بازار سهام

فضای مبهم در بورس تهران

1

بورس اوراق بهادار تهران در شروع هفته کار خود را با کاهش ارتفاع در نماگر اصلی خود آغاز کرد. در حالی که در دو روز معاملاتی ماقبل شاخص کل بورس تهران هرچند اندک، اما نوسانات صعودی را تجربه کرد، اما در شروع هفته مجددا در حدود 2337 واحد سقوط کرد و در محدوده 2 میلیون و 19‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز حدود 494 واحد کاهش یافت و در محدوده 705‌هزار واحد به کار خود پایان داد. همچنین در روز شنبه بورس و فرابورس مجموعا شاهد 81 میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح 3856 میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند که فضای فعلی بورس بسیار مبهم است و این ابهام، باعث شده است تا معاملات به سطحی یکنواخت برسند و تا قانون‌گذاری‌های اشتباه ادامه داشته باشد و سیاست‌ها روشن نباشند، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

بازار سکه

تمایلات صعودی اندک

2

روز شنبه معاملات در بازار سکه در حالی شروع شدند که نوسانات قیمتی صعودی در این بازار دیده می‌شد. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت سکه امامی در حدود240‌هزار تومان معادل با 0.83‌درصد افزایش یافت تا هر قطعه سکه یاد‌شده، در محدوده قیمتی 28 میلیون و 900‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار بگیرد. میزان افزایش قیمت سکه در این روز، بیشترین‌درصد افزایش آن در 19 روز معاملاتی گذشته است. همچنین در این روز نرخ دلار به عنوان اصلی‌ترین عامل اثر‌گذار بر قیمت سکه حدود 300 تومان افزایش یافت و در محدوده 50‌هزار و 450 تومان قرار گرفت تا سکه و دلار در این روز حرکتی هم‌جهت داشته باشند. کارشناسان بازار سکه معتقدند که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و همچنین ثبات نرخ ارز در ایران، روز یکشنبه نیز نوسانات قیمتی سکه محدود خواهد بود.

بازار طلای جهانی

ورود مجدد به کانال 2000 دلاری

3

روند کلی قیمت طلای جهانی در هفته‌ای که گذشت، صعودی بود. به طوری که در روز دوشنبه (شروع هفته معاملاتی در بازار جهانی) طلا کار خود را  با ثبت قیمت پایانی 1978 دلار و 7 سنت آغاز کرد و در روز جمعه (پایان هفته معاملاتی در بازار جهانی) با ثبت قیمت پایانی 2000 دلار و 82 سنت به کار خود پایان داد. با ثبت این قیمت، طلای جهانی پس از 20 روز معاملاتی مجددا وارد کانال 2000 دلاری شد. همچنین بیشترین رشد قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت در روز دوشنبه با صعود 20 دلاری معادل با 1.02‌درصد رخ داد و بازدهی هفتگی این فلز گرانبها نیز به سطح 1.01‌درصد رسید. از آنجا که نشست آتی فدرال رزرو در پیش رو است، برخی از کارشناسان معتقدند که نوسانات قیمت طلا در این هفته، عمدتا تحت‌تاثیر انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از نتایج احتمالی این جلسه بوده است.

بازار اوراق مسکن

افزایش حجم معاملات در بازار مسکن

4

ساعات معاملاتی در روز شنبه در حالی به انتها رسید که قیمت پایانی «تسه 0011» در این روز افزایشی شد. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در این روز در حدود 1084 تومان معادل با 1.05‌درصد افزایش یافت تا هر برگ از اوراق یاد شده در محدوده قیمتی 104هزار تومان مورد خرید و فروش قرار بگیرد. با ثبت این قیمت، شنبه هجدهمین روز معاملاتی متوالی بود که تسه در کانال 100‌هزار تومانی نوسان کرد. گزارش‌های بانک مرکزی نشان‌دهنده این موضوع هستند که در آبان ماه، قیمت مسکن به نسبت ماه گذشته در حدود 0.4‌درصد کاهش یافته است و همچنین میانگین حجم معاملات در این بازار نیز به نسبت مهر ماه 14.8‌درصد افزایش یافت که بیشترین مقدار آن مربوط به منطقه 6 تهران با 45.2‌درصد است.

بازار نفت

سرمایه‌گذاران محتاط

5

هفته‌ای که گذشت در بازار نفت، هفته‌ای با ثبات نسبی و همراه با نوسانات نزولی اندک بود. به طوری که در دو روز ابتدایی هفته اخیر قیمت نفت صعودی شد و در روز سه‌شنبه نفت برنت به 82 دلار و 45 سنت و نفت WTI  یا وست تگزاس اینترمدییت به 77 دلار و 77 سنت به ازای هر بشکه رسیدند. اما پس از این روز و تا پایان هفته، این روند قیمتی هر چند اندک، اما پیوسته نزولی بود. تا جایی که در روز جمعه نفت خام برنت به 80 دلار و 58 سنت و نفت خام WTI به 75 دلار و 54 سنت (که پایین‌ترین قیمت نفت‌های یاد شده در 11 روز معاملاتی گذشته است) سقوط کردند. برخی از کارشناسان معتقدند که ثبات نفت در این هفته به دلیل نشست آینده اوپک‌پلاس و تصمیم‌گیری در خصوص میزان عرضه نفت بوده است که باعث محتاط شدن معامله‌گران در این هفته شد.