بازار سهام

تداوم خروج پول

بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز هفته ۱۶‌هزار واحد کاهش داشت. به این ترتیب که شاخص کل با افت ۰.۸۱ درصدی در ستون ۲ میلیون و ۵۲‌هزار واحدی مستقر شد. نماگر هم‌‌‌وزن نیز در حدود ۰.۹۴‌درصد قرمز به ثبت رسید. در نگاه عمیق‌‌‌تر به آمارها بازار سهام روز گذشته شاهد ارزش معاملات خردی در حدود ۳۸۸۸ میلیارد تومان بود. علاوه بر آن در روز شنبه رقمی در حدود ۵۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد و دوازدهمین روز خروج پول را رقم زد. همچنین پس از بازه نسبتا طولانی بازار ارز تحرکاتی رو به بالا داشت که در صورت تداوم می‌تواند جان تازه‌‌‌ای به بازار سهام ببخشد. تا زمان مشخص شدن آینده روند نرخ ارز، بازار وضعیت رکودی خود را حفظ می‌کند. بنابراین نوسانات در بازه کم و متمایل به نزول برای بورس هفته جاری از احتمال بالایی برخوردار است.

15-01

 

بازار سکه

بازگشت سکه

بازار سکه و طلا در روز شنبه به دنبال تغییر کانال دلار افزایشی به پایان رسید. به طوری که بها برای هر قطعه سکه امامی در 27 میلیون و 950‌هزار تومان قرار گرفت. علاوه بر قرار‌گیری در یک‌قدمی کانال 28، حباب سکه نیز رشد قابل ‌توجهی کرد. به همین سبب انتظار می‌رود سکه ریزش شدیدتری نسبت به دلار در صورت افت احتمالی دلار خواهد داشت. افزایش قابل‌توجه بها در بازار سکه در نتیجه فشار ایالات متحده بر بازار ارز عراق رخ داد. بازدهی نزدیک به صفر بازار سکه در هفته گذشته به علت ریزش‌‌‌های شدید طلای جهانی و ثبات ارز بود که در آغاز هفته این روند تغییر کرد. به طوری که اونس جهانی در حال تلاش برای بازیابی خود است و نرخ ارز نیز رشد داشته است. بنابراین در صورت تداوم وضعیت روز گذشته، سکه در روزهای آتی با شیب کمی صعودی خواهد شد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

فراز و نشیب شدید طلا

طلای جهانی در ساعات پایانی روز جمعه نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشت به طوری که قعر 7 ماهه خود را لمس کرد و دوباره به سمت ارقام بالاتر حرکت کرد. به این ترتیب هر اونس طلا با افزایش نزدیک به 13 دلاری در بهای 1833 دلار مبادله شد. یکه‌تازی شاخص دلار و رکورد‌شکنی بازدهی اوراق خزانه‌‌‌داری ایالات متحده در هفته گذشته بازارها را تحت سیطره خود قرار دادند و عرصه را بر کامودیتی‌‌‌ها تنگ کردند. علاوه بر آن پس از انتشار آمارهای اشتغال و وضعیت نه‌چندان خوشایند آن، احتمال افزایش نرخ بهره بیش از پیش قوت گرفت. از طرف دیگر این آمار منجر به افزایش فروش فلز زرد می‌شود که به منزله افزایش عرضه و کاهش بهای آن است. با این تفاسیر آینده فلز زرد درخشش خود را از دست داده است و احتمال می‌رود در هفته جاری نوسانات متمایل به نزول بیشتر از حالات صعودی باشد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

بلاتکلیفی در ساخت مسکن ملی؟

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد، در اولین روز معاملاتی هفته بر مدار صعود قرار داشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز شنبه را افزایشی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یاد‌شده با رشد 1.49 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 300 تومان افزایش کار خود را در قیمت پایانی 93‌هزار و 344 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که یکی از جدیدترین طرح‌های دولت برای افزایش تولید مسکن، کاهش قیمت برخی مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان است. در حالی که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که اقدام دولت برای کاهش قیمت سیمان و فولاد، اصلا منجر به کاهش هزینه‌‌‌های تولید مسکن نمی‌شود؛ چرا که سهم این نهاده‌‌‌های ساختمانی از هزینه‌‌‌های ساخت، کم است.

15-04

 

بازار نفت

گام رو به جلوی نفت

بهای نفت خام در مبادلات تجاری روز جمعه به سبب تسهیل محدودیت‌های صادرات سوخت توسط روسیه کمتر از یک‌درصد رشد کرد. با وجود این نگرانی منتج شده از آمارهای اقتصاد کلان که تقاضای سوخت را متاثر می‌کند، مانعی جدی بر راه صعودی نفت است. بنابراین نفت بازدهی منفی هفتگی خود را حفظ کرد. به این ترتیب  بهای هر بشکه نفت خام برنت در 84 دلار و 58 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت 82 دلار و 79 سنت مبادله شد. آمارهای اشتغال منتشر شده سیگنال‌‌‌های مختلفی را به بازار منتقل می‌کند. برخی  از تحلیلگران بر این باورند  که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند در کوتاه‌مدت منجر به رشد بهای نفت شود. برخی دیگر بر این باورند  که مسیر فعلی منجر به حمایت از دلار و تقویت آن می‌شود که در این صورت با گران شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها، تقاضای آن با مشکل مواجه خواهد شد.

15-05