یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

«سبز»پوشی پویای بورس
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل رشد قابل توجه 1108 واحدی (معادل 5/1 درصد) را تجربه کرد و وارد کانال 73 هزار واحدی شد. مهم‌ترین‌ علت این امر، کاهش نرخ گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی از میانگین 265 تومان به 202 تومان است که منجر به کاهش هزینه‌های شرکت‌های این گروه می‌شود. پیش‌تر نیز مصوب شده بود که محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ ارز آزاد محاسبه شود که می‌تواند به سودآوری شرکت‌های پتروشیمی با حدود 25 درصد ارزش کل بازار منتهی شود. بازار نیز به این اخبار واکنش مثبت نشان داد و حجم معاملات بالا نشان از پویایی بازار دارد. بنابراین، بازار سهام در پی حمایت‌های جدی جان تازه‌ای گرفت که احتمال ادامه روند نسبتا صعودی را تقویت خواهد کرد.




بازار ارز

انتظار فرسایشی دلار برای «مذاکرات»
دیروز، دلار با رشد 35 تومانی مواجه و به قیمت 3 هزار و 140 تومان معامله شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها، دلار در محدوده 3‌هزار و 100‌تومانی نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند. علت اصلی این امر، انتظار بازار برای رسیدن سیگنالی از مذاکرات هسته‌ای است که اجازه حرکت خارج از محدوده فعلی را نمی‌دهد. درحالی‌که برخی انتظار تمدید توافقات موقت ژنو را دارند، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا اشاره کرده که همه تلاش دارند تا به توافق کامل برسند و صحبتی از تمدید در حال حاضر وجود ندارد. وی با اشاره به باقی بودن پرانتزها و اختلافات میان ایران و 1+5 عنوان می‌کند مصمم هستیم برای توافقات سنگ‌تمام بگذاریم. بر این اساس، تا زمانی که سیگنال مشخصی به معامله‌گران نرسد، نباید انتظار تغییرات شدید قیمت دلار را داشت.



بازار سکه

سکه با دلار همگام شد
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی مواجه و با قیمت 958 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی است که طلای جهانی در محدوده قبلی خود نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند. اما رشد نسبی قیمت دلار منجر به افزایش قیمت سکه طی معاملات دیروز شد. حالت انتظاری در دو بازار ارز و طلای جهانی منجر می‌شود تا سکه نیز تغییرات زیادی را طی این روزها تجربه نکند. طی یکی، دو ماه اخیر سکه بین 940 تا 970 هزار تومان حرکت کرده است که در مدت مزبور، عموما در قیمت‌های نزدیک به قیمت فعلی حرکت کرده است که نشان‌دهنده محدوده مقاوم حرکت سکه در این دوران است.




بازار طلای جهانی

اونس گرفتار محدوده قیمتی قدرتمند
دیروز، طلای جهانی رشد ملایمی را تجربه کرد و به قیمت 1318 دلار بر هر اونس رسید. برخی کارشناسان علت این امر را افزایش سهم طلا در دارایی‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند. اما نگاه کاهشی براساس گزارش‌های آماری اقتصاد آمریکا اجازه افزایش بیشتر قیمت را نداد. در واقع، عوامل ضد و نقیض در رابطه با این بازار وجود دارد که اجازه خروج قیمت از محدوده فعلی را نمی‌دهد. تکنیکالیست‌ها نیز در شرایط فعلی کف حمایتی 1300 و سقف مقاومتی 1330 دلاری را برای طلای جهانی قدرتمند عنوان می‌کنند. از سوی دیگر، معامله‌گران در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) در روز جاری هستند که ممکن است موجب تغییر محدوده حرکتی فعلی شود.



بازار اوراق مسکن

افزایش تقاضا در «تسه»
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 9/0‌درصدی مواجه و به قیمت 87 هزار و 846 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال 2/39درصد بازدهی را به ثبت رساندند. افزایش حجم معاملات در پی افزایش تقاضا در فصل تابستان طی معاملات روز گذشته به چشم می‌خورد که همین امر منجر به رشد ملایم قیمت اوراق مزبور شد. گرچه آخرین معامله «تسه» در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پایانی صورت گرفته است، اما احتمال رشد چشم‌گیر قیمت‌ها در این اوراق اندکی دور از ذهن است. بنابراین، حرکت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده فعلی محتمل‌ترین سناریو پیش‌رو خواهد بود.




بازار نفت

فروکش هیجانات عراق در بازار نفت
طی معاملات روز گذشته، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/103 دلار معامله شد که افت ملایمی را تجربه کرد. نفت برنت نیز به قیمت خود پیش از درگیری‌های عراق بازگشت که نشان‌دهنده فروکش هیجانات ناشی از این عامل ژئوپلیتیک است. در این رابطه، افزایش صادرات لیبی پیرو بازگشایی دو پایانه مهم این کشور پس از یک سال، عامل دیگری است که کاهش قیمت نفت را رقم زده است. بنابراین، با کاهش اثر عوامل ژئوپلیتیک، قیمت نفت را روند اقتصاد جهانی تعیین خواهد کرد. از سوی دیگر، براساس بررسی بلومبرگ میزان موجودی نفت خام آمریکا طی هفته سپری شده کاهش داشته است که عامل افزاینده قیمت نفت خام آمریکا خواهد بود. بنابراین، روند قیمت نفت نیز احتمالا کم نوسان ادامه پیدا کند تا وضعیت اقتصاد جهانی وضوح بیشتری پیدا کند.