یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام
رکود بورس «رسمی» شد
دیروز، شاخص کل افت 692 واحدی (معادل یک درصد) را تجربه کرد و به 70 هزار و 970 واحد رسید. پیش از این تحلیل‌‌های تکنیکال نیز شکستن کف حمایتی 72 هزار واحدی را آغازی برای ریزش‌‌های بیشتر عنوان کرده بودند. به این ترتیب، تغییرات شاخص کل از نقطه اوج خود در اواسط دی ماه 92، حدود 7/20 درصد افت پیدا کرده است و بازار سهام بر اساس تعریف جهانی بازار خرسی (منفی 20 درصد) وارد رکود شده است. حجم معاملات روزانه در حالی در کمترین مقدار خود به سر می‌‌برد که به طور تاریخی، آغاز فصل تابستان که توام با اوج برگزاری مجامع سالانه شرکت‌‌ها است حجم قابل توجهی از معاملات را شاهد بوده است. بنابراین، انتظار می‌‌رود طی روزهای آتی نیز شاخص کل طبق عادت ماه‌‌های اخیر روند ملایم منفی خود را ادامه دهد.



بازار ارز
دلار در کانال نزولی
روز گذشته، هر دلار آمریکا با 30 تومان افت به قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی دلار که در اوایل سال پیشرو بازارهای سرمایه‌‌گذاری به شمار می‌‌آمد به کمتر از 4 درصد از ابتدای سال رسید. بازار ارز با توجه به نوشته شدن پیش‌‌نویس توافقنامه در نشست وین، به دور جدید مذاکرات هسته‌‌ای در روز چهارشنبه کاملا امیدوار است. در این شرایط، خبر واریز سه قسط آخر توافقنامه موقت ژنو نیز منجر به تقویت طرف عرضه در بازار شده و روند کاهشی را تشدید کرده است. در این شرایط، دلار به کف حمایتی 3 هزار و 100 تومانی که بسیار قدرتمند ارزیابی می‌‌شود نزدیک شده است که این امر بر خلاف شرایط روانی و نگاه معامله‌‌گران به بازار، احتمال مقاومت در برابر افت قیمت بیشتر را تقویت می‌‌کند.



بازار سکه
قیمت سکه کمتر از ابتدای سال شد
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید افت قابل توجهی را تجربه کرد و با 14 هزار تومان کاهش به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، بار دیگر تغییرات قیمت سکه از ابتدای سال منفی 1/0 درصد شد. تعطیل بودن بازار طلای جهانی، منجر به پیروی کامل سکه از افت قیمت دلار شد. با این حال، پیش‌‌بینی‌‌ها در خصوص اونس مثبت است که در صورت تحقق این امر احتمال می‌‌رود کاهش قیمت سکه نیز متوقف شود. پایان هفته جاری دو اتفاق مهم در پیش رو است؛ نخست بحث مذاکرات هسته‌‌ای که به شدت روی قیمت دلار اثرگذار خواهد بود و دوم آمار اقتصادی آمریکا است که در صورت ارائه آمار ضعیف به ویژه در خصوص نرخ بیکاری منجر به افزایش مجدد قیمت اونس خواهد شد.



بازار طلای جهانی
پیش‌بینی بازار گاوی برای طلا
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی به قیمت 1/1315 دلار بر هر اونس معامله شد. در این هفته، معامله‌گران منتظر نشانه‌های سلامت وضعیت اقتصادی آمریکا هستند. به عقیده کارشناسان، برخلاف گزارش ضعیف تولید ناخالص ملی (GDP)، آمار نرخ بیکاری در این هفته مناسب ارزیابی می‌‌شود (عامل کاهش قیمت). از سوی دیگر، مسائل ژئوپلتیک (ناآرامی‌‌ها در عراق) و همچنین عدم کنترل مناسب تورم توسط فدرال رزرو عوامل تقویت‌‌کننده قیمت طلا محسوب می‌‌شوند. طی نظرسنجی کیتکو، 13 نفر (از 25 نفر) روند افزایشی و 9 نفر روند کاهشی را برای این هفته پیش‌‌بینی کرده‌‌اند. اما در نظرسنجی دیگر، 6 کارشناس (از 11 نفر) و همچنین 51 درصد (193 نفر) از میان افراد شرکت‌‌کننده در نظرسنجی سایت کیتکو، وضعیت گاوی را برای این بازار و قیمت طلا را در پایان سال میلادی در محدوده 1400 تا 1500 دلار پیش‌‌بینی کرده‌‌اند.




بازار اوراق مسکن
«تسه» روی خط میانگین یک ماهه
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد ملایم ۵/۱ درصدی مواجه و به قیمت ۸۴ هزار و ۱۱۲ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۳/۳۳ درصد رسید تا همچنان پیشتازی خود را حفظ کند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌‌دهد طی یک ماه گذشته میانگین قیمت این اوراق در محدوده ۸۴ هزار و ۵۰۰ تومانی و انحراف معیار آن ۲۵۰۰ تومان بوده است. این امر نشان می‌‌دهد که در حداقل ۶۸ درصد مواقع طی یک ماه اخیر، قیمت این اوراق بیشتر از ۲۵۰۰ تومان نسبت به قیمت میانگین تغییر پیدا نکرده است. با توجه به محدودیت معاملاتی این اوراق که از ابتدای تیرماه اجرا شد، این روند کم‌‌نوسان کاملا قابل پیش‌‌بینی بود.




بازار نفت
کاهش نگرانی از عرضه نفت عراق
طی آخرین روز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا به قیمت ۷۴/۱۰۵ دلار معامله شد. به این ترتیب، تغییرات هفتگی معادل منفی یک درصد را تجربه کرد. علت این کاهش قیمت، عدم تغییر میزان صادرات نفت عراق به رغم تداوم ناآرامی‌‌ها بود. در واقع، عدم پیشروی نیروهای داعش به سمت جنوب عراق (منطقه اصلی صادرات نفت این کشور) منجر به کاهش نگرانی‌‌ها از عرضه نفت شد. همچنین، به گزارش آژانس بین‌‌الملی انرژی (EIA) میزان موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته افزایش یافت که دلیل دیگری بر کاهش قیمت WTI محسوب می‌‌شود. طی نظرسنجی بلومبرگ، ۱۳ نفر (در میان ۳۳ نفر) روند افزایشی و ۸ نفر روند کاهشی را برای این هفته پیش‌‌بینی کرده‌‌اند. طرفداران روند افزایشی احتمال گسترش درگیری‌‌ها به جنوب عراق را به عنوان دلیل این امر عنوان کرده‌‌اند.