یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام
بازگشت لیدرهای سابق بورس

در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با رشد قابل توجه ۱۲۸۶ واحدی (معادل ۸/۱ درصد) مواجه شد. مهم‌ترین‌ علت این امر را باید حمایت همه‌جانبه سهامداران حقوقی و دولتمردان از بازار سهام دانست. فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ دلار بازار آزاد تصمیمی است که از روز گذشته آغاز شد و منجر به خوش‌بینی سهامداران به گروه پتروشیمی (حدود ۲۵ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند.) بازار سهام شد که فارغ از رفتار هیجانی، باید آثار احتمالی این تصمیم دقیق‌تر بررسی شود. از سوی دیگر، تکنیکالیست‌ها علت این روند را رسیدن شاخص به یک کف جدید و تغییر مسیر آن عنوان می‌کنند که به عقیده آنها این بار روند صعودی می‌تواند طولانی‌مدت‌تر باشد. صف‌های خرید باقیمانده طی روز گذشته، احتمال رشد مجدد شاخص را در روز جاری تشدید می‌کند.




بازار ارز
کف ۳۱۰۰ تومان همچنان قدرتمند است

دلار سومین هفته تیرماه را با ۳۰ تومان افت آغاز کرد و به قیمت ۳ هزار و ۱۱۵ تومان معامله شد. این امر نشان می‌دهد به‌رغم خوش‌بینی به مذاکرات، کف ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی همچنان به قوت خود باقی است. با توجه به ثبات سایر عوامل اقتصادی در داخل کشور، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب تغییرات قیمت دلار شود، سیگنال‌های دریافتی از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین است. تا لحظه تهیه این گزارش، اخبار ضد و نقیضی از این مذاکرات به گوش می‌رسد. به گفته رسانه‌های غربی، گرچه ایران درخواست‌های خود را تعدیل داده است، اما فاصله زیادی بین خواسته‌های دو طرف وجود دارد. عراقچی نیز اشاره کرده است که نگارش متن توافق‌نامه ادامه دارد، اما همچنان پرانتزها باقی است و امید است که مرحله به مرحله توافق روی قسمت‌های مختلف حاصل شود.



بازار سکه
افت ملایم سکه

در نخستین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید افت ملایم ۲ هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۹۵۷ هزار تومان معامله شد. بنابراین، همان‌طور که اشاره شده بود، سکه مسیر قیمتی کم نوسان خود را ادامه داد. این در شرایطی است که بازار طلای جهانی تعطیل شده است و با توجه به عدم تغییر قابل توجه قیمت اونس در پایان هفته، سکه از دلار تبعیت کرد. به این ترتیب، افت نسبی قیمت دلار منجر به کاهش قیمت سکه شد. با توجه به آنکه بازار طلای جهانی امروز نیز تعطیل است، دلار تعیین‌کننده مسیر حرکتی سکه خواهد بود که با در نظر گرفتن شرایط موجود، تغییر ناچیز قیمت سکه، محتمل‌ترین سناریوی پیش رو است.




بازار طلای جهانی
جدال عوامل افزاینده و کاهنده قیمت اونس

در آخرین روز معاملات هفتگی، اونس تغییرات قیمت چندانی را تجربه نکرد و با قیمت ۱۳۲۰ دلار بر هر اونس، بازدهی ۴/۰ درصدی را طی هفته گذشته به ثبت رساند. این در شرایطی است که آمار اقتصادی مطلوب آمریکا در خصوص کاهش نرخ بیکاری به عنوان عامل کاهنده اثر چندانی نداشت؛ اما برخی کارشناسان معتقدند اثر این عامل پس از تعطیلات به مناسبت روز استقلال در بازار ظهور پیدا می‌کند. از سوی دیگر، کاهش سفارش‌های کارخانه‌ها در آلمان نشان از تضعیف وضعیت صنعت این کشور دارد و همچنین برخی نگرانی‌ها در خصوص عدم توانایی بانک مرکزی اروپا و آمریکا جهت کنترل نرخ تورم همچنان میان معامله گران وجود دارد که هر دو عامل در مقابل کاهش قیمت اونس مقاومت می‌کنند. بنابراین، روند حرکت قیمت اونس همچنان در ابهام است.



بازار اوراق مسکن
تداوم روزهای کم نوسان «تسه»

در آغاز معاملات هفته جاری، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد ملایم ۵/۰ درصدی مواجه و به قیمت ۸۶ هزار و ۶۷۸ تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال
3/37 درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. افزایش حجم معاملات در این اوراق نشانگر افزایش تقاضا در فصل تابستان است، اما مطابق با پیش‌بینی‌ها پس از اجرای قانون عدم اجازه فروش تا 2 ماه پس از خرید، روند قیمتی آنها تغییرات زیادی را سپری نمی‌کند. به این ترتیب، صف‌های خرید باقیمانده نشان می‌دهد که خریداران تمایلی به خرید اوراق مزبور در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت فعلی ندارند. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود این اوراق همچنان در محدوده 80 تا 90 هزار تومان حرکت کنند.




بازار نفت

کاهش نگرانی‌های عرضه نفت
در پایان معاملات هفتگی، قیمت نفت کاهش پیدا کرد و هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 77/103 دلار معامله شد. نفت برنت نیز به زیر 111 دلار رسید که علت اصلی این امر، توافق دولت لیبی با شورشیان مبنی بر بازگشایی دو پایانه اصلی صادرات نفت این کشور است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود صادرات این کشور افزایش 500 هزار بشکه‌ای را تجربه کند که سمت عرضه نفت را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ پیش از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) پیش‌بینی می‌کنند که عدم کاهش میزان صادرات نفت عراق در این هفته، بار دیگر منجر به کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت و در نتیجه رشد قیمت آن خواهد شد. بر این اساس، برای هفته جدید روند قیمت نفت کاهشی پیش‌بینی شده است.