یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

هفته آرام بورس تهران
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل افت ملایم 2/0 درصدی را تجربه کرد. به‌رغم افزایش حجم و ارزش معاملات به کمک معاملات بلوکی و سهام حق‌تقدم، مشاهده می‌شود با حذف این نوع معاملات، مقادیر مزبور در کمترین مقدار خود قرار می‌گیرند. حالت انتظاری مهم ترین عامل تعمیق رکود در بازار سرمایه محسوب می‌شود. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در دور نیویورک و انتظار برای گزارش‌های 6 ماهه از یکسو و برخی ابهامات در رابطه با صنایع، اصلی‌ترین دلایل رفتار محتاط سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند. در این میان می‌توان به تصمیم دولت مبنی بر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای یک دوره بلندمدت (10 ساله) اشاره کرد که گرچه در بلندمدت باعث ثبات و جذابیت سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین صنعت بورسی می‌شود، اما برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش مجدد نرخ خوراک، اثر منفی بر این گروه در کوتاه‌مدت خواهد داشت.


بازار ارز

افت و خیزهای دلار بالای ۳۲۰۰ تومان
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با رشد 1/1 درصدی به قیمت 3 هزار و 240 تومان معامله شد. به این ترتیب، پس از شکست سقف 3200 تومانی در اواخر شهریور ماه، دلار وارد محدوده جدیدی (3300-3200 تومان) شده است. این افزایش قیمت‌ها در بازار ارز را می‌توان از دو منظر مورد ارزیابی قرار داد. نخست بحث روانی ناشی از نگرانی‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای است که در دور نیویورک پیشرفت قابل توجهی نداشت. با این حال، تا شروع دور جدید مذاکرات (حدود یک هفته دیگر) در اروپا انتظار نمی‌رود نوسان شدیدی در قیمت‌ها شاهد باشیم. از سوی دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» از آمار صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد صادرات محصولات مزبور در شهریورماه به کمترین مقادیر خود از ابتدای سال رسیده‌ که سمت عرضه دلار را تضعیف می‌کند.


بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 9/0 درصدی به قیمت 933 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار 1/1درصد رشد و طلای جهانی 5/0 درصد افت قیمت را تجربه کرده بودند. به این ترتیب، مشاهده می‌شود سکه نسبت به افت قیمت واکنش نشان می‌دهد. رفتار نوسانی طلای جهانی و دلار منجر شده است سکه در بازار داخل، واکنش ملایم تری نشان دهد. همچنین، با توجه به افزایش تقاضای سکه در نزدیکی دو عید غدیر و قربان، عرضه‌کنندگان تمایلی ندارند در قیمت‌های پایین سکه‌های خود را بفروشند. بر این اساس، سکه که مدت‌ها دارای حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) بود، اکنون دارای حباب مثبت شده است. با این حال، در صورت ثبات عوامل اثرگذار (طلای جهانی و دلار) احتمال باقی ماندن این حباب پایین است.


بازار طلای جهانی

اونس طلا در انتظار آمار اشتغال آمریکا
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی افت و خیزهایی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1207 دلار بر اونس معامله می‌شد. چهارشنبه پس از نزدیک شدن قیمت‌ها به کف 1200 دلاری، پوشش کوتاه‌مدت (خرید در قیمت‌های پایین به منظور جبران زیان‌های قبلی) موجب افزایش قیمت این فلز زرد شد. اما روز گذشته قیمت‌ها کاهش یافت که علت آن خوش بینی نسبت به آمار اشتغال آمریکا است. پس از آمار مناسبی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد، کاهش نرخ بهره وابسته به وضعیت اشتغال آمریکا عنوان شد. بنابراین، بهبود آمار اشتغال که پیش بینی می‌شود بیش از 200هزار شغل جدید ایجاد شده باشد می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره را بالا ببرد. این امر در صورت تحقق ممکن است باعث عبور اونس طلا از کف 1200 دلاری شود.


بازار اوراق مسکن

صعود هفتگی ملایم «تسه»ها
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 7/0 درصدی به قیمت 93 هزار و 794تومان معامله شدند. به این ترتیب، این اوراق پس از نزدیک شدن به کف 90 هزار تومانی، تغییر مسیر دادند و رشد هفتگی 2/2درصدی را به ثبت رساندند. همان‌طور که اشاره شده بود، کاهش نسبی تقاضا سبب شده است تا طرف عرضه و تقاضا به سمت متعادل شدن حرکت کنند که افت قیمت‌ها را از ابتدای پاییز منجر شده است. در این شرایط اما، این کاهش تقاضا نسبی بوده و همچنان مازاد تقاضا وجود دارد که این امر اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها به کمتر از 90 هزار تومان برسد. به نظر می‌رسد دامنه نوسان این اوراق کوچک‌تر شده و «تسه»ها بین 95-90 هزار تومان معامله می‌شوند که نشان از تعادل نسبی در روند قیمتی آنها دارد.


بازار نفت

تغییر پیش‌بینی‌های قیمت نفت
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، نفت خام آمریکا تغییرات زیادی را تجربه نکرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 5/91 دلار بر بشکه معامله می‌شد. در این شرایط، نفت برنت به کمترین مقدار خود در بیش از 2 سال گذشته رسید (کانال 93 دلاری). به این ترتیب، فاصله قیمتی میان WTI و برنت به کمتر از 3 دلار رسیده است. با این حال، کارشناسان معتقدند این امر پایدار نخواهد بود و بار دیگر فاصله میان آنها تا حدود 10 دلار می‌رسد. تقویت سمت عرضه و عدم رشد قابل توجه تقاضای نفت سبب شده است حتی گلدمن ساکس نیز قیمت کمتر از 100 دلاری را برای سال آینده برنت پیش‌بینی کند. از سوی دیگر، کاهش قیمت بیش از این حد نیز دور از انتظار است، زیرا این امر تقاضا را به شدت افزایش خواهد داد.