بازار داخلی

ثبات نسبی بازار طلا و سکه

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای دومین روز متوالی منفی شد و با ۰.۱۵‌درصد کاهش ارتفاع در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۸‌هزار واحد قرار گرفت.

 شاخص هم‌وزن بورس و کل فرابورس نیز به ترتیب با ۷ و ۱۰ واحد کاهش در محدوده ۷۵۲‌هزار و ۱۱۱ واحد، و ۲۶‌هزار و ۲۵۵ واحد قرار گرفتند. بورس و فرابورس در این روز مجموعا شاهد ۱۵۹ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۱۴۵ میلیارد تومان قرار گرفت.

همچنین دراین روز نمادهای «شپنا»، «شتران» و «کچاد» به ترتیب بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «وبملت»، «رانفور» و «وصندوق» بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار این روز داشتند. علاوه بر این در روز چهارشنبه نمادهای «آسیا»، «دامین» و «خاذین» به ترتیب با ۵.۲۱-، ۴.۸- و ۴.۶۱-‌درصد نمادهایی بودند که بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر گرم طلا در بازار داخلی در حدود ۰.۱۷‌درصد افزایش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۴۴۹‌هزار تومان قرار گرفت؛ هر قطعه سکه امامی نیز در حدود ۵۰‌هزار تومان معادل با ۰.۱۷‌درصد کاهش یافت و در محدوده ۲۹ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت تا سرمایه‌گذاران از بازگشت مجدد ثبات به قیمت سکه مطمئن‌‌‌‌تر شوند. همچنین نرخ دلار نیز که عاملی تاثیر‌گذار بر قیمت سکه است در بازار داخلی اندکی کاهش یافت و در محدوده ۵۰‌هزار و ۳۲۰ تومان قرار گرفت.

لازم به ذکر است که در آخرین روز معاملاتی هفته، صنعت رایانه و چند‌رشته‌ای صنعتی در کنار صنعت قند و شکر رتبه‌های اول تا سوم ورود پول حقیقی را کسب کردند. در مقابل نیز سه صنعت خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز سردمداران خروج پول حقیقی بودند.

حال به این ترتیب نیز گفتنی است که بورس اوراق بهادار تهران شش روز متوالی با خروج پول سرمایه‌گذاران خرد همراه بود.

بازار خارجی

در انتظار سخنرانی رئیس فدرال رزرو

از آنجا که اتفاقات مهمی طی هفته دوم دسامبر در انتظار بازارهای جهانی بود، بنابراین سرمایه‌گذاران از چندی پیش در انتظار این هفته بودند تا داده‌های تورمی آمریکا و سخنرانی آتی جروم پاول در خصوص مسیر احتمالی آینده نرخ بهره را ارزیابی کنند.

در ادامه و با انتشار آمار تورم آمریکا، که با ۰.۱‌درصد کاهش در سطح ۳.۲‌درصد قرار گرفت، باعث شد تا زمزمه‌ها در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره افزایش یابد. در اثر انتشار این آمار و کاهش تورم آمریکا، طلا و نفت با کاهش قیمت همراه شدند، چرا که از قبل این آمار در طلا و نفت قیمت‌گذاری (پیشخور) شده بود.

همچنین در پی انتشار آمار تورم آمریکا بازار سهام با رشد بالایی همراه شد و شاخص نزدک (Nasdaq) و S&P ۵۰۰ با قرار گرفتن در جوی مثبت، رشد کردند. این اتفاق به این دلیل رخ داد که کاهش نرخ بهره می‌تواند پول‌ها را وارد بازار سهام آمریکا کند.

قیمت نفت نیز طی روزهای اخیر با افتی ۴ درصدی مواجه شد و به‌رغم کاهش قابل‌توجه تولیدات توسط اوپک‌پلاس، نگرانی در مورد مازاد عرضه باعث شد تا قیمت نفت بی‌توجه به این اتفاق و همچنین داده‌های تورمی آمریکا کاهش بیابد.

اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار سخنرانی جروم پاول طی روز چهارشنبه هستند تا واکنش وی را در خصوص تورم آمریکا بدانند. در صورت حمایت پاول از قیمت‌گذاری بازار مبنی بر اولین کاهش نرخ بهره، می‌توان انتظار واکنش نزولی در دلار و صعود طلا و بازار سهام را داشت.

در این میان به عقیده برخی از تحلیلگران بازار جهانی با بررسی بازارهای نفت می‌توان به پویایی چند‌وجهی حرکت‌های قیمت پی برد. فشار بر قیمت‌های نفت‌خام که ناشی از احتمال حفظ سیاست پولی فعلی است، نگرانی‌ها در مورد کاهش بالقوه رشد اقتصادی را منعکس می‌کند که نتیجه بالاماندن نرخ‌ها است.

پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) برآورد عرضه سال ۲۰۲۳ را ۳۰۰هزار بشکه در روز افزایش داده و میزان آن را به ۱۲.۹۳ میلیون بشکه در روز رسانده است که چشم‌انداز در حال تحول برای تولید نفت در ایالات متحده را به تصویر می‌کشد‌.

1 copy

2 copy

3 copy