بازار سهام

حمایت از بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران پس از افت قابل‌توجه روز یکشنبه، دور روز متوالی است که تلاش می‌‌‌کند بخشی از کاهش قابل‌توجه را جبران کند. به طوری که روز سه‌شنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با بیش از 8‌هزار واحد افزایش معادل 0.42‌درصد رشد کار خود را در سطح مرزی 2 میلیون و14‌هزار واحدی به پایان رساند. در این میان شاخص هموزن که نمای بهتری از کلیت بازار نمایش می‌‌‌دهد با رشد 0.74 درصدی همراه شد. در این میان نیز پس از 14 روز متوالی بازار سهام با ورود پول حقیقی‌‌‌ها معادل 29 میلیارد تومان روبه‌رو شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) به کمترین مقدار خود از 12 آذر 1401 معادل 2949 میلیارد تومان افت کرد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که با وجود چنین ارزش معاملات خرد بازار توان رشد بیشتر از یک درصدی را در طول روز در صورت عدم‌حمایت حقوقی نخواهد داشت.

بازار سکه

عقب‌‌‌نشینی قیمت سکه

2

بازار سکه و طلا روز گذشته افت قیمت بیش از یک میلیون تومان را پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز سه‌شنبه در بهای 29 میلیون و 500‌هزار تومان قرار گرفت. حباب سکه نیز از 8 میلیون تومان فاصله گرفت و با کاهش 32درصدی در محدوده 6 میلیون تومان ایستاد. از آغاز هفته به علت تنش ایجاد شده در غرب خاورمیانه و صعود پرشیب نرخ ارز در بازارهای داخلی، سکه و طلا نیز افزایش شدید قیمت داشتند.از طرف دیگر درگیری‌‌‌های خاورمیانه طلای جهانی را تبدیل به پایگاه امن سرمایه‌گذاری کرد و با افزایش تقاضای شکل گرفته در این بازار، بهای فلز زرد جهش  پیداکرد. بنابراین بار دیگر از بهای سکه و طلای داخلی حمایت شد. اگر چه انتظارات افزایشی بر بازار حاکم است اما امید است به زودی سایه درگیری‌‌‌ها کمرنگ شود و بازار به تعادل برسد.

بازار طلای جهانی

درخشش طلا در جنگ

3

در معاملات روز سه‌‌‌شنبه، قیمت طلای جهانی برای هشتمین روز متوالی به رشد خود ادامه داد و با 3 دلار افزایش تا ساعت 13، در بهای 1856.40 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. افزایش درگیری‌‌‌ها و تنش‌‌‌ها در خاورمیانه باعث رشد تقاضای طلا و نفت از سوی سرمایه‌گذاران شده است که این مساله به دلیل شرایط مناسب نفت و طلا برای حفظ ارزش در شرایط تنش است. این افزایش تقاضا و تداوم نااطمینانی در بازار، باعث ادامه‌‌ روند افزایش قیمت طلا در ادامه‌‌ هفته‌‌ اخیر شده است. تحلیلگران بازار معتقدند در حالی که اتفاقات اخیر باعث انحراف واکنش این بازار از نرخ بهره‌‌ آمریکا به سمت مسائل سیاسی شده است، اما در نهایت و در بلند مدت، این نرخ بهره است که محرک اصلی بهای جهانی طلا خواهد بود. اما در شرایط فعلی انتظار می‌‌‌رود تا زمان ادامه‌‌‌ تنش‌‌‌ها، طلای جهانی همچنان به رشد قیمت خود ادامه دهد.

بازار اوراق مسکن

رکود معاملات مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد داد‌و‌ستد قرار می‌گیرد، در روز معاملاتی سه‌شنبه عموما با افت قیمت همراه شدند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 معامله می‌شود، روز گذشته را کاهشی پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یاد شده با افت 0.25 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 200 تومان کاهش کار خود را در قیمت پایانی 96‌هزار و 485 تومان خاتمه داد. برخی از واسطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ملکی ادعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند این روزها حتی فایل‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نقلی و ریز‌‌‌متراژ خریدار ندارد و برخی از فایل‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حتی با وجود قیمت مناسب، ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در صف انتظار فروش باقی مانده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. همچنین مساله مهم این است که تا پیش از حاکمیت این شرایط برزخی در بازار معاملات مسکن هم تعداد خانه اولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دارای استطاعت خرید در بازار بسیار اندک بود و حالا از همین تعداد اندک هم دیگر خبری نیست.

بازار نفت

احتمال تقویت رشد قیمت نفت

5

نفت خام برنت روز سه‌‌‌شنبه، با افزایش محدودی نسبت به‌روز معاملاتی گذشته، به سومین روز متوالی رشد قیمت ادامه داد و در بهای 87.81 دلار آمریکا در بازارهای جهانی مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنین نفت WTI (وست تگزاس اینترمدییت) نیز هرچند اندک، اما به نسبت روز قبل با افزایش قیمت همراه شد تا همگام با نفت برنت به سومین روز افزایش قیمت خود ادامه دهد و در کانال 86 دلاری مورد معامله قرار بگیرد. بازارهای جهانی در این روزها پر از نااطمینانی هستند و دلیل این افزایش قیمت و تداوم آن‌‌‌ را می‌توان در درگیری‌‌‌های اخیر جست‌‌‌و‌‌‌جو کرد. اگرچه که دو طرف درگیری سهم بسیار کمی در عرضه‌‌ نفت دارند، اما ادامه‌‌ درگیری‌‌‌ها باعث تاثیر منفی در عرضه‌‌ نفت و به تبع آن ادامه‌‌ افزایش قیمت نفت خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تداوم روند موجود نفت برنت و WTI همچنان نیز به افزایش بهای خود ادامه دهند و روند صعودی روز‌‌‌های گذشته‌‌ خود را حفظ کنند.