یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

کنترل شاخص در روزهای بی‌رمق
دیروز، شاخص کل بورس با افت 107 واحدی (معادل 15/0 درصد) همراه شد. تعداد معاملات بلوکی که عموما به منظور حفظ شاخص کل انجام می‌شود همچنان به چشم می‌خورد که باز هم ناموفق بود. این در شرایطی است که حجم معاملات کاهش چشمگیری داشته و نشانه‌های رکود تعمیق یافته است. گرچه گزارش‌های بانک مرکزی نشان از تغییر مسیر رشد اقتصادی از منفی 7 درصد به مثبت 8/0 درصد حکایت دارد که می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه کشور محسوب شود، اما بورس برای رشد بیشتر نیازمند محرک‌های قوی‌تری است و رشد پیش‌بینی شده 2 درصدی تا پایان سال نمی‌تواند جذابیت خیلی زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار ایجاد کند. در این میان، احتیاط معامله‌گران به دلیل در پیش‌بودن مذاکرات هسته‌ای (مهم‌ترین محرک اقتصادی) کاملا به چشم می‌خورد که وضعیت ملایم شاخص کل را طبیعی می‌نمایاند.



بازار ارز

نوسان ارز در محدوده جدید
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 160 تومان معامله شد. دلار که بیش از یک ماه در محدوده 3100 تا 3150 حرکت می‌کرد، در پی اعمال برخی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در بالای این محدوده قرار گرفت. این افزایش هیجانی قیمت دلار در حالی انجام شد که مذاکرات روند گذشته خود را ادامه می‌دهد و دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی روند آن را مثبت ارزیابی می‌کنند. دلار چهارمین روز متوالی است که بالای 3150 تومان حرکت می‌کند و شاید بتوان عنوان کرد که محدوده جدیدی برای حرکت پیدا کرده است. گرچه در صورت ثبات شرایط، انتظاری مبنی بر رشد بیشتر قیمت دلار وجود ندارد، اما سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند جهش‌های قیمتی را در این بازار ایجاد کند.



بازار سکه

سایه سنگین‌تر اونس بر بازار سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ملایم 1500 تومانی به قیمت 948 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که افزایش 10 تومانی قیمت دلار نتوانست از کاهش قیمت سکه جلوگیری کند؛ در واقع طلای جهانی با افت قابل توجه 17 دلاری، حتی کف 1270 دلاری را نیز در برهه‌ای از زمان شکست و باعث کاهش قیمت سکه شد. در این شرایط، انتظار نوسان در قیمت دلار چندان به چشم نمی‌خورد و از این منظر نمی‌توان انتظار تغییر قیمت در بازار سکه را داشت. همچنین، روند کاهشی قیمت طلای جهانی با مقاومت جدی عوامل ژئوپلیتیک به ویژه درگیری‌های اوکراین- روسیه مواجه است. از سوی دیگر، کف قیمتی 940 هزار تومانی سکه طی ماه‌های اخیر، نسبتا قدرتمند نشان داده است؛ بنابراین، با توجه به موارد یادشده احتمال کاهش قیمت سکه به زیر این مبالغ کمتر به نظر می‌رسد.



بازار طلای جهانی

شکست کف ۱۲۷۰ دلاری اونس
طی معاملات روز گذشته، طلای جهانی افت قابل توجهی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1270 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. به این ترتیب، حتی در برهه‌ای از زمان توانسته بود از کف 1270 دلاری نیز پایین‌تر رود. تداوم محرک‌های اقتصادی، سیاستی است که بانک مرکزی اروپا در نظر دارد. این امر به منظور جلوگیری از کاهش تورم در این منطقه صورت گرفته است که موجب رشد بازارهای سهام و کاهش ارزش یورو می‌شود (عامل کاهنده قیمت طلا). همچنین، آمار اقتصادی نامناسب چین، نخستین مصرف‌کننده شمش طلا، منجر شده است تا تقاضای فیزیکی این فلز زرد تضعیف شود. رشد شاخص دلار آمریکا، عامل دیگری است که کاهش قیمت دلار را تشدید می‌کند. با این حال، تنش‌های اوکراین-روسیه همچنان باقی است و در مقابل افت قیمت اونس مقابله می‌کند.



بازار اوراق مسکن

تقاضای «تسه»ها همچنان بالا است
دیروز اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 9/0 درصدی مواجه و به قیمت 94 هزار و 89 تومان معامله شدند. حذف سفته‌بازی از این بازار در پی اعمال محدودیت‌ها سبب شده است مسوولان فرابورس به دنبال افزایش عرضه اوراق باشند و این حجم تقاضا را تامین کنند. علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، در رابطه با مشکل تاریخ اعتبار اوراق تسهیلات مسکن می‌گوید: این مساله مدتی است که مطرح شده و علت آن نگاه پس‌اندازی به این اوراق است؛ این در حالی است که متقاضیان زمانی که نیاز به این تسهیلات دارند باید اقدام به خرید کنند. در این شرایط، دیگر نگرانی درخصوص پایان اعتبار این اوراق وجود نخواهد داشت و همه «تسه»ها صرف دریافت وام می‌شود. با این حال، نوسان در محدوده 90 تا 100 هزار تومان محتمل‌ترین سناریوی پیش رو است.



بازار نفت

نشانه‌های ضعف تقاضای نفت پررنگ‌تر است
دیروز نفت خام آمریکا به قیمت 2/95 دلار در هر بشکه معامله می‌شد. گرچه طی هفته گذشته، بهبود آمار اقتصادی آمریکا سیگنالی مبنی بر افزایش تقاضا به وجود آورده بود، اما این مهم به اندازه کافی برای رشد قیمت نفت کافی نبود. به عبارت دقیق‌تر، افت وضعیت اقتصادی آلمان، چین و به‌طور کلی اروپا، نشان‌دهنده کاهش تقاضای جهانی نفت است و آمریکا به تنهایی نمی‌تواند این کاهش تقاضا را جبران کند. همچنین میزان صادرات نفت کشورهای عضو اوپک افزایش یافته است که گواهی بر عدم اثرگذاری ناآرامی‌های عراق روی صادرات این کشور است (تقویت عرضه). با این حال، عوامل ژئوپلیتیک نظیر درگیری‌ها در لیبی و اوکراین همچنان در مقابل افت بیشتر قیمت نفت مقاومت می‌کند. همچنین ارائه آمار اقتصادی آمریکا در این روزها می‌تواند در صورت مطلوب بودن از افت قیمت نفت جلوگیری کند.