بازار سهام

تداوم خروج پول

آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران مجددا کاهش یافت. روز چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران در حدود ۷۲۰۰ واحد معادل با ۰.۳۵درصد سقوط کرد و در محدوده ۲ میلیون و ۳۸‌هزار واحد قرار گرفت تا برای دومین روز متوالی این شاخص نزولی باشد. شاخص هم‌وزن نیز با مقدار کمی کاهش، در محدوده ۷۰۲‌هزار واحد باقی ماند. این اتفاقات در حالی رخ دادند که بورس و فرابورس در این روز شاهد خروج پول به میزان ۱۲۲ میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۲۱۹ میلیارد تومان قرار گرفت. در حالی که بورس تهران در روزهای روشنی به سر نمی‌برد، برخی از کارشناسان معتقدند که برخی از اخبار مثبت مانند برداشته شدن محدودیت ۱۰۰ میلیون تومانی درگاه پرداخت کارگزاری‌ها و از طرف دیگر کاهش مالیات شرکت‌ها، می‌تواند باعث حرکتی مثبت در این بازار بشود.

15-01

 

بازار سکه

در انتظار محرک برای افزایش تقاضا

روز چهارشنبه سکه امامی با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت این سکه در حدود 200‌هزار تومان افزایش یافت و در محدوده قیمتی 29 میلیون و 100‌هزار تومان به ازای هر قطعه خرید و فروش شد. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که نرخ دلار این روز اندکی کاهش یافت و در محدوده 50‌هزار و 850 تومان قرار گرفت، اما اونس جهانی شاهد جهش قیمتی بود. به این ترتیب در این روز قیمت سکه، حرکتی هم‌جهت با اونس جهانی داشت. بذر‌افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد که صنعت طلا در بخش تولید، با بحران مواجه است و نیاز است که تقاضا برای خرید مصنوعات طلا بیشتر شود. وی همچنین پیش‌بینی کرد که هفته آینده نیز این بازار همراه با ثبات نسبی خواهد بود.

15-02

 

بازار طلای جهانی

موضع نرم فدرال رزرو نسبت به نرخ بهره

در حالی که در ساعات ابتدایی روز سه شنبه، بازار طلا در حال سپری کردن لحظات آرامی بود، اما در ساعات بعدی و ادامه روز، پس از انتشار آمار مربوط به تورم آمریکا به یک باره قیمت طلای جهانی دچار جهش شد. به طوری که در انتهای این روز، قیمت پایانی 1964 دلار و 29 سنت برای این فلز گرانبها به ثبت رسید. روز چهارشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز قیمت طلای جهانی  پرنوسان بود و ابتدا تا 1976دلار بالا رفت ولی در ساعت 19به وقت تهران با قیمت 1960دلار به ازای هر اونس خرید و فروش شد. کارشناسان دلیل افزایش قیمت طلا را همچنان آمار مربوط به CPI آمریکا می‌دانند که نشان می‌دهد تورم بیش از حد انتظار کاهش یافته است و احتمالا موضع فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره، بیشتر تعدیل خواهد شد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

تلاش‌های ناموفق جهت رفع رکود

ساعات معاملاتی در روز چهارشنبه در حالی به پایان رسید که «تسه» در این روز شاهد افزایش قیمت بود. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده  و خرید و فروش می‌شود، آخرین روز معاملاتی را در حالی به پایان برد که قیمت هر برگ از این اوراق در حدود 450 تومان معادل با 0.43‌درصد افزایش یافت و در محدوده قیمتی 106‌هزار و 607 تومان قرار گرفت تا تسه برای سومین روز متوالی در محدوده 106‌هزار تومان نوسان کرده، و به ثبات قیمت نسبی برسد. طبق بررسی‌های «دنیای اقتصاد» گروهی از فروشندگان ملک در تلاش هستند تا با اعلام قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از انتظار، متقاضیان ملک را ترغیب به حضور در بازار کنند. اما واسطه‌های ملکی می‌گویند که در هفته سپری شده این کار نتیجه‌بخش نبوده و همچنان حضور خریداران در این بازار فوق‌العاده کمرنگ است.

15-04

 

بازار نفت

نوسانات فزاینده در پی نزدیکی به زمستان

در حالی که در روز سه‌شنبه و پس از انتشار آمار تورم آمریکا، قیمت نفت به نسبت روز قبل صعودی شده بود، اما در ادامه روز مجددا این روند نزولی شد و قیمت پایانی 82 دلار و 47 سنت و 78 دلار و 26 سنت، به ترتیب برای نفت برنت و نفت WTI به ثبت رسید. این نوسانات قیمتی منفی روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کردند. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت با اندکی کاهش ارزش در محدوده قیمتی 82 دلار و 9 سنت، و نفت خام WTI یا وست تگزاس اینترمدییت در محدوده 77 دلار و 82 سنت به ازای هر بشکه قرار گرفتند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که با نزدیک شدن به زمستان در نیم کره شمالی و فراتر بودن تقاضا نسبت به عرضه، بازار نفت مستعد افزایش ریسک‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی است که ممکن است باعث نوسانات بیشتری در آینده بشود.

15-05