یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. تداوم درجا زدن شاخص بورس

پس از آنکه روز دوشنبه شاخص کل به کف حمایتی خود نزدیک شده بود، در معاملات دیروز، با رشد ملایم ۱۰۵ واحدی (معادل ۱۴/۰ درصد) مواجه شد و به ۷۶ هزار و ۶۳۴ واحد رسید. بررسی معاملات، همچنان نشان از فعالیت ضعیف سهامداران حقوقی دارد. در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد متوسط بازار (P/E) حدود ۷ مرتبه است که با توجه به عدم مشاهده تعدیل‌های مثبت (افزایش EPS) چشمگیر توسط شرکت‌ها و ثبات شرایط اقتصادی کشور، این نسبت افت چندانی نخواهد یافت. این مساله منجر به کاهش جذابیت خرید سهام جدید و در نتیجه تغییرات ملایم شاخص کل شده است.




دلار بدون تغییر ماند

در معاملات روز گذشته، قیمت دلار تغییرات چندانی را شاهد نبود و با قیمت ۳ هزار و ۲۸۰ تومان مشابه روز ماقبل معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال جاری ۸/۸ درصد باقی ماند که گرچه نسبت به بسیاری از بازارهای رقیب بالاتر است، اما عدم امیدواری به آینده آن منجر به کاهش نسبی تقاضا در این بازار شده است. فروکش کردن موقت هیجانات ناشی از ناآرامی‌های اوکراین (عامل افزایش قیمت) و همچنین احتمال ورود ارز توسط شرکت‌های پتروشیمی (عامل کاهش قیمت) اثر یکدیگر را در این بازار خنثی کرده و اجازه تغییرات شدید دلار را نداده‌اند.



همگامی سکه با اونس جهانی

طی روز گذشته، سکه با توجه به ثبات نرخ دلار و از طرف دیگر کاهش قیمت طلای جهانی، افت ملایم ۳ هزار تومانی را تجربه کرد و با قیمت ۹۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی این فلز زرد از ابتدای سال به ۴/۳ درصد رسید. از آنجا که احتمال تغییر قیمت دلار چندان زیاد نیست، پیش بینی می‌شود قیمت سکه با توجه به تغییرات قیمت اونس جهانی تغییر کند که در حال حاضر احتمال افزایش یا کاهش شدیدی در آن مشاهده نمی‌شود.



ریزش اونس ادامه دارد؟

قیمت اونس جهانی حدود ۹ دلار کاهش یافت و دیروز به قیمت ۶/۱۲۹۰ دلار معامله شد. علت اصلی این افت، آمار ضعیف اقتصادی چین بود که به گزارش کنسول جهانی طلا (WGC) در سه ماهه ابتدایی سال میلادی کاهش قابل توجهی در تقاضا از سوی این کشور به چشم می‌خورد. از سوی دیگر دولت جدید هند به عنوان دومین واردکننده طلا تصمیم دارد واردات این کالا را سهولت بخشد که منجر به افزایش تقاضا و رشد قیمت طلا خواهد شد. همچنین، تشدید ناآرامی‌های اوکراین نیز می‌تواند افزایش قیمت طلا را به همراه داشته باشد. بنابراین، کف حمایتی و سقف مقاومتی ۱۲۷۸ و ۱۳۰۵ دلاری در ماه مه همچنان برای این فلز زرد می‌تواند معتبر باشد.




افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود کند شدن روند صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) در روز دوشنبه و تقابل پایاپای صف خرید و فروش منجر به کاهش ۴/۳ درصدی قیمت این اوراق طی معاملات روز گذشته شد. در پایان معاملات دیروز نیز صف خرید از فروش سنگین‌تر بود، اما با توجه به قیمت آخرین معامله که تنها ۳/۰ درصد پایین‌تر از قیمت اولیه بود، انتظار می‌رود که کاهش قیمت این اوراق مشابه زمان رشد، شدید نباشد.




تداوم خیز صعودی نفت

نفت خام آمریکا طی روز گذشته در قیمت ۷۵/۱۰۲ دلار معامله شد که نسبت به روز قبل رشد ملایمی را تجربه کرد. دلیل اصلی این رشد قیمت را می‌توان کاهش عرضه در کوشینگ (Cushing)، به عنوان بزرگ‌ترین هاب ذخیره نفت آمریکا، دانست. از سوی دیگر، گرچه پوتین دستور داده است به‌منظور ایجاد آرامش برای انتخابات کریمه (پنج روز دیگر)، نیروهای روسی از مرز اوکراین عقب نشینی کنند، اما هنوز اختلافات این دو کشور به پایان نرسیده است. این مهم، در کنار مشکلات سیاسی لیبی همگی عواملی هستند که احتمال افزایش قیمت نفت را تقویت می‌کنند.