یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بورس؛ منفی اما پرحجم
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل روند مثبتی را آغاز کرده بود اما در نهایت با افت 202 واحدی (معادل 3/0 درصد) مواجه شد و در نزدیکی 72 هزار واحد درجا زد. معاملات روز گذشته در حالی آغاز شد که بسیاری از صف‌های خرید باقی‌مانده از روز شنبه، عرضه شد که منجر به رشد شاخص تا محدوده 72 هزار و 400 واحدی نیز شد، اما در ادامه نمادهای «فارس» و «شبندر» که در مجموع 280 واحد اثر منفی روی شاخص گذاشتند باعث افت شاخص شدند. توجه به رشد قابل توجه حجم معاملات نسبت به میانگین روزهای گذشته نشان از پویایی بازار سهام طی روز گذشته داشت. اگر این روند در روزهای آتی ادامه پیدا کند و بار دیگر فضای منفی بر بورس حاکم نشود می‌توان انتظار بهبود اوضاع بازار سهام را داشت.


بازار ارز

نوسان دلار طبیعی است
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با شکستن کف حمایتی 3100 تومانی به قیمت 3 هزار و 95 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به کمتر از 3 درصد رسید. توسعه نسبی صادرات محصولات پتروشیمی در پی تعلیق کوتاه‌مدت تحریم‌ها منجر به ارزآوری بیشتر شرکت‌های پتروشیمی در بازار ارز شده است. بنابراین، سمت عرضه در بازار تقویت شده است؛ درحالی‌که به‌طور سنتی در ماه مبارک رمضان سمت تقاضا به علت کاهش نسبی فعالیت کارخانه‌ها افت پیدا می‌کند. همچنین، معامله‌گران در این بازار نسبت به روند مذاکرات خوش‌بین هستند که این امر بر تداوم روند نزولی قیمت دلار دامن زده است. با این حال، تغییرات اندک دلار در همین محدوده کاملا طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد که تداوم آن جای نگرانی ندارد.



بازار سکه

سکه به قیمت ابتدای سال
طی دومین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی مواجه و با قیمت 953 هزار تومان معامله شد و به این ترتیب، سکه به قیمت ابتدای سال خود بازگشت. تعطیل بودن بازار جهانی طلا، منجر شد تا سکه با دلار همگام و با کاهش قیمت همراه شود. در شرایط فعلی، تغییرات چندانی برای نرخ دلار پیش‌بینی نمی‌شود که عامل ثبات نسبی قیمت سکه به شمار می‌آید. از سوی دیگر، طلای جهانی روند مشخصی ندارد و گرچه عوامل افت قیمت تقویت شده‌اند، اما برخی عوامل افزاینده قیمت با این روند مقابله می‌کنند. بنابراین، ثبات محدوده فعلی برای طلای جهانی محتمل‌ترین سناریو پیش رو است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود سکه نیز روند کم‌نوسانی را در این روزها سپری کند.




بازار طلای جهانی

جدال عوامل افزاینده و کاهنده قیمت اونس
در آخرین روز معاملات هفتگی، اونس تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرد و با قیمت 1320 دلار بر هر اونس، بازدهی 4/0 درصدی را طی هفته گذشته به ثبت رساند. این در شرایطی است که آمار اقتصادی مطلوب آمریکا در خصوص کاهش نرخ بیکاری به عنوان عامل کاهنده اثر چندانی نداشت؛ اما برخی کارشناسان معتقدند اثر این عامل پس از تعطیلات به مناسبت روز استقلال در بازار ظهور پیدا می‌کند. از سوی دیگر، کاهش سفارش‌های کارخانه‌ها در آلمان نشان از تضعیف وضعیت صنعت این کشور دارد و همچنین برخی نگرانی‌ها در‌خصوص عدم توانایی بانک مرکزی اروپا و آمریکا برای کنترل نرخ تورم همچنان میان معامله‌گران وجود دارد که هر دو عامل در مقابل کاهش قیمت اونس مقاومت می‌کنند. بنابراین، روند حرکت قیمت اونس همچنان در ابهام است.



بازار اوراق مسکن

«تسه» درجا می‌زند
طی دومین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 4/0 درصدی مواجه و به قیمت 86 هزار و 330 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال 8/36 درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. گرچه افزایش تقاضا در فصل تابستان منجر شده است معاملات این اوراق همچنان مناسب باشد، اما با توجه به ثبات عوامل بنیادی مسیر حرکت آنها نوسانات کمی را تجربه می‌کند. در این شرایط، با جمع شدن سفته‌بازان از این بازار، تعادل بر معاملات حاکم است و صف‌های خرید باقی‌مانده نشان می‌دهد که خریداران تمایلی به خرید اوراق مزبور در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های فعلی ندارند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود این اوراق همچنان در محدوده 80 تا 90 هزار تومان به حرکت خود ادامه دهند.




بازار نفت

کاهش نگرانی‌های عرضه نفت
در پایان معاملات هفتگی، قیمت نفت کاهش پیدا کرد و هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 77/103 دلار معامله شد. نفت برنت نیز به زیر 111 دلار رسید که علت اصلی این امر، توافق دولت لیبی با شورشیان مبنی بر بازگشایی دو پایانه اصلی صادرات نفت این کشور است. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود صادرات این کشور افزایش 500 هزار بشکه‌ای را تجربه کند که سمت عرضه نفت را تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر، کارشناسان بلومبرگ پیش از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) پیش‌بینی می‌کنند که عدم کاهش میزان صادرات نفت عراق در این هفته، بار دیگر منجر به کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت و در نتیجه افت قیمت آن خواهد شد. براین‌اساس، برای هفته جدید روند قیمت نفت کاهشی پیش‌بینی شده است.