بازار سهام

سرخ‌‌‌پوشی نماگرهای بورس

1

روز دوشنبه بازار سهام سومین روز منفی خود را در هفته جاری تجربه کرد. به طوری که شاخص کل تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با 82/ 0‌درصد کاهش بیش از 17‌هزار واحد افت کرد و کار خود را در سطح2 میلیون و 158‌هزار واحد به پایان رساند. در این میان به دلیل افزایش تمایلات نزولی در بازار سرمایه شاخص هموزن که نمای بهتر و موزونی را از تمامی شرکت‌های بورسی به نمایش می‌‌‌گذارد کاهش بیشتری را شاهد بود. به این ترتیب نماگر یاد شده 29/ 1درصد عقب‌نشینی کرد. همچنان معاملات در بورس اوراق بهادار تهران کم رمق است. به طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) در این روز همچنان در نیمه کانال 3‌هزار میلیارد تومان قرار دارد و خالص تغییر مالکیت بورس نیز با خروج پول حقیقی‌‌‌های بازار معادل نزدیک 700 میلیارد تومان به ثبت رسید.

بازار سکه

تقویت تمایلات نزولی سکه

2

بازار طلا و سکه مدتی است که با عقب‌نشینی نرخ دلار در بازار آزاد و افت و خیزهای شدید بهای طلا در بازار جهانی، در زیر سطح هیجانی 30 میلیون تومان باقی مانده است. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز دوشنبه نیز با کاهش محدود قیمت دلار آزاد، افت اندکی را شاهد بود و پس از 10 روز معاملاتی مجددا در قیمت 28 میلیون و 400‌هزار تومان (نیمه اول کانال 28 میلیون تومان) مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که قیمت‌های دلار و سکه تا پایان هفته نوسانات محدودی را به خود خواهد دید. با این حال بسیاری از سفته‌‌‌بازان  بازار سکه معتقدند که با وجود تورم بالای سالانه کشور خرید و نگهداری طلا و مسکوکات طلا در بازه زمانی بلندمدت به عنوان پناهگاه امن برای حفظ ارزش دارایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بازار طلای جهانی

تلاش طلا برای صعود

3

پیرو انتشار داده‌‌‌های اقتصادی که به رشد اقتصادی ضعیف در چین اشاره داشت، بهای طلا روز دوشنبه در تلاش برای حرکت در مسیر صعودی قرار داشت. اما با این حال این فلز گرانبها با وجود فشارهای بالا از سوی آمارهای اقتصادی با افت تقاضا روبه‌رو بود و در دامنه‌ای بین 1912 تا 1926 دلار نوسان داشت. بر این اساس هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته ساعت 19:30به وقت تهران در قیمت 1923 دلار معامله شد. مجموعه‌‌‌ای از داده‌‌‌های اقتصادی ضعیف چین که در هفته‌‌ گذشته منتشر شد، از جمله ارقام پایین‌‌‌تر تورم در روز دوشنبه، نگرانی‌ها پیرامون کند‌‌‌شدن رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را برانگیخت. بنابراین انتظار می‌رود که این کالای با ارزش افت و خیزهای متداولی را تا پایان هفته به همراه داشته باشد. افزون بر آن، معامله‌‌‌گران ممکن است ترجیح دهند قبل از آخرین ارقام تورم مصرف‌کننده در آمریکا که روز چهارشنبه منتشر می‌شود، در حاشیه منتظر بمانند.

بازار اوراق مسکن

طرح‌‌‌های غیرفعال مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود روز دوشنبه را عموما با افت قیمت پشت سر گذاشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 داد و ستد می‌شود، روز گذشته را با افت 65/ 1درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 300 تومان کاهش به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد شده کانال 80‌هزار تومان را از دست داد و کار خود را در قیمت پایانی 79‌هزار و 612 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تجربه طرح‌‌‌های مسکنی دولت‌‌‌های گذشته نشان می‌دهد بعضا پیمانکاران و سازندگان این پروژه‌‌‌ها به وعده‌‌‌های خود عمل نکردند و این موضوع به طولانی شدن فرآیند تحویل واحدها انجامید و وضعیت این‌گونه از طرح‌‌‌های مسکن که توسط دولت انجام می‌شود تاکنون نیز غرق در مسائل مختلف و محدودیت‌ها و به‌ویژه تاخیرات زیاد در انجام امورات مربوطه است.

بازار نفت

موانع سر راه نفت

5

در معاملات روز دوشنبه قیمت نفت خام قدم کوتاهی به عقب برداشت و هفته را با کاهش بها آغاز کرد. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 77 دلار و 89 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در بهای 73 دلار و 27 سنت مبادله شد. به سبب انتشار آمارهای اقتصادی دلسرد‌کننده از ایالات متحده و چین قیمت نفت عقبگرد کرد اگر چه اعلام کاهش تولید نفت خام توسط عربستان و روسیه می‌تواند افت قیمتی شکل گرفته را محدود کند. از آنجا که آمارهای چین نشان‌دهنده سرعت کم بازیابی اقتصاد چین است بنابراین بازار را اندکی محتاط‌‌‌تر کرده است. علاوه بر آن با اتکا به آمارهای اشتغال احتمال ادامه یافتن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بالاتر رفته است و این منجر به ایجاد چالش در تقاضای نفت می‌شود. از سوی دیگر کاهش عرضه نیز مطرح است که درگیری بین این دو اهرم موثر در بازار تعادل نفت را متزلزل می‌کند. برای روزهای آتی نوسانات در محدوده کوچکی قابل پیش‌بینی است.