بازار سهام

گرفتار دربلاتکلیفی

در حالی که در روز اول معاملاتی این هفته، بورس اوراق بهادار تهران شاهد ریزشی بیش از ۱۸‌هزار واحد معادل با ۰.۹‌درصد به نسبت روز معاملاتی ماقبل خود بود، دوشنبه، نماگر اصلی بازار با رشدی ۰.۸۱ درصدی به نسبت روز یکشنبه، برای دومین روز در این هفته عددی مثبت را به ثبت رساند و کار خود را با ثبت عدد ۲ میلیون و ۱۸‌هزار واحد به پایان برد. در این میان شاخص هم‌وزن نیز شاهد رشدی ۸‌هزار واحدی نسبت به‌روز ماقبل بود و در روز دوشنبه عدد ۶۸۶‌هزار و ۷۹۹ واحد را در پایان روز به ثبت رساند. در این میان بازار سهام با ورود پول حقیقی‌ها معادل ۱۰۶ میلیارد تومان مواجه شد و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح ۴۱۵۸ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقدند که بورس تهران با بلاتکلیفی بزرگی مواجه شده است که در این شرایط نمی‌تواند رفتار منطقی از خود نشان دهد.

15-01

 

بازار سکه

سقوط پس از جنگ

بازار طلا و سکه بسیار تحت‌تاثیر نرخ دلار هستند. حال با کاهش نرخ این ارز در روزهای اخیر در بازار آزاد در هفته گذشته، دوشنبه برای دومین روز متوالی و پس از آرام شدن نسبی وضعیت هیجان زده بازار به دنبال وقوع جنگ در خاورمیانه، شاهد کاهش بها بود. به صورتی که امروز شاهد کاهشی 2.13 درصدی به نسبت روز ماقبل بود و در محدوده 50‌هزار و 450 تومان قرار گرفت. در این میان طلای جهانی هم شاهد کاهش قیمت بود. به همین دلیل سکه امامی نیز که تحت‌تاثیر این جریان است، امروز برای دومین روز متوالی شاهد سقوط قیمت بود. به طوری که از 28 میلیون و 600‌هزار تومان در روز یکشنبه، امروز در بهای 28 میلیون و 400‌هزار تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد که روند آتی قیمت سکه همچنان تحت‌تاثیر شرایط منطقه و قیمت دلار خواهد بود و اظهارنظر قطعی در مورد آن ممکن نیست.

15-02

 

بازار طلای جهانی

نوسان در کانال امن گذشته

در معاملات روز دوشنبه، پس از یک افزایش قیمت در روز جمعه، طلای جهانی مجددا با کاهش قیمت روبه‌رو شد. به صورتی که در پایان هفته گذشته بهای جهانی طلا در محدوده 1932 دلار و 82 سنت به ازای هر اونس قرار گرفته بود، پس از افت 10دلاری، ساعت 19 دیروز به وقت تهران در قیمت1922دلاری  مورد مبادله قرار گرفت. این مساله حاکی از آن است که طلا پس از 12 روز، در روز دوشنبه برای دومین روز کاری متوالی در کانال امن روانی سابق خود، یعنی 1900 دلار نوسان کرده است. تحلیلگران بازار معتقدند که بازارها و معامله‌گران، اکنون نظاره‌گر وضعیت جنگ میان اسرائیل و حماس هستند که به چه سمتی می‌رود و آیا به مناطق دیگر خاورمیانه سرایت خواهد کرد یا خیر، که تصمیمات آتی خود را طبق وضعیت پیش رو بگیرند، زیرا رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که آماده حمله زمینی به نوار غزه می‌شود.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

تسه همچنان در اوج

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران مورد داد و ستد قرار می‌گیرند، در معاملات روز دوشنبه برای چهارمین روز متوالی افزایش قیمت داشت و برای سومین روز متوالی نیز در کانال 100‌هزار تومانی باقی ماند. اوراق تسهیلات بانک مسکن که در روز ماقبل کار خود را در قیمت 100‌هزار و 835 تومان به پایان برد، امروز 1.8‌درصد افزایش بها داشت و قیمت پایانی 102‌هزار و 708 تومان را به ثبت رساند. پس از اظهارات رئیس مجلس در صحن علنی مبنی بر لزوم سوبسید دادن به مسکن و خانه‌دار شدن همه زیر 10 سال، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس نیز اعلام کرد که طبق برآوردها این رقم در حال حاضر 20 سال است. برخی از کارشناسان معتقدند که این اخبار و اظهارات با توجه به وضعیت فعلی کشور، ممکن است بازار مسکن را در سردرگمی فرو ببرد.

15-04

 

بازار نفت

در حال خروج از هیجانات جنگ

بهای جهانی نفت خام برنت پس از یک افزایش قیمت در روز معاملاتی گذشته، امروز دوشنبه، مجددا با کاهش قیمت اندک همراه شد و در بهای 90 دلار و 87 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت اما روندی متفاوت با نفت خام برنت داشت و برای دومین روز متوالی شاهد افزایش قیمت بود و از 87 دلار و 69 سنت، در بهای 87 دلار و 87 سنت مورد مبادله قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که پس از گذشت بیش از یک هفته از اخبار جنگ خاورمیانه میان اسرائیل و غزه و متعادل‌تر شدن شرایط منطقه و دیدگاه‌های معامله‌گران در خصوص این وضعیت، اکنون قیمت نفت نیز از این شرایط پیروی خواهد کرد و شاهد نوسان‌های با شدت کمتر خواهد بود. اما این مساله وابسته به این است که تنش‌های حال حاضر  خاورمیانه بیش از این شدت نگیرند.

15-05