ دلار در بازار آزاد شد، با نوسانات زیادی همراه بود. به طوری که روز یکشنبه نیز بهای سکه امامی با تغییرات شدید نرخ دلار اندکی با تمایلات صعودی همراه بود. به این ترتیب هر قطعه از مسکوک یاد شده در قیمت 25 میلیون و 560 هزار تومان مورد داد و ستد  قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری سکه مذکور که با حباب یاد می‌شود به بیش از 5 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است. به این ترتیب انتظار می‌رود که در موقعیت فعلی قیمت سکه چندان تا پایان سال تغییرات صعودی نداشته باشد. به عبارت دیگر بازگشت قیمت سکه امامی به سطح 30 میلیون تومان تا حد زیادی دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

موقعیت حساس طلا

3

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بلافاصله پس از انتشار گزارش اشتغال ایالات متحده با افزایش روبه‌رو شد. به طوری که بهای هر اونس طلا در بازار جهانی تا سطح 1867 دلار رشد کرد. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران این حوزه با نگاهی به روند تغییرات روزها و هفته‌‌‌های اخیر قیمت طلا که عمدتا با تمایلات نزولی همراه بود و اکنون تثبیت آن در سطوح بالای 1800 دلار، انتظار می‌رود که این فلز زرد گرانبها رشد بیشتری را در کوتاه‌مدت شاهد نباشد. در این میان نیز برخی معتقدند که ممکن است در کوتاه‌‌‌‌مدت فشار نزولی بر قیمت طلا وجود داشته باشد، زیرا به نظر می‌‌‌رسد سیاست پولی جهانی همچنان سخت‌گیرانه باشد. به طوری که به نظر می‌‌‌رسد بازارهای مالی گسترده‌‌‌تر، همچنان انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره را در نیمه‌‌‌ دوم سال 2022 دارند؛ عقبگردی از سوی فدرال رزرو وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

سایه احتمالات بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد روز یکشنبه عمدتا با کاهش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با افت 11/ 0 درصد معادل بیش از هزار تومان کاهش، داد و‌ستدهای خود را در قیمت پایانی 108 هزار و 218 تومان خاتمه داد. با توجه به اتفاقات اخیر اقتصادی و غیراقتصادی اخیر برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که جهش نرخ ارز، هجوم سوداگران به بازار مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همه دست به دست یکدیگر دادند تا قیمت مسکن را بار دیگر صعودی کنند. اما حال با نزدیک شدن به پایان سال 1401 و عقبگرد نرخ دلار و افزایش امید به احیای برجام، انتظار می‌رود که همانند گذشته افزایش قیمت مسکن با تورم در سال جدید با تاخیر نیز همراه باشد. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند بازار مسکن در سال جدید قیمت‌های جدیدی را خواهد دید.

بازار نفت

عملکرد ضعیف نفت

5

انتظارات افزایش بیشتر نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و اروپا چشم انداز رشد جهانی را مختل کرده و هر دو شاخص نفت خام را در این هفته پایین آورده است. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به قیمت 82 دلار و 78 سنت، عملکرد منفی بیش از 5/ 3درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. علاوه بر این با ایستادن نفت وست تگزاس اینترمدییت در سطح 76 دلار و 68 سنت نیز عملکرد مشابهی با بیش از 5/ 3درصد افت به ثبت رسید. به عقیده برخی از تحلیلگران قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های دوباره از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به شدت در حال نوسان است. بنابراین انتظارات مبنی بر آن است که تقویت دلار همچنین نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران می‌کند. همچنین روسیه تصمیم گرفت تولید نفت خود را در ماه مارس ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد که بر عرضه و درنهایت بر قیمت طلای سیاه تاثیر‌گذار است.