یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
حمایت جدی حقوقی‌ها از بورس
روز گذشته، شاخص کل با رشد ملایم 121 واحدی (معادل 17/0 درصد) مواجه شد و به این ترتیب، زیان 2/7 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند. مطابق با پیش‌بینی‌ها افزایش حد اعتبارگیری سهامداران حقوقی منجر شده است تا حجم معاملات افزایش پیدا کند و این اشخاص به خوبی از بازار سهام حمایت کنند. از سوی دیگر، سهامداران حقیقی احتیاط بیشتری دارند و با توجه به نامعلوم بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای کمتر وارد بازار سهام می‌شوند. در این شرایط، الزام بانک‌ها به فروش سهام در اختیار خود و دارایی‌های منقول و غیر‌منقول می‌تواند خبر مهمی برای این گروه قلمداد شود. این امر که با هدف حمایت از صنعت کشور و خروج بانک‌ها از بنگاهداری انجام می‌شود، می‌تواند در بلندمدت به نفع شرکت‌های بورسی که بخش عمده‌ای از صنعت کشور هستند نیز باشد.




دلار درجا زد
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند و به قیمت ۳ هزار و ۱۳۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۸/۳ درصد رسید. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی ۳۱۰۰ تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که اخبار مشخصی در خصوص مذاکرات به گوش نمی‌رسد. گفت‌وگوی دوجانبه میان ظریف و کری، وزرای امور خارجه کشور و آمریکا انجام شد که به گزارش نیویورک تایمز، به‌رغم پیشرفت‌های مناسب، هنوز فاصله میان مواضع آنها زیاد است. بر‌اساس این گزارش، هر دو طرف دارای خط قرمزهایی هستند که از سوی دولت‌ها تعیین شده است و در نتیجه روزهای سختی برای مذاکرات در پیش است. با توجه به تداوم وضعیت بلاتکلیفی برای معامله‌گران پیش‌بینی می‌شود، کف ۳۱۰۰ تومان برای دلار همچنان قدرتمند باقی بماند.





تداوم روزهای کم نوسان سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با ۱۵۰۰ تومان افت مواجه و به قیمت ۹۶۴ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی ۲/۱ درصدی را به ثبت رساند. در واقع، ثبات قیمت دلار نتوانست، اثری روی قیمت سکه داشته باشد و طلای جهانی نیز که بر‌خلاف انتظارات با افت قیمت مواجه شد، منجر به کاهش ملایم قیمت سکه در بازار داخل شد. دلار که همچنان در انتظار مذاکرات هسته‌ای است با توجه به احتمال تمدید زمان مذاکرات، پیش‌بینی می‌شود، در همین محدوده ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان نوسان داشته باشد و از این منظر اثرگذاری اندکی روی قیمت سکه خواهد داشت. از سوی دیگر، نشست‌های مهمی در این هفته در سراسر دنیا وجود دارد که روی قیمت طلای جهانی اثرگذار خواهد بود. بر این اساس، می‌توان عنوان کرد که قیمت سکه نیز روند نسبتا مبهمی را داشته باشد.



افت اونس برخلاف انتظارات
روز گذشته، در حالی که بسیاری از کارشناسان روند صعودی را برای قیمت طلا پیش‌بینی کرده بودند، هر اونس طلای جهانی با افت مواجه و با قیمت 1320 دلار معامله شد. برخی علت این افت قیمت را شناسایی سود معامله‌گران پیرو افزایش قابل توجه قیمت طلا طی هفته گذشته می‌دانند که منجر به تقویت طرف عرضه در این بازار شد، اما رشد کلیه بازارها در آسیا، اروپا و آمریکا دلیل مهم‌تری است که باعث افت قیمت طلا به عنوان بازار رقیب شد. در این شرایط، خبرهای مهم اقتصادی به‌ویژه در مورد چین و آمریکا در راه است که می‌تواند وضعیت بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان می‌توان به سخنرانی یلن، رئیس فدرال رزرو، در کنگره آمریکا اشاره کرد که احتمال می‌رود، طی آن مواضع بانک مرکزی و زمان افزایش نرخ بهره را مشخص کند.



شکست سقف مقاومتی «تسه»
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 91 هزار و 144 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال بازدهی 4/44درصدی را به ثبت رساندند. در این شرایط، رونق بازار مسکن در فصل تابستان منجر به افزایش تقاضای اوراق مزبور شده است و در نتیجه منجر به شکست سقف قیمت 90 هزار تومانی «تسه»ها شد. در این خصوص، شناور‌شدن سقف تسهیلات مسکن موضوع جدیدی است که میان مسوولان بخش مسکن و سیستم بانکی مطرح شده است که در صورت تصویب، احتمال افزایش سقف وام وجود دارد و یکی از دلایل رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن به شمار آید. با این حال، عبور «تسه»ها از سقف مقاومتی خود نگرانی را برای برخی افراد به وجود آورده است که می‌تواند با ادامه این مسیر افزایشی مقابله کند.



حرکت نفت در کف حمایتی جدید
دیروز، نفت خام آمریکا بار‌دیگر افت ملایمی را تجربه کرد و به قیمت ۵/۱۰۰ دلار بر هر بشکه معامله شد. مطابق با آنچه پیش‌تر نیز اشاره شده بود، نگرانی از عرضه نفت خام کاهش یافته و همین امر منجر به افت قیمت نفت طی روزهای اخیر شده است. افزایش ذخایر نفت آمریکا، افزایش صادرات نفت لیبی و عدم اثرپذیری صادرات نفت عراق از درگیری‌های داعش، مهم‌ترین‌ عوامل عرضه کافی نفت خام محسوب می‌شوند. در این شرایط، به عقیده کارشناسان با توجه به عوامل ژئوپلیتیک به‌ویژه حمله رژیم صهیونیستی به غزه، افت بیشتر قیمت نفت با مقاومت جدی مواجه خواهد بود. در این رابطه، احتمال افزایش تقاضای نفت با توجه به امید به رونق اقتصاد جهانی نیز از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری می‌کند. بنابراین، روند کم‌نوسان قیمت نفت سناریو محتملی در این روزها خواهد بود.