بازار سهام

آرامش در روند شاخص بورس

1

بورس اوراق بهادار تهران پس از سه هفته متوالی که عملکرد منفی در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند، هفته گذشته را بر مدار صعود سپری کرد و توانست بازدهی 28/ 2 درصدی را برای هفته گذشته به دست آورد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای تنها در روز شنبه افت 44/ 0 درصدی را شاهد بود و تا پایان هفته با مجموع تغییرات مثبت کار خود را در ارتفاع 2 میلیون و 202‌هزار واحدی به پایان رساند. با توجه به فضای ایجاد شده در بازار سهام در اثر اخبار نرخ خوراک پتروشیمی‌‌‌ها، تصمیمات سیاستگذاران بورس، انتشار اوراق، روند نقدینگی کشور و اخبار پیرامون بازار ارز و خودرو این احتمال وجود دارد که بورس تهران هفته جاری را اندکی با تمایلات نزولی سپری کند یا بازار سهام روزهای هفته را با نوسانات زیاد و در نهایت با تغییرات روزانه محدودی همراه باشد.

بازار سکه

رنج‌کشی بازار سکه

2

بازار طلا و سکه در معاملات هفته‌‌‌ای که گذشت تغییرات قیمتی زیادی را به همراه داشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی از همان روزهای ابتدایی هفته که در سطوح بالای 29 میلیون تومان قرار داشت، این کانال را از دست داد و تا پایان هفته کار خود را در قیمت 28 میلیون و 900‌هزار تومان خاتمه داد. بر این اساس مسکوک یاد شده توانست در بازه زمانی هفتگی عملکرد مثبت 4/ 1درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستندکه با توجه به تغییرات محدود نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین افت‌‌‌های شدید بهای طلا در بازار جهانی، انتظار می‌رود که این فلز زرد گرانبهای داخلی هفته جاری را نیز مانند هفته اخیر سپری کند. عده‌‌‌ای دیگر در این میان معتقدند که حبس سکه در بازه قیمتی 28 تا 29 میلیون تومان می‌تواند تا پایان ماه جاری نیز تداوم داشته باشد.

بازار طلای جهانی

طلا زیر فشارتصمیمات

3

قیمت طلای جهانی در روز جمعه تحت فشار نگرانی‌ها از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا قرار گرفت. زیرا بازارها در انتظار انتشار اطلاعات بیشتر از داده‌‌‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی بودند. به طوری که ترس از افزایش نرخ در ایالات متحده افزایش یافته است و باعث شده تا بهای طلا در بازار جهانی دیروز بین 1909 تا 1935 دلار نوسان کند. در ساعت 19:45 دیروز به وقت تهران هر اونس طلا در قیمت 1929 دلار داد و ستد شد.

به عقیده عده‌‌‌ای از تحلیلگران بازار طلای جهانی انتظارات کاهش رشد اقتصادی در سال‌جاری جزو معدود روندهای حمایت‌کننده از قیمت طلا بوده و تا حد زیادی به طلا کمک کرده تا سطح حمایت 1900 دلاری را حفظ کند. همچنین قدرت در بازار کار به انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده اشاره می‌کند که جذابیت پناهگاه امن طلا را بیشتر کاهش می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

مسائل پیرامون ساخت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، هفته گذشته را با افت و خیز زیادی پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، پس از ثبت عملکرد مثبت در هفته ماقبل، هفته اخیر را با عملکرد هفتگی منفی 17/ 4 درصدی مجددا به زیر 85‌هزار تومان بازگشت و کار خود را در قیمت پایانی 84‌هزار و 895 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که شرایط ساخت‌وساز هم مانند دیگر ابعاد حوزه مسکن مدتی است که با بحران یا موانعی روبه‌‌‌رو است. به گفته برخی از فعالان بازار مسکن، حاشیه سود انبوه ‌‌‌سازان به دلیل افزایش‌‌‌ هزینه‌‌‌های ساخت تا حدود زیادی پایین آمده و در نتیجه میل به مهاجرت برای ساخت‌وساز در کشورهای همسایه در آنها ایجاد شده که می‌تواند روند ساخت‌وساز مسکن را در بلند مدت با مشکل روبه‌رو کند.

بازار نفت

احتمال رشد قیمت نفت

5

قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و در مسیر دومین افزایش هفتگی متوالی خود قرار گرفت، زیرا تقاضای انعطاف‌پذیر منجر به کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت آمریکا شد و ترس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را خنثی کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت برنت در قیمت 76 دلار و 94 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 72 دلار و 20 سند معامله شد. به گفته کارشناسان بازار نفت عقب ماندگی 6ماهه برنت، جایی که قراردادهایی با تاریخ سررسید نزدیک بالاتر از قراردادهای بعدی معامله می‌‌‌شوند که نشان‌دهنده فقدان عرضه است. به طوری که در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و در روز جمعه به بالاترین حد یک‌ماهه رسیده است. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام داشت که ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار کاهش یافته و ذخایر بنزین نیز با افت زیادی روبه‌رو است.