یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. هفته آرام بورس تهران
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس افت ملایم ۳/۰ درصدی را تجربه کرد و همچنان در مدار ۷۴ هزار واحدی باقی ماند. انتظار درخصوص مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان یکی از عوامل مهم اثرگذار بر بازار سهام منجر به احتیاط هر چه بیشتر معامله گران شده است. در این رابطه، گرچه عموم کارشناسان از بسته خروج از رکود غیرتورمی دولت استقبال کرده ‌اند، اما هنوز نقدهایی بر آن وارد است که موجب شده سهامداران تا تعیین تکلیف نهایی بیشتر به‌عنوان نظاره گر عمل کنند تا مشارکت‌کننده در معاملات. کاهش نسبی حجم معاملات گواهی بر این ادعا است؛ با این حال باید در نظر داشت تداوم این روند نشانه‌های ورود مجدد بازار سهام به حالت رکود را تقویت خواهد کرد. بنابراین، تا زمانی که تغییری در شرایط مزبور ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار تغییر عملکرد بورس را داشت.



افت و خیزهای آرام دلار
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا افت ملایمی را تجربه کرد و با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۱۲۵ تومان رسید. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به ۶/۳ درصد نزول پیدا کرد. در این شرایط، رئیس کل بانک مرکزی از یکسان‌سازی نرخ ارز در نخستین فرصت ممکن خبر داده که منجر به نگاه کاهشی به روند بلندمدت قیمت‌ها در این بازار شده است. از سوی دیگر، فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با اشاره به شرایط فعلی از عدم برنامه بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان سال ۹۳ سخن گفته است. همچنین، درخصوص مذاکرات هسته‌ای سیگنال مشخصی وجود ندارد. بنابراین، تداوم روند کم نوسان فعلی دلار در این روزها محتمل ترین سناریو پیش رو است.



قفل شدن قیمت سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید بدون تغییر باقی ماند و به همان قیمت ۹۵۴ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی ۱/۰ درصدی خود از ابتدای سال را حفظ کرد. ثبات قیمتی در بازار ارز و طلای جهانی مهم‌ترین عامل عدم تغییر قیمت سکه است. در این شرایط، دلار تمایلی برای خروج از محدوده نوسان فعلی خود ندارد و از این منظر نمی‌توان انتظار تغییر قیمت سکه را داشت. از سوی دیگر، طلای جهانی در وضعیت مبهمی قرار دارد و کارشناسان نیز پیش‌بینی‌های ضدونقیضی ارائه می‌دهند؛ علت این امر غالب بودن عوامل روانی بر عوامل بنیادی در این بازار است. این مساله باعث باقی ماندن قیمت اونس در محدوده بالای ۱۳۰۰ دلار شده است. بر این اساس، خنثی بودن عوامل اثرگذار بر سکه نمی‌تواند روند قیمتی آن را تغییر قابل توجهی دهد.



عدم قطعیت در بازار طلا
دیروز، طلای جهانی به قیمت ۱۳۰۸ دلار بر هر اونس معامله می‌شد. این در حالی بود که طی معاملات، ناآرامی‌های منطقه‌ای و عدم اطمینان نسبت به اتمام دوران احیای اقتصاد جهانی منجر به افزایش تقاضا از سوی افراد محافظه کار و در نتیجه رشد قیمت طلا شده بود؛ اما رسیدن قیمت‌ها به بالای ۱۳۱۵ دلار منجر شد تا برخی معامله‌گران شناسایی سود کرده و با افزایش عرضه بار دیگر باعث کاهش قیمت اونس به سطوح قبلی شدند. از سوی دیگر، تقاضای فیزیکی که به طور سنتی با نزدیک شدن به فصل پاییز در آسیا افزایش می‌یافت، در حال حاضر تغییر چندانی پیدا نکرده است. برخی کارشناسان علت این امر را عدم تغییر در محدودیت‌های وارداتی هند و کافی بودن موجودی در اختیار تولیدکنندگان چینی عنوان می‌کنند. بنابراین عدم قطعیت موجود در این بازار پیش‌بینی‌ها را دشوار کرده و روند کم نوسان محتمل‌تر است.


هفته‌ای مثبت برای «تسه»ها
در پایان معاملات هفته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) رشد هفتگی 3/3 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 94 هزار و 172 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی 2/49 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساندند. در واقع امیدواری نسبت به بهبود اوضاع مسکن و خروج این بازار از رکود عمیق و طولانی طی یکی، دو سال اخیر منجر شده است تا در حال حاضر افزایش تقاضا برای خرید مسکن را شاهد باشیم. در این رابطه، در فصل تابستان نیز که به طور تاریخی همواره رونق معاملات مسکن مشاهده می‌شود، عامل دیگری است که تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن را تقویت کرده است. با این حال، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها منجر می‌شود تا نرخ بهره واقعی وام مسکن به مقادیر بالایی برسد؛ بنابراین خریداران باید با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کنند.



تقویت عوامل کاهش قیمت نفت
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/۹۷ دلار معامله شد. آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) پیش‌بینی کرده است تولید نفت در آمریکا به بیشترین مقدار خود طی ۲۷ سال اخیر خواهد رسید. این سازمان گرچه تا پایان سال افزایش تقاضا را پیش‌بینی کرده، اما این میزان رشد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. بنابراین، تقویت طرف عرضه و عدم رشد متناسب طرف تقاضا منجر به افت قیمت نفت آمریکا شده است. از سوی دیگر، نامشخص بودن اثر واقعی درگیری‌های منطقه‌ای باعث بی‌تفاوتی معامله‌گران به این مسائل شده‌ است. همچنین افزایش تولیدات اوپک نیز با تقویت طرف عرضه، کاهش قیمت نفت برنت را به همراه داشت. از سوی دیگر، آمار اقتصادی چین علامت خطری درخصوص احیای اقتصادی این کشور به‌عنوان دومین مصرف‌کننده نفت خام جهان نشان می‌دهد که تضعیف طرف تقاضا را در پی دارد.