یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بیشترین افت هفتگی در دو ماه گذشته
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت 111 واحدی (معادل 15/0 درصد) همراه شد. به این ترتیب، شاخص کل زیان 6/1 درصدی را که در دو ماه گذشته بی‌سابقه بود، به ثبت رساند. طی این هفته، با انجام معاملات بلوکی، تلاش‌های زیادی جهت نگهداری شاخص کل صورت گرفت. بر این اساس، گرچه میانگین حجم و ارزش معاملات روزانه افت چندانی پیدا نکرد، اما اگر این معاملات بلوکی حذف شوند، تعمیق رکود در این بازار مشهود است. شاید مهم‌ترین علت این امر، جدی شدن مذاکرات هسته‌ای با نزدیک شدن به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد؛ به این ترتیب، برخی نگرانی‌ها درخصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که باعث احتیاط سهامداران شده است. با این حال تا دریافت سیگنال مشخص از مذاکرات، انتظار نمی‌رود جهش یا ریزش شدیدی در بازار مشاهده شود.



بازار ارز

فروکش هیجانات معامله‌گران دلار
در پایان هفته گذشته، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 175 تومان معامله شد و توانست بازدهی هفتگی 4/1 درصدی را به ثبت برساند. این در شرایطی بود که در ابتدای هفته گذشته، تحریم‌های جدید آمریکا باعث رشد قیمت دلار و حرکت آن در بالای 3150 تومان شد به‌طوری که حتی تا 3190 تومان نیز رسید. اما در ادامه هفته، اخبار مثبت مذاکرات دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها نشان داد که این مساله اثری روی روند مذاکرات هسته‌ای نداشته است. در این شرایط، رئیس بانک مرکزی عنوان کرده است: مشکلی جهت یکسان‌سازی نرخ ارز وجود ندارد و فقط منتظر آرامش در فضای بین‌المللی هستیم. همچنین دومین قسط مربوط به دلارهای بلوکه شده نفتی سبب شد تا قیمت دلار اندکی تعدیل شود. بنابراین بازگشت قیمت دلار به سطوح قبلی، محتمل‌ترین سناریوی پیش رو است.



بازار سکه

ثبات سکه در جدال عوامل داخلی و خارجی
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید به قیمت 947 هزار تومان معامله شد و به این ترتیب زیان 16/0 درصدی را طی هفته گذشته به ثبت رساند. طی هفته گذشته، قیمت دلار در بازار آزاد حدود 45 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، اما در مقابل طلای جهانی نیز افت شدید حدود 30 دلاری را به ثبت رساند. بر این اساس، حرکت خلاف جهت این دو عامل منجر شد تا سکه به نوعی دچار قفل قیمتی شود و طی هفته گذشته نوسانات اندکی را در محدوده 951-947 هزار تومان تجربه کند. در این شرایط، دلار در صورت عدم انتشار اخبار خاصی از مذاکرات هسته‌ای، آماده افت بیشتر است و با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، انتظار می‌رود سکه نیز افت ملایمی را به ثبت رساند.


بازار طلای جهانی

اونس در انتظار آمار بیکاری آمریکا
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی افت و خیزهایی را در محدوده 1275-1255 دلار تجربه کرد، اما عموما در نزدیکی 1260 دلاری حرکت کرد؛ به این ترتیب، اونس طلا در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1265دلار معامله می‌شد. بهبود آمار اقتصادی آمریکا همچنان باعث رشد شاخص دلار آمریکا شده و روند نزولی طلا را تقویت کرده است؛ این در حالی است که ثبات نسبی قیمت‌ها در محدوده مزبور سبب شده است تا معامله‌گران در انتظار آمار نرخ بیکاری آمریکا باشند. کاهش نرخ بیکاری عامل دیگری است که افت قیمت طلا را به‌دنبال دارد. از سوی دیگر، عوامل ژئوپلیتیک که کف‌های حمایتی را ایجاد کرده‌اند، اکنون وضعیت مشخصی ندارند و در‌نتیجه واکنش اندک بازار به آنها را سبب شده‌اند. در این میان، می‌توان به احتمال آتش بس اوکراین-روسیه اشاره کرد که ابهامات زیادی دارد.



بازار اوراق مسکن

معاملات متعادل «تسه»ها
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 4/0 درصدی مواجه و به قیمت 94 هزار و 513 تومان معامله شدند. به‌این‌ترتیب، بازدهی هفتگی 7/1 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که آخرین معاملات در قیمت‌های اندکی پایین‌تر از قیمت پایانی صورت گرفت که نشان از قیمت‌های متعادل این اوراق در شرایط فعلی دارد. در این رابطه، علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق از راه‌اندازی صندوق بازارگردانی اختصاصی اوراق تسهیلات خرید مسکن توسط مدیران بانک مسکن خبر داده و معتقد است این امر تعادل در این بازار را برمی‌گرداند و دیگر شاهد جهش‌های قیمتی در این بازار نخواهیم بود. بر این اساس، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، نوسان در محدوده 100-90 هزار تومانی همچنان محتمل‌ترین سناریوی پیش رو برای این اوراق است.



بازار نفت

ثبات نسبی قیمت نفت
روز پنج‌شنبه در پی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) مبنی بر کاهش موجودی گازوئیل آمریکا، قیمت WTI افزایش پیدا کرد؛ اما در گزارشی دیگر مشاهده شد طی هفته گذشته، پالایشگاه‌های آمریکا با 3/93 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند (2/0 درصد افت) و این امر با سیگنالی مبنی‌بر کاهش تقاضا، باعث افت مجدد قیمت نفت خام شد. به این ترتیب، در لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/94 دلار معامله می‌شد. به عقیده برخی کارشناسان، ورود به فصل توفان‌ها (اواخر تابستان در آمریکا توفان‌هایی از سمت اقیانوس اطلس می‌آید) باعث کاهش تقاضای سوخت وسایل نقلیه می‌شود که سمت تقاضای نفت را تضعیف می‌کند، گرچه پیش‌بینی‌ها بیشتر مسیر کاهشی را نشان می‌دهد، اما این افت ملایم خواهد بود. در میان عوامل افزایشی، کارشناسان بلومبرگ، عرضه نفت آمریکا در این هفته را کاهشی پیش‌بینی کرده‌اند.