یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تشدید نگرانی سهامداران
روز گذشته، شاخص کل با افت 330 واحدی (معادل 45/0 درصد) مواجه شد. این در شرایطی است که بازار سهام طی هفته گذشته روند مثبتی را پیرو برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود وضعیت صنایع سپری می‌‌کرد. در این میان، اما صنعت خودرو که از ابتدای سال به لیدر جدید بازار سهام تبدیل شده بود، بار دیگر وارد ابهام در قیمت‌گذاری شد. به عبارت دقیق‌تر، در حالی شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت خودروهای داخلی گرفت که برخی نمایندگان مجلس این اقدام را غیر‌قانونی اعلام کردند. همچنین، به گفته مراجع رسمی، مذاکرات هسته‌ای گرچه پیشرفت‌های مناسبی داشته، اما هنوز فاصله میان طرفین در برخی موارد زیاد است. این مسائل‌ منجر به نگرانی مجدد سهامداران از وضعیت بازار سهام در رابطه با سیاست‌های داخلی و خارجی شد. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود شاخص بورس در این روزها تمایل به افت اما به صورت ملایم داشته باشد.




بازار ارز

نوسان دلار در پی اخبار ضد و نقیض «مذاکرات»
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا رشد ملایمی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 130 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 8/3 درصد رسید. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی 3100 تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که اخبار ضد و نقیضی در خصوص مذاکرات به گوش می‌رسد. بر این اساس، به گفته مقامات رسمی آمریکایی و ایرانی پیشرفت‌های مناسبی در رابطه با توافقات انجام شده است، اما در خصوص زمان لغو کامل تحریم‌ها و ظرفیت هسته‌ای (تعداد سانتریفیوژها) هنوز اختلاف بسیار است. به گفته این مراجع رسمی، احتمال دارد زمان مذاکرات تمدید شود که تداوم وضعیت بلاتکلیفی را برای معامله‌گران به همراه خواهد داشت. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود کف 3100 تومان برای دلار همچنان قدرتمند باقی بماند.



بازار سکه

رشد ملایم سکه در پی دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با 2 هزار تومان رشد مواجه و با قیمت 965 هزار و 500 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی 3/1 درصدی را به ثبت رساند. بنابر آنچه پیش‌بینی شده بود، تعطیل بودن بازار طلای جهانی و نوسان اندک قیمت دلار منجر شد تا سکه روز کم تغییری را تجربه کند. دلار که همچنان در انتظار مذاکرات هسته‌ای است با توجه به احتمال تمدید زمان مذاکرات، پیش‌بینی می‌شود در همین محدوده 3100 تا 3200 تومان نوسان داشته باشد و از این منظر اثرگذاری اندکی روی قیمت سکه خواهد داشت. از سوی دیگر، پیش‌بینی‌ها در رابطه با قیمت طلای جهانی افزایشی است؛ بر این اساس، در این روزها روند افزایشی برای قیمت سکه پیش‌بینی می‌شود.



بازار طلای جهانی

رشد اونس در پی ابهامات
طی آخرین روز معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افزایش مواجه و با قیمت 1339 دلار معامله شد. گرچه طی نشست فدرال رزرو، تصمیماتی مبنی بر پایان دادن به خرید اوراق قرضه در ماه اکتبر (اواسط مهر) گرفته شد، اما مشروط بودن اجرای این تصمیم به پیشرفت اقتصادی و از سوی دیگر پایین نگه داشتن نرخ بهره در شرایط فعلی، منجر به نگرانی معامله‌گران از وضعیت اقتصادی و در نتیجه روی آوردن به سمت طلا شد. از سوی دیگر، مشکلات ژئوپلیتیک به‌ویژه درگیری‌های رژیم صهیونیستی در غزه منجر به تشدید تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران محافظه کار شد. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 17 نفر (از 25 کارشناس) روند افزایشی، 6 نفر مسیر کاهشی و 2 نفر وضعیت کم‌نوسان را برای قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند که تداوم نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی و مشکلات ژئوپلیتیک دلایل روند صعودی عنوان شده‌اند.



بازار اوراق مسکن

«تسه» در مرز سقف مقاومتی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 1/2 درصدی مواجه و به قیمت 90 هزار و 97 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال بازدهی 7/42درصدی را به ثبت رساندند. در این شرایط، رونق بازار مسکن در فصل تابستان منجر به افزایش تقاضای اوراق مزبور شده است و در نتیجه باعث رسیدن قیمت «تسه»ها به سقف مقاومتی 90 هزار تومان شد. در این خصوص، شناور شدن سقف تسهیلات مسکن موضوع جدیدی است که میان مسوولان بخش مسکن و سیستم بانکی مطرح شده است که در صورت تصویب، احتمال افزایش سقف وام وجود دارد که می‌تواند یکی از دلایل رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن به شمار آید. با این حال، «تسه»ها به‌منظور رشد بیشتر نیاز به عبور از سقف مقاومتی 90 هزار تومانی دارند.



بازار نفت

نفت نگران عرضه نیست
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با شکست کف حمایتی 103 دلار، به قیمت 8/100 دلار بر هر بشکه معامله شد. افزایش ذخایر در کوشینگ، بزرگ‌ترین پایانه نفت آمریکا، عامل اصلی افت قیمت WTI به شمار می‌آید. همچنین، با بازگشایی دو پایانه صادرات نفت در لیبی، صادرات این کشور با افزایش دو برابری نسبت به ماه گذشته به 350 هزار بشکه در روز رسیده است. در خصوص عراق، دومین صادرکننده نفت اوپک، نیز اثرگذاری اندک درگیری‌ها در شمال این کشور روی صادرات نفتی و همچنین پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با کاهش سهم اوپک در بازار جهانی نفت وجود دارد منجر به کاهش نگرانی عرضه نفت شده است. در این شرایط، گرچه برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضای نفت در سال آینده حکایت دارند، اما تقویت سمت عرضه کاملا این مساله را پوشش می‌دهد.