بازار سهام

استراحت پس از رشد

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور روز دوشنبه در حالی به انتها رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در این روز برای دومین روز متوالی در این هفته شاهد افزایش ارتفاع بود. به طوری که در این روز شاخص کل بورس با ۱۴۸۷ واحد افزایش معادل با ۰.۰۷ درصد، در محدوده ۲ میلیون و ۱۶۲‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز ۳۶۷۷ واحد افزایش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۷۵۰‌هزار واحد به کار خود پایان داد. همچنین در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۲۰ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۵۲۶۹ میلیارد تومان قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که پس از رشد بورس در هفته گذشته، در هفته جاری بازار متعادل‌تر و با هیجانات کمتر به راه خود ادامه خواهد داد که می‌توان از آن به عنوان استراحتی پس از رشد یاد کرد.

15-01

 

بازار سکه

کاهش قیمت سکه

معاملات روز دوشنبه در بازار سکه در حالی آغاز شد که قیمت هر قطعه سکه امامی در این روز کاهش یافت. به طوری که در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت سکه یاد‌شده با حدود 200‌هزار تومان کاهش نسبت به‌روز قبل، در محدوده 29 میلیون و 100‌هزار تومان قرار گرفت. قیمت ثبت شده برای سکه امامی در این روز، پایین‌ترین قیمت آن در 10 روز معاملاتی گذشته است. همچنین در این روز نرخ دلار و قیمت اونس طلای جهانی نیز به عنوان دو عامل تاثیر‌گذار بر قیمت سکه کاهش یافتند و به ترتیب در محدوده 50‌هزار و 300 تومان و 1995 دلار قرار گرفتند. در حالی که همچنان رکود بر این بازار سایه انداخته است و تقاضا در سطح بسیار پایینی قرار دارد، کارشناسان بازار طلا و سکه پیش‌بینی می‌کنند که این روند تا انتهای هفته، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

15-02

 

بازار طلای جهانی

سقوط از کانال 2‌هزار دلار

هفته معاملاتی در بازارهای جهانی در حالی آغاز شد که قیمت طلای جهانی در ساعات ابتدایی این روز کاهش یافت. به طوری که در روز دوشنبه و تا ساعت 19:30 به وقت تهران، قیمت این فلز گرانبها با بیش از 20 دلار کاهش، در محدوده 1984 دلار به ازای هر اونس مورد خرید و فروش قرار گرفت. به این ترتیب قیمت طلا در روز دوشنبه پس از 11 روز معاملاتی متوالی، به زیر کانال 2000 دلار سقوط کرد. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که دلیل کاهش قیمت طلا در این روز انتشار داده‌های مربوط به اشتغال ایالات متحده آمریکا در روز جمعه بوده است. به طوری که آمار مثبت اشتغال باعث شد که شاخص دلار تقویت شود و همچنین معامله‌گران نیز به تبع نتایج این داده‌ها نظرات خود را مبنی بر تغییرات نرخ بهره در سال 2024 تعدیل کردند که این اتفاقات باعث کاهش قیمت طلا شد.

15-03

 

بازار اوراق مسکن

اصلاح طرح کنترل اجاره‌بها

ساعت 12:30 روز دوشنبه در حالی ساعات معاملاتی در بازار سهام کشور به انتها رسید که قیمت هر برگ «تسه 0011» در این روز پس از هفت روز معاملاتی کاهش یافت. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 0011» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، روز دوشنبه در حدود 3360 تومان معادل با 2.76‌درصد کاهش یافت و در محدوده 118‌هزار و 437 تومان به ازای هر برگ مورد خرید و فروش قرار گرفت. گفتنی است که از ابتدای ماه آذر تا به این روز، تنها دو روز (8 و 20 آذر) قیمت این اوراق کاهش یافته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را بررسی کرده و 5 ماده از این طرح شامل مواد 4، 6، 8، 11 و 13 را اصلاح کردند.

15-04

 

بازار نفت

حفظ ثبات نسبی

شروع هفته معاملاتی بازارهای جهانی با کاهش اندک ارزش نفت همزمان شد. به طوری که در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام برنت با کمتر از یک دلار کاهش قیمت در محدوده قیمتی 75 دلار و 23 سنت به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت. همچنین نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» نیز در حالی کار خود را آغاز کرد که نوسانات نزولی اندک در قیمت این نفت دیده شد و با کمی کاهش قیمت، در محدوده 70 دلار و 58 سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. به این ترتیب با این نوسانات محدود، ثبات نسبی قیمت نفت ادامه‌دار شد. تحلیلگران معتقدند که سرمایه‌گذاران به‌رغم توافق اعضای اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه، در مورد پایبندی به این توافق تردید دارند. همچنین انتظار می‌رود که رشد تولید از جانب کشورهای غیر‌اوپک باعث مازاد عرضه در سال آینده بشود.

15-05