بازار داخلی

`پله ششم خروج پول از بورس

ساعات معاملاتی بازار سهام کشور در روز سه‌شنبه در حالی به انتها رسید که هر سه شاخص اصلی این بازار مجددا هم‌جهت با یکدیگر به سقوط خود ادامه دادند. به‌طوری که در این روز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۱۵‌هزار و ۷۲۱ واحد معادل ۰.۷۲‌درصد کاهش یافت تا روند نزولی این شاخص برای پنجمین روز معاملاتی متوالی ادامه‌دار شود. شاخص هم‌وزن بورس نیز رفتاری مشابه با شاخص کل داشت و با ۵۳۶۷ واحد کاهش ارتفاع، با قرار گرفتن در محدوده ۷۵۵‌هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر بورس، فرابورس نیز در این روز شاهد ریزش نماگر اصلی خود بود، به طوری که شاخص کل فرابورس نیز ۱۵۵ واحد کاهش یافت و در محدوده ۲۶‌هزار و ۳۰۹ واحد قرار گرفت که کمترین مقدار آن از تاریخ ۲۲ آذر است. این اتفاقات در حالی رخ دادند که در این روز بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۴۶۷ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۹۷۷ میلیارد تومان قرار گرفت.

همچنین در این روز نمادهای «فملی»، «فولاد» و «کگل»، به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند و نمادهای «حپترو»، «فلوله» و «شپارس» نیز شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند از آنجا که تورم یکی از عوامل اصلی رشد بازار سهام است و چند ماهی است که انتظارات تورمی در کشور کاهش پیدا کرده است، بنابراین در این شرایط می‌توان یکی از عوامل رکود بازار سهام کشور را عامل ذکر‌شده دانست. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا زمان انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و تزریق اخبار مثبت به بازار از این کانال،  رشد قابل‌توجهی در بازار رخ ندهد. برخلاف بازار سهام که روندی کاملا نزولی داشت، وضعیت در بازار طلا، سکه و دلار متفاوت بود. به طوری که در این روز و تا لحظه تنظیم این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۰.۵۱‌درصد افزایش قیمت در محدوده ۲ میلیون و ۴۸۶‌هزار تومان مورد خرید و فروش قرار گرفت و هر قطعه سکه امامی نیز با ۳۰۰‌هزار تومان افزایش نسبت به‌روز ماقبل، در محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قرار گرفت.

همچنین نرخ دلار نیز در این روز شاهد افزایش بود، اما این افزایش به اندازه‌ای نبود که باعث شود دلار کانال ۵۰‌هزار تومان را، (که در ۷ روز معاملاتی گذشته دو بار آن را از دست داده است و مجموعا ۴ روز را به نوسان در زیر این کانال پرداخته است) مجددا به‌دست بیاورد. به طوری که در روز سه‌شنبه هر دلار با ۰.۳۶‌درصد افزایش قیمت نسبت به‌روز ماقبل در محدوده ۴۹‌هزار و ۹۹۵تومان و در یک‌قدمی بازگشت به کانال ۵۰‌هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت.

بازار خارجی

رنگ سبز بازار جهانی در روزهای کم‌حجم

طی روز معاملاتی سه‌شنبه طلای جهانی در معاملات کم‌حجم آسیایی با افزایش قیمت همراه شد و در محدوده قیمتی ۲هزار و ۶۳دلار مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب از محدوده معاملاتی که در بخش اعظم ماه دسامبر در آن حضور داشت، خارج شد. یکی از عوامل رشد طلا را می‌توان کاهش بازدهی خزانه‌داری دانست که موجب شد تا دلار در روز سه‌‌‌شنبه به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه اخیر برسد و نتیجتا طلا نیز از این سناریو سود ببرد. قیمت نفت در معاملات روز سه‌‌‌شنبه به دلیل تعطیلات در بازارهای آسیایی در محدوده تنگ و فشرده نوسان کرد. بر این اساس نفت برنت و WTI به ترتیب با افزایش ۱۷ و ۳سنتی در سطح قیمت ۷۹.۲۴ و ۷۳.۵۹دلار قرار گرفت.

با نگاهی به نوسانات نفت در هفته‌‌ گذشته می‌توان مشاهده کرد که به دلیل وجود اختلالات عرضه که ناشی از درگیری‌‌‌ها در دریای سرخ بوده است، و همچنین برخی تاخیرهای احتمالی در تحویل نفت از طریق کانال سوئز، بهای نفت با افزایش روبه‌رو شد. در کنار اختلالات مربوط به عرضه، داده‌‌‌های ایالات متحده که حکایت از کاهش مستمر تورم در ایالات متحده داشت موجب تضعیف دلار و به تبع رشد قیمت نفت شد. انتظار می‌رود که این روند با رویکرد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ تداوم داشته باشد و موجب شود نفت با افزایش قیمت همراه شود. طی روز سه‌‌‌شنبه قیمت اتریوم از میانگین متحرک ۲۰روزه گذشت و به ۲هزار و ۳۰۰دلار رسید. با این حال به‌‌‌دلیل افزایش فشار فروش نتوانست حرکت خود را حفظ کند. در حال حاضر اگر قیمت بالای ۲هزار و ۳۰۰دلار باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود که اتریوم به اوج ۵۲هفته‌‌‌ای خود یعنی ۲هزار و ۴۰۳دلار نزدیک شود.

1 copy

2 copy