یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم رشدهای آرام شاخص کل
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد ملایم 62 واحدی (معادل 09/0 درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، پس از آنکه شاخص کل، 7 هفته متوالی را منفی پشت سر گذاشته بود، هفته گذشته با 5/0 درصد رشد همراه شد. در این مدت، حجم و ارزش معاملات بورس به حداقل خود رسید؛ به‌طوری که حتی رکورد کمترین حد ارزش معاملات روزانه، طی یک سال اخیر شکسته شد. دور جدید مذاکرات هسته‌ای در نیویورک و انتظار برای گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی، مهم‌ترین عوامل احتیاط سهامداران برای انجام معامله و تغییر سبد سرمایه‌گذاری آنها محسوب می‌شوند. در این شرایط، بورس تهران هنوز محرک کافی برای جذب سرمایه‌های جدید را ندارد و در نتیجه کمبود نقدینگی‌های موجود در بازار، کاهش حجم معاملات وافت و خیزهای آرام شاخص کل را رقم زده است.


بازار ارز

دلار بالاتر از ۳۲۰۰ تومان باقی ماند
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 205تومان معامله شد و به این ترتیب، طی هفته گذشته افت ملایم 3/0 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی بود که اواسط هفته، قیمت دلار افت نسبی را تجربه کرد و تا کف 3180 تومان نیز پایین آمد اما در ادامه بار دیگر قیمت دلار به بالای 3200 تومان بازگشت. به نظر می‌رسد سقف جدیدی که در مقابل رشد قیمت دلار مقاومت می‌کند، 3 هزار و 220 تومان باشد که از پایان خرداد‌ماه شکسته نشده است. با این حال، مهم ترین عاملی که در این روزها می‌تواند تعیین‌کننده قیمت دلار باشد، روند مذاکرات هسته‌ای است. در این رابطه، وضعیت مذاکرات همچنان ابهامات قبلی را دارد و به گفته دیپلمات‌های کشور و همتایان غربی آنها، گرچه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، اما هنوز اختلافات زیاد است.



بازار سکه

مقاومت سکه در مقابل ریزش
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت 6/0درصدی به قیمت 925 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت‌های دلار و طلای جهانی به ترتیب 3/0 و 9/0 درصد افت قیمت را تجربه کردند. این امر نشان از مقاومت سکه پس از عبور از کف 920 هزار تومانی در مقابل ریزش بیشتر دارد؛ مثبت شدن حباب سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش واقعی سکه طلا) از ابتدای هفته گذشته گواهی بر این ادعا است. در این شرایط، به گزارش «ایسنا» محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، روند قیمت سکه تا اواسط این هفته را بدون نوسان چشمگیر عنوان کرده است. با این حال، در روز جاری توجه به یک نکته ضروری است و آن رشد حدود 10 دلاری طلای جهانی طی روز گذشته است که می‌تواند اثر خود را امروز در بازار سکه نشان دهد.



بازار طلای جهانی

رشد ناپایدار اونس طلا
دیروز در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی بود که پنج‌شنبه، این فلز زرد تا نزدیکی 1200 دلار نیز سقوط کرده بود، اما توقف رشد بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا، سبب رشد مجدد قیمت طلا شد. شاخص دلار آمریکا، مهم‌ترین رقیب این روزهای طلا، پس از 10 هفته رشد متوالی، طی یکی، دو روز اخیر با افت مواجه شده است. همچنین، ناآرامی‌ها در سوریه و عراق موجب تقویت تقاضا از سوی معامله‌گران محافظه‌کار شده است. در این شرایط، نزدیک شدن به فصل جشن‌ها و عروسی‌ها در هند و چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان شمش، احتمال افزایش تقاضای طلا را تقویت می‌کند. با این حال، به عقیده کارشناسان، عوامل بنیادی به ویژه تقویت احتمال اتمام دوره احیای اقتصاد آمریکا، همچنان چشم‌انداز این بازار را منفی نشان می‌دهند.



بازار اوراق مسکن

آغاز منفی «تسه»ها در پاییز
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 04/0 درصدی به قیمت 91 هزار و 786 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور زیان 5/7 درصدی را طی هفته گذشته تجربه کردند؛ این بزرگ‌ترین زیان هفتگی از انتهای اردیبهشت ماه (حدود 18 هفته) محسوب می‌شود. در واقع، با پایان تابستان به نظر می‌رسد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافته است و همین مساله منجر به افت قیمت «تسه»ها شده است. به این ترتیب، قیمت اوراق از سقف بالایی محدوده نوسان فعلی خود
(۱۰۰-۹۰ هزار تومان) فاصله گرفتند و به کف این محدوده نزدیک شده‌اند. اما طبق با پیش‌بینی «دنیای اقتصاد»، عبور از این کف (افت قیمت به زیر ۹۰ هزار تومان) با مقاومت مواجه شده است. بنابراین روند نسبتا متعادل قیمت «تسه»ها در این روزها محتمل‌تر‌ است.





بازار نفت

قیمت نفت در انتظار اعضای اوپک
دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/92 دلار معامله می‌شد. حمله آمریکا به داعش و رسیدن قیمت نفت به کف‌های حمایتی (از منظر تکنیکال) موجب افزایش نسبی قیمت نفت شدند. با این حال، عرضه کافی نفت، احتمال تداوم این روند صعودی را کاهش می‌دهد. در این رابطه می‌توان به عدم پیشروی نیروهای داعش به قسمت جنوبی عراق (جایی که دو سوم صادرات عراق صورت می‌گیرد) اشاره کرد که واکنش اندک معامله‌گران به ناآرامی‌های مربوط به داعش را سبب می‌شود. در این شرایط، کارشناسان معتقدند بازار نفت در انتظار واکنش اعضای اوپک، به ویژه عربستان، در مقابل کاهش قیمت نفت هستند. گرچه قرار نیست این کشورها تولیدات خود تا پایان سال 2014 را تغییر دهند، اما نگرانی‌هایی درخصوص کاهش عرضه در سال آینده میلادی وجود دارد که می‌تواند سبب رشد قیمت نفت شود.