بازار سهام

شاخص کل در یک‌قدمی ۲ میلیون واحد

1

در پایان ساعات معاملاتی روز شنبه،  بورس اوراق بهادار تهران در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل با بیش از 28 هزار واحد افزایش،  در محدوده یک میلیون و 999 هزار واحد و در یک‌قدمی کانال 2 میلیونی قرار گرفت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز شاهد صعود بود و با بیش از 12 هزار واحد افزایش ارتفاع،  در محدوده 673 هزار واحد قرار گرفت. این اتفاقات در حالی رخ داد که بورس تهران در این روز،  شاهد ورود پول به ارزش 163 میلیارد تومان بود و همچنین ارزش معاملات خرد نیز اندکی افزایش یافت و در سطح 3562 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که در هفته پیش رو،  بازار شاهد ثبات نسبی اما با نوسانات منفی خواهد بود و همچنین تا سایه جنگ بر سر بازار  سهام سنگینی می‌کند،  نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق ویژه‌ای در این بازار بیفتد.

بازار سکه

سقوط قیمت سکه در پی کاهش نرخ دلار

2

هر قطعه سکه امامی در روز شنبه با حدود 600 هزار تومان کاهش در محدوده قیمتی 29 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت. این اتفاق در حالی افتاد که در روز معاملاتی ماقبل (پنج‌شنبه)،  قیمت هر قطعه سکه تا یک قدمی 30 میلیون تومان پیش رفته بود. کاهش قیمت سکه در روز شنبه در حالی اتفاق افتاد که به دلیل تعطیل بودن بازارهای جهانی،  قیمت جدیدی برای اونس جهانی در دسترس نبود،  اما نرخ دلار که تاثیرگذارترین متغیر بر قیمت سکه است،  در این روز کاهشی بود و در محدوده  51 هزار و 100 تومان قرار گرفت. تحلیلگران و فعالان بازار سکه معتقدند که در شرایط فعلی که تغییرات اونس جهانی و نرخ ارز،  تحت‌تاثیر اخبار سیاسی منطقه و جنگ قرار دارد،  نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت روزهای آینده این بازار ارائه کرد و صرفا امکان تجزیه و تحلیل روزانه قیمت‌ها وجود دارد.

بازار طلای جهانی

قیمت طلا؛  تحت سلطه جنگ و نرخ بهره

3

دوشنبه هفته گذشته (شروع هفته معاملاتی در بازارهای جهانی)،  طلا کار خود را با سقوط از کانال 2000 دلاری و  قرار گرفتن در محدوده قیمتی 1996 دلار به ازای هر اونس آغاز کرد. این کاهش قیمت تا چهارشنبه و ثبت قیمت 1982 دلار و 53 سنت ادامه داشت. روز پنج‌شنبه این روند نزولی شکسته شد و طلای جهانی  شاهد افزایش بها بود و در محدوده قیمتی 1985 دلار مورد مبادله قرار گرفت. این افزایش بها روز جمعه نیز ادامه یافت و در این روز قیمت طلای جهانی با حدود 8 دلار افزایش به محدوده قیمتی 1993 دلار رسید. در هفته‌ای که گذشت،  بازار طلا تحت‌تاثیر جنگ خاورمیانه و اخبار مربوط به نشست بانک مرکزی و خصوصا تصمیمات فدرال رزرو قرار داشت. تا جایی که حتی برخی از کارشناسان معتقد بودند که تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره،  حتی از اخبار جنگ هم بر این بازار تاثیرگذارتر بوده است.

بازار اوراق مسکن

افزایش قیمت کم‌سابقه

4

در روز شروع هفته و آخرین ساعات معاملاتی،  «تسه 0011» با افزایش قیمت کار خود را به پایان برد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد داد و ستد قرار می‌گیرد،  در روز شنبه با بیش از 1400 تومان افزایش قیمت به ازای هر برگ از این اوراق معادل با 1.44 درصد،  در محدوده قیمتی 104 هزار تومان قرار گرفت. این افزایش قیمت باعث شد تا «تسه 0011» برای چهارمین روز متوالی به روند افزایشی خود ادامه دهد. همچنین قیمت پایانی ثبت‌شده برای هر برگ از این اوراق در روز شنبه،  بالاترین قیمت ثبت شده از 21 اسفند 1401 است. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که در ماه‌های پایانی امسال،  اگر اتفاقات سیاسی خلاف جهت با آنچه در نیمه اول سال پیش آمد نیفتد،  معاملات با قیمت‌های کمتری نسبت به 6 ماه ابتدایی سال انجام خواهد شد.

بازار نفت

روند هفتگی نزولی در بازار نفت

5

در هفته معاملاتی اخیر،  نفت برنت کار خود را  با ثبت قیمت پایانی 87 دلار و 45 سنت شروع کرد و در روز جمعه،  هفته را با ثبت قیمت 84 دلار و 89 سنت به ازای هر بشکه به پایان برد. نفت WTI یا وست تگزاس اینترمدییت نیز روز دوشنبه کار خود را با قیمت 82 دلار و 31 سنت شروع کرد و روز جمعه با قیمت 80 دلار و 51 سنت هفته را به پایان برد. در هفته‌ای که گذشت،  نفت برنت و WTI شاهد یک روز مثبت و چهار روز منفی بودند،  تا در نهایت هفته‌ای با روند نزولی در این بازار رقم بخورد. این اتفاقات در حالی رخ دادند که خاورمیانه،  همچنان درگیر جنگ میان حماس و اسرائیل است؛ جنگی که از اصلی‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت نفت است و پیش‌بینی شده است سرایت آن به دیگر مناطق باعث افزایش 75 درصدی قیمت نفت خواهد شد.