بازار داخلی

صعود بورس، سقوط طلا

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در روز دوشنبه در حالی به انتها رسید که شاخص کل بورس، شاخص هموزن بورس و شاخص کل فرابورس همگی با افزایش همراه شدند. به طوری که شاخص کل بورس تهران در این روز با بیش از ۳۵‌هزار واحد افزایش در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۷‌هزار واحد، شاخص هموزن با ۸۴۵۹ واحد افزایش در محدوده ۷۶۴‌هزار واحد و در نهایت شاخص کل فرابورس با ۲۴۶ واحد افزایش در محدوده ۲۶‌هزار و ۶۴۰ واحد قرار گرفتند.

همچنین در این روز نمادهای «وسپهر»، «آریا» و «زاگرس» به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند و «وبهمن»، «کهمدا» و «ونیرو» نمادهایی بودند که در این روز بیشترین افزایش قیمت را در بورس اوراق بهادار تهران تجربه کردند.

به علاوه در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۱۰۸ میلیارد تومان ورود پول بودند و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز در سطح ۶۸۲۲ میلیارد تومان قرار گرفت. کارشناسان معتقدند که دلیل رشد بازار سهام در این روز، اخبار مربوط به تجدید ارزیابی گروه بانکی‌ها بوده است و انتظار می‌رود که تا چند روز بازار تحت‌تاثیر این اخبار قرار داشته باشد سپس رفته رفته از هیجان تزریق این خبر کاسته شود.

اما بازار طلا و سکه در این روز برخلاف بازار سهام شاهد ریزش بودند. به طوری که در روز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۰.۳۶‌درصد کاهش ارزش، در محدوده ۲ میلیون و ۴۵۱‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت و هر قطعه سکه امامی نیز با حدود ۳۵۰‌هزار تومان کاهش نسبت به‌روز قبل، در محدوده ۲۹ میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان به ازای هر قطعه مبادله شد.

 نادر بذر‌افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی اظهارنظری بیان کرد که انتظار می‌رود تا انتهای هفته تغییر قابل‌توجهی در قیمت طلا و سکه اتفاق نیفتد و ثبات نسبی بر این بازار حاکم شود. همچنین نرخ دلار نیز در این روز به نوسان در کانال ۵۰‌هزار تومان ادامه داد و با حدود ۱۰۰ تومان کاهش، در محدوده ۵۰‌هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت.

بازار خارجی

افزایش قیمت طلا و نفت

هفته معاملاتی بازارهای جهانی در روز دوشنبه در حالی آغاز شد که در ساعات ابتدایی این روز، نوسانات صعودی محدود در قیمت نفت و طلا دیده می‌شد.

به طوری که در این ساعات نفت خام برنت با کمی بیش از ۵۰ سنت افزایش در محدوده قیمتی ۷۷ دلار به ازای هر بشکه مورد خرید و فروش قرار گرفت و نفت خام WTI یا «وست تگزاس اینترمدییت» نیز همگام با نفت افزایش یافت و با قرار گرفتن در محدوده ۷۲ دلار مبادله شد.

اما در ادامه روز، حمله‌ای توسط حوثی‌های یمن به تعدادی کشتی در دریای سرخ صورت گرفت. این اتفاق باعث ایجاد اختلال در عرضه جهانی نفت شد که به این ترتیب این مسائل باعث ایجاد نگرانی‌هایی شدند که به تبع آن جهشی در قیمت طلای سیاه اتفاق افتاد. به صورتی که نفت خام برنت و WTI با حدود ۳ دلار افزایش به ترتیب در محدوده ۷۹  و ۷۴ دلار قرار گرفتند.

در گزارشی که توسط «اوپک» مربوط به ماه دسامبر منتشر شده است، دلیل نوسانات نزولی هفته‌های اخیر قیمت نفت نگرانی‌های اغراق‌آمیز در مورد میزان تقاضا اعلام شده است. علاوه بر آن این سازمان در ارتباط با وضعیت بنیادی بازار نفت در سال ۲۰۲۴ محتاطانه ابراز امیدواری کرده است.

همچنین در این روز قیمت طلای جهانی نیز اندکی افزایش یافت.

به صورتی که هر اونس طلا تا این لحظه با بیش از ۲ دلار افزایش ارزش در محدوده ۲۰۲۲ دلار مورد خرید و فروش قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار عقیده دارند که نوسانات قیمت طلا در این روز عمدتا به سخنرانی اخیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مبنی بر کاهش نرخ بهره مربوط بوده است که این مساله در کنار افت شاخص دلار و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی و خطرات احتمالی موجود در منطقه (که جایگاه طلا را به عنوان «پناهگاه امن سرمایه‌گذاری» تقویت کرده است)، موجب افزایش تقاضا و سپس افزایش ارزش این فلز گرانبها شده است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تا زمان انتشار آمارهای مهم دیگر از سوی ایالات متحده آمریکا و همچنین اخبار تکمیلی مربوط به روند آینده نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، تغییر دور از انتظاری در قیمت فلز زرد رخ ندهد.

1 copy

2 copy

3 copy