یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم کشور به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. نزدیک شدن بورس به کف حمایتی جدید

طی روز گذشته، شاخص کل بورس پس از مدت‌ها روند کم نوسان خود را تغییر داد و با افت شدید ۱۱۴۴ واحدی (معادل ۵/۱ درصد) مواجه شد. به این ترتیب، پس از آنکه شاخص کل در اولین روز هفته توانسته بود از کف حمایت ۷۶ هزار واحدی عبور کند، دیروز به کف حمایت دوم خود، نزدیک شد و به ۷۴ هزار و ۵۴۳ واحد رسید. در این شرایط، همچنان جای خالی سهامداران حقوقی در معاملات به‌طور محسوسی به چشم می‌خورد و همچنین، خبری از حمایت صندوق توسعه بازار نیست. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که رفتار هیجانی سهامداران حقیقی تعیین کننده مسیر بازار است، نمی‌توان روند مشخصی را برای شاخص کل انتظار داشت.



سقف قدرتمند ۳۳۰۰ تومانی دلار

روز گذشته، همان‌طور که انتظار می‌رفت دلار تغییرات چندانی را تجربه نکرد و به قیمت ۳ هزار و ۲۷۸ تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای خرداد ماه توانست تغییراتی معادل منفی نیم درصد را به ثبت برساند. ثبات فعلی در شرایط اقتصادی کنونی و همچنین انتظار بازار درخصوص گشایش‌های هسته‌ای با نزدیک شدن به زمان دور جدید مذاکرات، ثبات قیمت دلار در این محدوده کاملا منطقی به نظر می‌رسد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود همچنان سقف قیمت ۳ هزار و ۳۰۰ تومان، برای دلار همچنان مقاومت مناسبی انجام دهد.




کاهش حباب منفی سکه

سکه طی معاملات روز گذشته، رشد ملایم هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۹۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، قیمت سکه با در نظر گرفتن قیمت اونس جهانی دارای حباب منفی است. بنابراین، حدود ۴۰ دلار افت در قیمت طلای جهانی، منجر به کاهش شدید قیمت سکه نشد و تنها بخشی از حباب منفی مزبور کاهش یافت. در روز جاری نیز با توجه به ثبات قیمت دلار و همچنین تاخیر در شروع معاملات طلای جهانی در نیویورک، انتظار نمی‌رود سکه تغییرات جدی را تجربه کند.



ریزش اونس ادامه یافت

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت تهران)، اونس جهانی مسیر نزولی خود را ادامه داد و در پایان به قیمت ۳/۱۲۵۱ دلار معامله شد. از سویی، بسیاری از معامله‌گران در بازار طلا، سرمایه خود را به سمت بازارهای سهام آمریکا که با رشد قابل توجهی طی هفته گذشته مواجه شده بودند، هدایت کردند که سمت عرضه را به شدت تقویت می‌کند. از طرف دیگر، کاهش ناآرامی‌ها در اوکراین با خروج عمده نیروهای روسی از مرز این کشور احتمال افزایش قیمت اونس را تضعیف کرد. همچنین، ۱۸ نفر از ۲۷ شرکت کننده در نظرسنجی کیتکو، روند قیمتی اونس جهانی در هفته پیش رو را کاهشی عنوان کرده‌اند که اساس این تحلیل‌ها عموما بحث‌های تکنیکال و شکسته شدن کف حمایتی قبلی برای این فلز زرد است.



تغییر مسیر «تسه»

گرچه اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۲ (تسه۹۲۰۱) مسیر نزولی را پیرو تصویب قانون عدم اجازه فروش تا دو ماه پس از خرید اوراق مزبور طی می‌کرد، در معاملات روز گذشته، تغییر مسیر داد و مثبت شد. به این ترتیب، «تسه۹۲۰۱» با رشد ۶/۳ درصدی مواجه و به قیمت ۸۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. همچنین، صف خرید ۱۲۰۰ برگی نیز در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پایانی این اوراق ایجاد شد که نشان‌دهنده روند مثبت آنها خواهد بود. در واقع، قانون دستوری یادشده از ابتدای تیر‌ماه اجرا می‌شود و با توجه به تقویت سمت تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان، تا پیش از اجرای این قانون، می‌توان به رونق موقت اوراق مزبور امیدوار بود.



اولین هفته منفی نفت در ماه مه

نفت خام آمریکا پس از هفته‌ها روند صعودی در آخرین روز معاملاتی هفتگی به وقت محلی (بامداد شنبه به وقت تهران)، افت قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب، WTI با افت هفتگی ۶/۱ درصدی، در پایان به قیمت ۷۱/۱۰۲ دلار معامله شد. بسیاری از کارشناسان، علت افت مزبور را افزایش ۶۶/۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا و رسیدن آن به ۳۹۳ میلیون بشکه در پایان هفته گذشته می‌دانند. بنابراین، نفت خام که از دوم ماه مه، هر هفته با رشد قیمت مواجه بود، طی هفته گذشته با کاهش قیمت همراه شد.