یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت شاخص پس از ۹ روز مثبت
دیروز، شاخص کل افت ملایم 86 واحدی (معادل 12/0 درصد) را تجربه کرد. در این شرایط، اخباری مبنی بر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به‌صورت یک فرمول بلندمدت (10 ساله) اعلام شده است؛ بنابراین، ثبات در سیاست‌های اتخاذی سبب می‌شود سرمایه‌ها با اطمینان خاطر بیشتری جذب بزرگترین صنعت بورس تهران شوند. با این حال، روز گذشته بازار سهام به ویژه در گروه خودرو بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای بود. با اتمام این دور از مذاکرات در نیویورک، گرچه طرفین درخواست دارند سریع تر دور بعدی را آغاز کنند، اما در مذاکرات هفته گذشته پیشرفت‌ بر سر مسائل اساسی اندک بود. این امر منجر به رویگردانی سهامداران از شرکت‌هایی شد که با خوش بینی نسبت به مذاکرات قیمت سهام آنها رشد کرده بود. با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد همچنان شاهد روند ملایم بازار سهام باشیم.


بازار ارز

دلار در بالاترین قیمت سه ماهه
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 225 تومان معامله شد و به این ترتیب، توانست از سقف 3220 تومانی (در پایان خرداد ماه) عبور کند. مطابق با شواهد قبلی، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر شرایط فعلی بازار ارز، مذاکرات هسته‌ای است. در این رابطه، با اتمام دور جدید مذاکرات در نیویورک، نتیجه خاصی حاصل نشد. دیپلمات‌های ایران و گروه 1+5 از عدم پیشرفت محسوس بر سر اختلافات اصلی، یعنی میزان غنی‌سازی و زمان لغو تحریم ها، سخن گفته‌اند که منجر به کاهش خوش‌بینی معامله‌گران ارز به کاهش قیمت شده است. با این حال، طرفین تصمیم دارند دور جدیدی از مذاکرات را در نزدیک‌ترین زمان ممکن آغاز کنند. به این ترتیب، گرچه احتمال افت قیمت دلار پایین به نظر می‌رسد، اما انتظار می‌رود با فروکش هیجانات روانی، رشد قیمت آرامی را در بازار ارز شاهد باشیم.



بازار سکه

تقاضای بیشتر برای ربع و نیم سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 931 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، گرچه طلای جهانی در پایان هفته (روز جمعه) کاهش اندکی را تجربه کرد، اما نسبت به پنج‌شنبه افزایش نسبی را شاهد بود. همچنین، قیمت دلار نیز 20 تومان افزایش یافت که هر دو عامل سبب رشد قیمت سکه شدند. در این شرایط، قیمت ربع و نیم سکه نسبت به سکه تمام افزایش بیشتری را تجربه کرده‌اند؛ در این رابطه، نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر، می‌تواند یکی از عواملی باشد که تقاضا برای ربع و نیم سکه را تقویت کرده است. با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی در روز جاری، سکه همگام با قیمت دلار حرکت خواهد کرد. به این ترتیب، احتمال افزایش قیمت دلار بیشتر است که می‌تواند رشد قیمت سکه در بازار داخلی را نیز سبب شود.


بازار طلای جهانی

افت ۱۰۰ دلاری اونس در یک فصل
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با 3/0 درصد رشد به قیمت 1219 دلار بر هر اونس معامله شد؛ بنابراین، در سومین فصل سال میلادی، طلای جهانی بیش از 100 دلار افت را تجربه کرد. گرچه رشد بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا سبب قرار گرفتن اونس در مسیر نزولی شده بود، اما طلای جهانی هفته گذشته روند متعادلی را سپری کرد. فاز اصلاح قیمتی در بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا پس از ثبت رکوردهای بی‌سابقه و افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، مهم‌ترین دلایل مقاومت طلا در مقابل افت بیشتر بودند. با این حال، ارائه آمار مربوط به رشد اقتصادی آمریکا (6/4 درصد) سیگنال منفی دیگری برای این فلز زرد محسوب می‌شود. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 4 نفر (از 20 کارشناس) روند افزایشی و 12 نفر مسیر کاهشی را برای قیمت طلا پیش‌بینی‌ کرده‌اند.



بازار اوراق مسکن

مقاومت «تسه»ها در کف ۹۰ هزار تومانی
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 2/0 درصدی مواجه و به قیمت 91 هزار و 969 تومان معامله شدند. گرچه به نظر می‌رسد با اتمام فصل تابستان، تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافته است، اما کف 90 هزار تومانی همچنان قدرتمند عمل می‌کند و اجازه افت بیشتر را به «تسه»ها نداده است. در این شرایط، برآوردهای قبلی کارشناسان نشان می‌دهد نرخ سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن در قیمت‌های کنونی، حدود 22 درصد است؛ این در حالی است که نرخ تورم در پایان شهریور‌ماه به 21 درصد رسیده است. بنابراین، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، با توجه به روند رو به کاهش نرخ تورم، دریافت وامی با سود بیش از 22 درصد (با دوره بازپرداخت 12 ساله) چندان به صرفه نخواهد بود.



بازار نفت

اقتصاد آمریکا ناجی افت قیمت نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 5/93 دلار معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت نفت برنت تغییرات قابل توجهی را تجربه نکرد و به قیمت 97 دلار بر بشکه معامله شد. رشد اقتصادی 6/4 درصدی آمریکا، بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده نفت خام دنیا، افزایش تقاضای نفت را نشان می‌دهد که رشد قیمت WTI را سبب شد. با این حال، طرف عرضه همچنان در سطح مناسبی قرار دارد؛ در این میان می‌توان به افزایش میزان صادرات لیبی و عدم تغییر قابل ملاحظه صادرات عراق اشاره کرد. با این حال، وابستگی کشورهای عضو اوپک به درآمدهای نفتی، برخی نگرانی‌ها را درخصوص کاهش عرضه از سوی این کشورها، با بیشترین سهم از بازار جهانی نفت، ایجاد کرده است که افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت.